Kaali ja pavut mainitaan aina noissa halparuoka keskusteluissa? Monenko vatsa niitä
sietää/kestää? ehkä on olemassa muitakin halpoja ja vähemmän turvottavia tuotteita?
Kommentit (9)
Mulle ei oo koskaan tullu mitään vatsaongelmia palkokasveista tai kaalista.
Jaa, minulla ei ole mitään ongelmia kaalin kanssa. Parsakaali ja raaka sipuli ovat ainoita, mitkä turvottavat ja niitä välttelen.
Ei ongelmia täälläkään. Kypsennätkö tarpeeksi pitkään?
Luulisi että useimmilla kestää. Jos hyvin huuhdelluista pavuista tulee ongelmia vatsan kanssa niin terveillä ihmisillä kyseessä on useimmiten se, että keho ei ole tottunut kuitumäärään
Ärtyvän suolen oireyhtymää, josta tuo ap kertoo, potee noin viidesosa ihmisistä.
Neljä viidesosaa yleensä sietää hyvin kaalia ja papuja, jos ne on valmistettu oikein. Esimerkiksi pavut pitää muistaa käsitellä asianmukaisesti, yleensä siis liottaa.
Ja miksikö niitä käytetään? Siksi, että ne ovat terveellisiä ja hyviä. Pavuissa on runsaasti kasvikunnan proteiinia, mikä on hyvä vaihtoehto aina välillä. Punaista lihaa kun suositellaan korkeintaan 300 grammaa viikossa, liika liha lisää suolistosyöpien riskiä ja eläinrasva puolestaan sydän- ja verisuonitautien riskiä.
Kaalissa taas on vähän kaloreita, runsaasti kuituja, k- ja c-vitamiinia.
https://www.mtv.fi/lifestyle/makuja/artikkeli/vahakalorinen-herkku-puhd…
Itse rakastan kaalikääryleitä, puolalaista bigosia, hapankaaligulassia, chili con carnea ja papukeittoa.
Meillä ei ainakaan kukaan nelihenkisestä perheestä ole kärsinyt. Itse luulen että minulla on ärtyvä suoli tai jotain, mutta pavut tai kaali eivät siihen kyllä vaikuta, luulisi tuon nyt viikkojen syömättömyydellä/syömisellä näkyvän.
Meillä maistuu kaikille ja vatsat sekoittaa ennemmin vilja. Syödään kaalia (raakana enimmäkseen) viikoittain ja papujakin usein vaikkei ole budjettiongelmia.
Niissä on terveellisiä maitohappo yms. bakteerejakin. Vatsa kestää ja nauttii, kun niihin tottuu. Syön kaalia ilman kypsennystä osittain siksi, että vatsa pysyy hyvänä!
Samaa olen ihmetellyt. Sama muutekin kun suositellaan kasvisruokaa ja ne pavut on niin hyviä ja halpoja, minä istuisin pöntöllä joka päivä tämän tästä jos jotain papuja vetäisin, ja kaalta vielä päälle... huh huh