Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotukea saavat: sähkö-, vakuutus- ym. laskut – pitääkö laittaa liitteenä (joka kerta)?

Vierailija
13.03.2018 |

Olen nyt hetken aikaa ollut toimeentulotuella, ja tähän mennessä en ole hakemusta tehdessä ilmoittanut ylläolevia laskuja erikseen, vaan olen maksanut ne ihan siitä perusosasta. Hetki sitten kuitenkin laskeskelin, että nämä laskut joihin saisi erillistäkin tukea ovat syöneet nykyisellä tyylilläni aina parin viikon ruokarahat!

Kiinnostaisikin tietää, onko näihin laskuihin tuen hakeminen kovinkin vaivalloista? Voimavaroja minulla on tällä hetkellä aika vähän, ja jos nuo pari lisäkohtaa hakemuksessa vaativat kaiken maailman lippulappusten skannaamisen, niin enpä tiedä...

Onko ihan utopistista toivoa, että jos lisään hakemukseen esim. "sähkölasku: 20 euroa" ja "kotivakuutus: 35 euroa", hyväksyvät sen suoraan ilman mitään lisätoimenpiteitä? (Kunhan ei spedeile ja täytä hakemusta tyyliin "joo on mun sähkölasku ihan oikeasti 700 :D".)

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat puhelimella kuvan ja laitat liitteeksi. Voit käyttää mobiiliasiointia.

Vierailija
2/7 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina tarvitsevat liitteeksi. Itse vien laskut suoraan Kelaan sitä mukaa kuin tulevat ja laskuun kirjoittaa oman hetun ja "saa maksaa laskuttajalle" niin ei kierrä rahat turhaan oman tilin kautta vaan maksavat suoraan Kelasta. Tosiaan tk-, sähkö-, kotivakuutuslaskut Kela hyväksyy ylimääräisiksi menoiksi. Puhelinlaskut esim. kuuluukin maksaa perusosasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista!

Vierailija kirjoitti:

Aina tarvitsevat liitteeksi. Itse vien laskut suoraan Kelaan sitä mukaa kuin tulevat ja laskuun kirjoittaa oman hetun ja "saa maksaa laskuttajalle" niin ei kierrä rahat turhaan oman tilin kautta vaan maksavat suoraan Kelasta. Tosiaan tk-, sähkö-, kotivakuutuslaskut Kela hyväksyy ylimääräisiksi menoiksi. Puhelinlaskut esim. kuuluukin maksaa perusosasta.

Onko kotivakuutusmaksulle mitään ylärajaa? Asun pikkuisessa yksiössä, mutta vakuutus on ns. se kallein (= laajin) mahdollinen. Voivatko katsoa Kelassa, että se on jotenkin ylihintainen tilanteeseeni nähden?

Tuo laskujen vieminen suoraan Kelaan voisi kyllä olla minulle se toimivampi tapa.

ap

Vierailija
4/7 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras tapa on aina maksaa itse ensin ja liittää kuitti maksetusta laskusta laskun kanssa mukaan "kustannusten saatteeksi". Koska eräpäivät voivat ylittyä käsittelyn pitkittyessä , sillä toimeentulotuen hakijoita tällä hetkellä on todella paljon ja lisää tulee aktiivimallin keikauttaessa reunalla sinnittelevätkin tuen hakijoiksi.

Vierailija
5/7 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotivakuutuksesta on oltava mukana (kopio) vakuutuskirjasta, laskusta ja mahdollisesta kuitista maksetusta suorituksesta.

Vierailija
6/7 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää. Joko mainitsemallasi tavalla tai sitten toimittamalla kuitit maksetuista maksuista.

Vierailija
7/7 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt hetken aikaa ollut toimeentulotuella, ja tähän mennessä en ole hakemusta tehdessä ilmoittanut ylläolevia laskuja erikseen, vaan olen maksanut ne ihan siitä perusosasta. Hetki sitten kuitenkin laskeskelin, että nämä laskut joihin saisi erillistäkin tukea ovat syöneet nykyisellä tyylilläni aina parin viikon ruokarahat!

Kiinnostaisikin tietää, onko näihin laskuihin tuen hakeminen kovinkin vaivalloista? Voimavaroja minulla on tällä hetkellä aika vähän, ja jos nuo pari lisäkohtaa hakemuksessa vaativat kaiken maailman lippulappusten skannaamisen, niin enpä tiedä...

Onko ihan utopistista toivoa, että jos lisään hakemukseen esim. "sähkölasku: 20 euroa" ja "kotivakuutus: 35 euroa", hyväksyvät sen suoraan ilman mitään lisätoimenpiteitä? (Kunhan ei spedeile ja täytä hakemusta tyyliin "joo on mun sähkölasku ihan oikeasti 700 :D".)

Kaikista menoista tulee olla liitteinä asianmukaiset tositteet (laskut tai kuitit).

Spedeily on mahdotonta, sillä homma on tarkkaa sentin päälle ja tositteet ja kaikki vaadittavat tiedot on oltava selvillä ennen kuin asia ratkaistaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi