Kysymys röntgenhoitajille lävistyksistä
Hei! Olen kiinnostunut röntgenhoitajan opinnoista, mutta mietin kannattaako hakeutua edes opiskelemaan sitä, sillä minulla on kasvoissa lävistyksiä (jotka ovat tosin ei-magnetisoivaa laadukasta titaania) sekä paljon tatuointeja. Haittaavatko ne hoitajan työssä?
Mietin, onko eri osastoilla esim. eri rajoituksia. Magneettikuvauksessahan hoitaja joutuu menemään magneettikenttään, kun taas perusröntgenissä hoitajathab ovat erillisessä kopissa?
Kysyisin vielä, laittavatko hoitajat varjoaineet ym. pistämiset?
Kommentit (20)
Kyllähän hoitajilla näkyy tatuointeja. En osaa ottaa kantaa siihen, onko turvallista röbtgenissä nuo lävistyksesi..?
Kasvoissani ei ole tatuointeja.
AP
Vierailija kirjoitti:
Tatuoiduilla kasvoilla et tule pääseen asiakkaiden kanssa kasvokkain työskentelevien ammatteihin.
Opiskella tietenkin voit, mutta ei kannata.
Onneksi minulla on varaa käydä yksityisellä hoidattamassa itseäni ja valikoida tatuoimaton hoitohenkilö!
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän hoitajilla näkyy tatuointeja. En osaa ottaa kantaa siihen, onko turvallista röbtgenissä nuo lävistyksesi..?
Oikeasti? ENpä itse vaan ole kenelläkään nähnyt...
Minä olen nähnyt tatuointeja hoitajilla niskassa tai käsivarressa . Ne ei minua haittaa.
Varmaan pystyt luopumaan lävistyksistä, jos alat opiskelee. Olet varmaan aika rumannäköinen.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nähnyt tatuointeja hoitajilla niskassa tai käsivarressa . Ne ei minua haittaa.
Varmaan pystyt luopumaan lävistyksistä, jos alat opiskelee. Olet varmaan aika rumannäköinen.
Kiitos.
AP
Kyllä hoitajilla saa olla tatuointeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tatuoiduilla kasvoilla et tule pääseen asiakkaiden kanssa kasvokkain työskentelevien ammatteihin.
Onneksi minulla on varaa käydä yksityisellä hoidattamassa itseäni ja valikoida tatuoimaton hoitohenkilö!
Etpä pakosti silloinkaan tiedä vaikka olisi nilkoista kaulaan asti tatuoitu hoitaja/lääkäri. :D Vai meinaatko, että yksityisellä hoitohenkilökunta strippaa sinulle ennen hoitosuhteen aloittamista? ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei niitä kellään ole, kun et ole nähnyt. ;)
Kaikille noille negatiivisesti suhtautuville tiedoksi, että ei ne tatuoinnit ihmistä pahenna. :) Ei ole sen ihmeellisempi asia kuin vaikka rakennekynnet, ripsi- tai hiustenpidennökset ym ulkonäön muokkaukset. En itse pidä noita kynsiä, ripsiä ym kauniina, mutta ei se minua häiritse jos joku niitä ottaa itselleen. Jokainen tehköön itselleen niin kuin tykkää. :)
Onneksi nuo negatiiviset turhasta pahastujat kärsivät itse itsestään eniten. Kannattaa kanssaeläjien jättää turhasta valittajat huomiotta vaan. Rypeköön rauhassa pahaa oloaan. Onneksi voi jokainen itse valita positiivisen ajattelumallin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä muistan joskus vuonna kivi ja kirves kuulleeni, että hoitsuilla ei saisi olla, siksi kysyin noin :) Ja siis en tosiaan ole nähnyt kenelläkään hoioalalla. Meillä töissä ei saa olla tatuointeja näkyvillä.
Kiitoksia puolella oleville. Olisin kiinnostunut tietämään, voivatko ne olla haitaksi magneetti/röntgensäteilyn takia, en ulkonäöllisistä syistä.
AP
“ navassa tai muualla piilossa oleva lävistys ei ole riski, koska lävistyskohta on suojavaatteiden peitossa. Tilanne on toinen, jos lävistys on esimerkiksi kulmakarvassa, nenässä tai muussa näkyvässä paikassa. Silloin on kyse potilas- ja työturvallisuusriskistä.
Tehyn henkilöstöpoliittinen asiamies Irmeli Vuoriluoto suosittelee kaikkien korujen poistamista ennen hoitotyöhön ryhtymistä. Useimmat työnantajat ovat kieltäneet hygieniasyistä rannekellot, rannekorut ja sormukset.
– Koru voi tarttua hoitotilanteessa johonkin. Vähänkään isommat korut ovat väkivaltatilanteissa selvä riski.“
Vierailija kirjoitti:
Kiitoksia puolella oleville. Olisin kiinnostunut tietämään, voivatko ne olla haitaksi magneetti/röntgensäteilyn takia, en ulkonäöllisistä syistä.
AP
Lävistyksillä ei ole mitään merkitystä röntgensäteilyn kannalta (paitsi tuo yllä mainittu hygienia).
Sen sijaan MRI-tutkimuksissa ei voi olla mitään metallia. Ennen tutkimushuoneeseen astumista kaikki metalliesineet, matkapuhelin, kello, korut, lävistykset, avaimet, pankki- ja luottokortit sekä metallia sisältävät vaatteet jätetään tutkimushuoneen ulkopuolelle. Samat ohjeet koskevat tutkimushuoneeseen seuraavaa saattajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Lävistyksillä ei ole mitään merkitystä röntgensäteilyn kannalta (paitsi tuo yllä mainittu hygienia).
Sen sijaan MRI-tutkimuksissa ei voi olla mitään metallia. Ennen tutkimushuoneeseen astumista kaikki metalliesineet, matkapuhelin, kello, korut, lävistykset, avaimet, pankki- ja luottokortit sekä metallia sisältävät vaatteet jätetään tutkimushuoneen ulkopuolelle. Samat ohjeet koskevat tutkimushuoneeseen seuraavaa saattajaa.
Kiitos! Täytynee miettiä olisiko jokin toinen ala sopivampi.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä muistan joskus vuonna kivi ja kirves kuulleeni, että hoitsuilla ei saisi olla, siksi kysyin noin :) Ja siis en tosiaan ole nähnyt kenelläkään hoioalalla. Meillä töissä ei saa olla tatuointeja näkyvillä.
Siinä tapauksessa pahoittelut piikittelevästä vastauksestani. Kyllä niitä monet nykyäänkin työssä peittää/joutuu peittämään vaatteilla eikä siksi välttämättä huomaa kenellä tatuointeja on. :)
Sairaalaan hoitajikisi koulutetaan siistejä sivistyneitä , vastuuntuntoisia, ehdottoman luotettavia, tiukassakin tilanteissa hermonsa hallitsevia monimutkaista ammattia hallitsevia osaajia. Kun hakijoita on paljon, ei kannata ottaa anarkistisesti itseään koristelevaa, pelottavan näköistä ,jokaei ehkä sopiskaan kaikkiin sairaalassa eteen tuleviin erkoisiin työympäristöihin. Leikkaussalit, isotooppilabrat, heräämö. Kirurgisella puolella röntgenhoitaja työskentelee esim.päivystyksessä koko sairaalan alueella. Omapäisten nykynuorten on joskus todella vaikea sopeutua tiukkaan työjärjestykseen, armeijatyyliseen hierarkiaan ja joskus yksinkin kannettavaan vastuuseen. Meidän perheestä kaikki ovat Isossa Sairaalassa , kuten meidän kaveritkin, pidän sitä ihan parhaana työpaikkana.