Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaikki jotka tietävät valokuvauksesta jotain, apua kaivataan!

Vierailija
15.03.2018 |

Eli tosiaan, olen ajatellut jo monta kuukautta aloittavani valokuvausharrastuksen ja nyt on sopiva aika. Tiedän kameroista ja valokuvaamisesta yhtä paljon kun kissa lentämisestä, joten help!
Näihin asioihin kaipailisin vinkkejä:
- Mikä on hyvä kamera aloittelijalle? Pokkari vai järkkäri? Käytetyn aion joka tapauksessa ostaa. Ja jos vain suinkin ,mahdollista, sellainen kamera, johon ei erikseen tarvitse ostaa mitään lisäosia ennen kuin toimii
- Miten päästä alkuun? Joku valokuvauskurssi keltanokalle netissä? Olisiko se hyvä vaihtoehto?

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni kannattaa aloittaa valokuvauksen opiskelu ihan katselemalla kuvia, niitä on kaikkialla. Kun löytää hienon, kysyy itseltään: mikä siinä on hienoa?

Mitä taas tuohon kalustopuoleen tulee, olisi hyvä ensin tietää budjettisi.

Vierailija
2/9 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No turha hankkia järkkäriä jos et halua ostaa lisäosia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No turha hankkia järkkäriä jos et halua ostaa lisäosia.

Kitteinähän nuo halvemmat järkkärit myydään, joten ei niihin lisäosia tarvitse, jotta peli toimisi. Mutta joo, ehkä pokkaria minäkin alkajaisiksi suosittelisin.

Vierailija
4/9 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkkäri on hyvä jos tiedät innostuvasi, ei mene pokkarin rahat hukkaan jos ostat myöhemmin paremman.

Hyvä pokkari on 300-500€

Suosittelen Sony a6000 järkkäriä, mukana tulevan linssin kanssa menee isompaan povitaskuun.

Ja kuvanlaatu&ominaisuudet riittää kyllä, vaikka onkin jokusen vuotta vanha malli.

Vakiolinssin kanssa 500-700€

Toki monet suosittelee niitä nikon/canon malleja jotka on isoja, vaan tämä sonyn kamera on hyvä välikoko, käytännössä kuin isompi pokkari, mutta kuitenkin järkkärin ominaisuudet.

Rungossa on myös salama, eli alkuun pääsee kyllä.

+ Jalusta on tärkein lisäosa aina.

Vierailija
5/9 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen että hankit "superzoom" tai "puolijärjestelmäkameran"-nimellä myytävän tuotteen joka on suurimmillaan pienen järkkärin kokoinen mutta jossa on kiinteä zoom-objektiivi jonka polttoväli kattaa kutakuinkin sen alueen jota ikinä tarvitset.

Kalleimmat maksavat enemmän kuin halvimmat järkkäri+peruslinssipaketit ja niillä saa myös selvästi parempia kuvia.

Halvimmillaan kaikissa oloissa kännykän kameran tajuttomaksi piekseviä puolijärjestelmäkameroita saa tarjouksesta about 400€ hintaan (ovh 599 ja silleen) mutta kalleimmissa alkaa olla sitten jo 4K videokuvausta ja niin päin pois.

Tässä Canonin esimerkki siitä miltä tuommoinen näyttää. Tuolla valmistajalla on koko sarja powershotteja.

https://www.canon.fi/cameras/powershot-sx430-is/

Vierailija
6/9 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveen vaikea vastata. Mä ostin heti kunnon järkkärin ja toisenkin objektiivin. Kallis lysti mutta olin jo ennemmin harjoitellut kuvausta kaverin kameralla joten tiesin että harrastus tulee jatkumaan loppuelämän.

Mun mielestä sun kannattaisi mennä jonnekin kurssille ensin tai jos sulla on kuvausta harrastava tuttu niin sen kanssa ensin liikkua, ottaa muutama kuva itse ja kysellä kamerasta ja kuvauksesta. Suinpäin ei missään nimessä kannata kameraa ostaa.

Vierailija
7/9 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen että hankit "superzoom" tai "puolijärjestelmäkameran"-nimellä myytävän tuotteen joka on suurimmillaan pienen järkkärin kokoinen mutta jossa on kiinteä zoom-objektiivi jonka polttoväli kattaa kutakuinkin sen alueen jota ikinä tarvitset.

Kalleimmat maksavat enemmän kuin halvimmat järkkäri+peruslinssipaketit ja niillä saa myös selvästi parempia kuvia.

Halvimmillaan kaikissa oloissa kännykän kameran tajuttomaksi piekseviä puolijärjestelmäkameroita saa tarjouksesta about 400€ hintaan (ovh 599 ja silleen) mutta kalleimmissa alkaa olla sitten jo 4K videokuvausta ja niin päin pois.

Tässä Canonin esimerkki siitä miltä tuommoinen näyttää. Tuolla valmistajalla on koko sarja powershotteja.

https://www.canon.fi/cameras/powershot-sx430-is/

Mä taas en suosittele ollenkaan tuollaista, missä on objektiivi kiinni kamerassa. Ensinnäkin tuon suositellun kameran zoomi..oikeasti normaali ihminen ei tarvitse tuollaista superzoomia, hetken aikaa se menee leluna, mutta kuvien laatu ei ole kummoinen. Tuo ylipäänsä vaikuttaa juuri sellaiselta kameralta, joka myydään isille joululahjaksi, jotta isi voi ottaa lomakuvat ja sitten leikkiä hetken zoomilla oppimatta sen kummemmin valokuvaamaan.

Itse budjetoisin n. 200 euroa johonkin Canonin tai Nikonin perusmalliin?

Miksi:

-molempiin voi ostaa tarvittaessa parempia objektiiveja

-saa suht ok hintaan

-tunnetut merkit, löytyy opasta ja vinkkejä

-opettelisin kuvaamaan ihan perusjärkkärillä ja laittamaan säädöt itse

Ja kuten ykkönen jo suositteli, olen samaa mieltä. Pohtisin, mitkä mielestäni ovat hyviä kuvia ja pyrkisin siihen.

Sony a6000 on todennäköisesti myös kelpo ostos, mutta jos et innostukaan valokuvauksesta, kannattaako laittaa monia satoja euroja kameraan, joka pölyttyy kaapissa:)

Vierailija
8/9 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebook-ryhmässä, jossa tätä kysytään usein, yleensä kysytään, että mitä kuvaat/aiot kuvata.

Vierailija
9/9 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on, että laitat kaikkiin kuviisi vesileiman. Valokuvaaja sejase. Nythän olet oikea valokuvaaja, koska omistat kameran.