Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
ratkaisukeskeinen psykoterapia ja vaativa elämäntilanne?
12.03.2018 |
Olen olut kymmenisen vuotta pois opiskelu- ja työelämästä. Taustalla masennusta, syrjäytymistä ja persoonallisuus-problematiikkaa. Mitään kummempia lapsuuden traumoja ei ole.
Ratkaisukeskeinen psykoterapia on ollut harkinnnassa. Olen kuitenkin saanut vähän sellaisen kuvan tästä psykoterapiasuuntauksesta, että se olisi enemmän tarkoitettu työelämässä oleville ihmisille lyhyisiin terapiajaksoihin, spesifisiin ongelmiin?
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Oletko saanut mitään terapiaa näihin ongelmiisi? Tai millaista hoitoa ylipäätään olet saanut?
Näin ihan äkkiseltään minulle kuulostaisi, ettei ratkaisukeskeinen olisi täysin oikea vaihtoehto, kun kerran taustalla on persoonallisuuden ongelmia. Persoonan rakenteita muutettaessa ennemmin muut psykoterapian muodot ovat tehokkaampia. Googlaamalla eri psykoterapian muotoja saat laajemmin tietoa siitä, millaisiin ongelmiin eri suuntauksia suositellaan. Toki myös yksilölliset tekijät vaikuttavat eikä pelkkä suuntaus. Mutta lukemalla tietoa ja prosessoimalla sitä voisi asia avautua.
Ratkaisukeskeinen tosiaan on useimmiten lyhytterapiamuotoista, eikä siinä pysty samalla tavalla syventymään ongelmiin kuin pitkässä ja tiivissä, useamman vuoden 1-2krt/vko tapahtuvassa psykoterapiassa.
Rahoitusta miettiessä elämäntilanteella toki on tietyssä mielessä väliä. Mikäli mielii Kelan tukevan aikeita kuntoutuspsykoterapian muodossa, niin heidän kriteereinään on työ-tai opiskelukyvyn säilyttäminen tai palautuminen. En usko, että he sinun tapauksessasi myöntäisivät tukea lyhyeen kuntoutuspsykoterapiaan, koska voisi olla, ettei se riittäisi. En toki voi kommentoida muuten kuin antamiesi tietojen perusteella. mutta tämä minulle tulee mieleen.
Kelalta tai kotikunnalta voi saada psykoterapiaa myös lääkinnällisen kuntoutuksen muodossa, mutta tähän taas on omat kriteerinsä. Joita itse en tarkkaan tiedä, mutta jotka selviäisivät varmasti hoitavan tahon kanssa keskustellessa.
Tässä pari ajatusta. Tarkemmin tilannettasi tietämättä en varmasti jokaista kohtaa osaa ottaa huomioon :)