Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyhmä kysymys yhteishausta ja ensikertalaisuudesta

Vierailija
15.03.2018 |

Mistä hakukohde saa tietoonsa ensikertalaisuuden? Täytin juuri hakulomakkeen ja siellä kyllä kysyttiin, olenko suorittanut aiemmin amk/yliopistotutkinnon, mutta ei sitä, olenko ottanut vastaan korkeakoulupaikan 2014 tai myöhemmin. Onko nuo 2014 ja sitä myöhemmin tapahtuneet haut ja hyväksynnät (+ suoritetut tutkinnot) jossain sähköisessä tietojärjestelmässä?

Oma tilanne on siis se, että olen joskus muinoin ennen vuotta 2014 kyllä ottanut korkeakoulupaikan vastaan, mutat tutkintoa en ole koskaan sieltä suorittanut (edes kandia), ja näinollen minun pitäisi olla ensikertalainen. Pelottaa vaan, että järjestelmässä onkin virhe, ja minut luetaan ei-ensikertalaisiin :D

T: Tyhmä, ekaa kertaa opintopolkupalvelua käyttävä

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sellainen kuin koski-palvelu, josta löytyvät opinto-oikeudet ja -suoritukset vuodesta 1995 eteenpäin. Voit katsoa sieltä oman tilanteesi ja sieltä tiedot saadaan myös hakuvaiheessa tietoihisi.

https://koski.opintopolku.fi/koski/

Tuossa osoite.

Vierailija
2/13 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama tilanne. Mun mielestä meidät lasketaan ensikertalaisiksi. En tiedä, miten homma oikein lopulta menee ja mistä ne saavat kaikki tiedot, mutten mä ainakaan ole ottanut asiasta sen kummempaa stressiä. Kuitenkin kun määritelmän mukaan olen ensikertalainen kuten säkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sellainen kuin koski-palvelu, josta löytyvät opinto-oikeudet ja -suoritukset vuodesta 1995 eteenpäin. Voit katsoa sieltä oman tilanteesi ja sieltä tiedot saadaan myös hakuvaiheessa tietoihisi.

https://koski.opintopolku.fi/koski/

Tuossa osoite.

Ok. Kiitoksia tästä tiedosta. - AP

Vierailija
4/13 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sama tilanne. Mun mielestä meidät lasketaan ensikertalaisiksi. En tiedä, miten homma oikein lopulta menee ja mistä ne saavat kaikki tiedot, mutten mä ainakaan ole ottanut asiasta sen kummempaa stressiä. Kuitenkin kun määritelmän mukaan olen ensikertalainen kuten säkin.

Niin, niiden mainittujen kriteerien mukaan kyllä ollaan ensikertalaisia, mutta jotenkin koko systeemi on niin sekava, että epäilyttää hieman :D Ja hitsi, en tosiaan tiennyt, että opintoja kootaan tonne koski palveluun. Kuinkahan tarkkaan sitä syynätään... 

Vierailija
5/13 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, niiden mainittujen kriteerien mukaan kyllä ollaan ensikertalaisia, mutta jotenkin koko systeemi on niin sekava, että epäilyttää hieman :D Ja hitsi, en tosiaan tiennyt, että opintoja kootaan tonne koski palveluun. Kuinkahan tarkkaan sitä syynätään... 

Todella tarkasti, mutta jos huomaat tiedoissasi virheen, niin ota yhteys oppilaitokseesi ja pyydä korjaamaan virhe.

Vierailija
6/13 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella tarkasti, mutta jos huomaat tiedoissasi virheen, niin ota yhteys oppilaitokseesi ja pyydä korjaamaan virhe.

Juu no kyllä siellä näkyy, että en ole suorittanut mitään tutkintoja, mutta näkyy aika paljon muita suoritteita...muu korkeakoulun suoritus lienee avoimen yliopiston jakso. Sitten on se aikanaan mönkään mennyt varsinainen yliopisto-opiskelu, jossa lukee passivoitu. Voiko tuollaiset vaikuttaa, etten olekaan ensikertalaiskiintiössä? :(

Vierailija
7/13 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin kirjautumassa tuolla, ja mulla ei ollut siellä mitään tietoja. O_O

Olen kuitenkin suorittanut yo-tutkinnon vuonna 2006, ja ilman yo-todistuksen tietoja en tietenkään voi edes opiskelupaikkaa saada. Hitsi, tämä meneekin mutkaiseksi yllättäen. Enpä tiedä, miten olisi käynyt, jos en olisi mennyt tarkastamaan asiaa tuonne. Sen yo-tutkinnon pitäisi näkyä tuolla...

Vierailija
8/13 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuitenkin suorittanut yo-tutkinnon vuonna 2006, ja ilman yo-todistuksen tietoja en tietenkään voi edes opiskelupaikkaa saada. Hitsi, tämä meneekin mutkaiseksi yllättäen. Enpä tiedä, miten olisi käynyt, jos en olisi mennyt tarkastamaan asiaa tuonne. Sen yo-tutkinnon pitäisi näkyä tuolla...

Mä olen myös 2006 vuoden ylioppilas. Mun kaikki tiedot näkyy. Onneksi huomasit tuon nyt, että tietojasi ei näy, ehdit vielä ottamaan tonne yhteyttä ennen hakuajan umpeutumista. 

Mutta sun tilanne konkretisoi kyllä mun pelkoni siitä, että toi järjestelmä ei ole lainkaan niin hyvä kuin pitäisi olla. Yllätyksiä voi olla tiedossa itse kullekin...

Vierailija
9/13 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne ristiinstekkaat hakijan ilmoittamat tiedot ja tuon palvelun tiedot, ei hätää. Mutta tilanteessa, jossa katsotaan sitä ensikertalaisuutta, ei kannata yrittää valehdella. Jos tuo palvelu antaa eri tiedot kuin hakija, niin asia tarkistetaan erikseen.

Vierailija
10/13 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne ristiinstekkaat hakijan ilmoittamat tiedot ja tuon palvelun tiedot, ei hätää. Mutta tilanteessa, jossa katsotaan sitä ensikertalaisuutta, ei kannata yrittää valehdella. Jos tuo palvelu antaa eri tiedot kuin hakija, niin asia tarkistetaan erikseen.

Ei tässä varmaan kukaan valehdella aio, vaan mietityttää vaan tuo ensikertalaisuuden määrittely. 

Vierailija
11/13 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen myös 2006 vuoden ylioppilas. Mun kaikki tiedot näkyy. Onneksi huomasit tuon nyt, että tietojasi ei näy, ehdit vielä ottamaan tonne yhteyttä ennen hakuajan umpeutumista. 

Mutta sun tilanne konkretisoi kyllä mun pelkoni siitä, että toi järjestelmä ei ole lainkaan niin hyvä kuin pitäisi olla. Yllätyksiä voi olla tiedossa itse kullekin...

Joo, kiitos tuolle siunatulle ihmiselle, joka laittoi linkin tuonne koski-palveluun! Luojan kiitos menin katsomaan, mitä siellä on. Jokaisen kannattaisi käydä siellä. Ja onneksi laitoin hakemukseni heti hakuajan alussa. Tämähän olisi johtanut katastrofiin, jos en olisi saanut tietoa tuosta palvelusta. Olisin vaan jäänyt ihmettelemään, mistä kiikasta, kun mun pitäisi saada se opiskelupaikka helposti jo sen yo-todistuksen arvosanojen perusteella. Tämä olisi varmaan selvinnyt, kun olisin yrittänyt mennä pääsykokeeseen, eikä mun nimeä olisi ollut missään listassa. Sitten olisin hakenyt syksyllä uudestaan, mutta opintojen aloitus olisi viivästynyt ja paljon.

Onneksi mulla on paperinenkin yo-todistus hyvässä tallessa.

Kääk... Tämähän on aika... karseaa. Ja kumma kun en tiennyt ennen, että näitäkin tietoja voi käydä itse katsomassa. Käykää nyt kaikki vilkaisemassa siellä! Onneksi tämmöisenkin virheen voi itse huomata sentään.

Onhan muistaakseni joillakin ollut kanta.fi:ssäkin outoja diagnooseja ja olen kuullut, että väestörekisterissäkin saattaa olla vääriä tietoja. Nuokin kannattaa kaikkien käydä tarkastamassa nyt kun netissä kerran pääsee itse katsomaan..

Vierailija
12/13 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei näy tuolla mitään. Ei yhtään mitään. Mitä se nyt sitten tarkoittaa?

Vierailija
13/13 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei näy tuolla mitään. Ei yhtään mitään. Mitä se nyt sitten tarkoittaa?

Et ole hakukelpoinen. Ehkä olet valeylioppilas. Tai ehkä sinua ei ole edes olemassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi