Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nettiriippuvuus

Vierailija
11.03.2018 |

Mun 13-vuotias tytär on pahasti nettiriippuvainen. Pelaa ja somettaa koko ajan. En ole voinut asialle mitään koska etäisä maksaa sen liittymän, mutta tänään sain sen lopulta lupaamaan että katkaisee sen koska tyttö sai kauhean raivarin kun yritin rajoittaa. Kävi jopa mun kimppuun. Se oli nyt viimeinen pisara! Pitkän aikaa jo ollut vaikeuksia arkielämässä kun pelaaminen yms. hallitsee elämää. Yhtään mitään ei tottele, näin ollut jo vuosia. En jaksa enää taistella. Onko ketään kohtalotoveria, kaipaan vertaistukea?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut nettiriippuvuus siitä asti kun olin n. 14-vuotias. Olen nyt 27 ja todella negatiivisesti se on vaikuttanut elämääni. Olen alisuoriutunut kaikissa kouluissa. Tällä hetkellä olen työttömänä ja todella masentunut elämäntilanteeni takia.

Sen verran olen ongelmaani käsitellyt, että tiedän sen olevan jonkinlainen pakokeino elämästä. Millainen tyttäresi elämäntilanne muuten on? Onko kavereita tai harrastuksia? Tiedätkö kiusataanko häntä koulussa?

Ongelma kannattaa todella ottaa vakavasti! Jos joku olisi tajunnut tilanteeni nuorempana niin varmaan elämäni olisi ollut mielekkäämpää.

Nettiriippuvuutta ei Suomessa valitettavasti tunnusteta niin vakavana ilmiönä mitä se on. Mielestäni sitä voi ihan verrata päihderiippuvuuteen.

Vierailija
2/17 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta. Luultavasti on masennusta mutta mielestäni se johtuu juuri netin liiallisesta käytöstä. Ei käy koskaan ulkona, ei harrasta, ei ole kavereiden kanssa. Ja tavallaan olen syytön ongelmaan, isänsä sen on saanut tuohon pisteeseen kun antanut liikaa periksi. Mä oon ollut aivan voimaton. Huonot välit on tytön ka, sanomattakin selvää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Luultavasti on masennusta mutta mielestäni se johtuu juuri netin liiallisesta käytöstä. Ei käy koskaan ulkona, ei harrasta, ei ole kavereiden kanssa. Ja tavallaan olen syytön ongelmaan, isänsä sen on saanut tuohon pisteeseen kun antanut liikaa periksi. Mä oon ollut aivan voimaton. Huonot välit on tytön ka, sanomattakin selvää

Niin, vaikeaa on tietää mikä on syy mikä seuraus, mutta kyllä tutkimuksetkin osoittavat, että runsas netinkäyttö altistaa kaikenlaisille ongelmille, myös masennukselle.

Turha sitä on syytellä tai syyllisiä etsiä vaan pitäisi löytää ratkaisu ongelmaan.

Kuinka paljon tyttö käyttää nettiä päivässä? Miten koulu sujuu?

Nykypäivän teineillä on siinä mielessä vaikeampaa, että monet sosiaaliset kuviot pyörivät netissä. Kuulostaa kyllä siltä, että teillä on netinkäytöstä muodostunut ihan todellinen ongelma (raivarit kun yritetään rajoittaa...)  eli jotenkin tilanteeseen on puututtava.

Mitä jos apua ongelmaan lähtisi hakemaan ihan ammattilaisilta? Terveydenhoitaja voi auttaa eteenpäin (jos on asiantunteva ja pätevä) tai sitten ihan nuorisopsykiatrian polilta. Mitä aikaisemmassa vaiheessa ongelmaan puututaan niin sitä parempi!

Vierailija
4/17 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on siis joku erokuvio taustalla? Voi olla että tyttö pakenee vaikeaa tilannetta nettiin. Tuon ikäinen ei osaa vielä kovinkaan hyvin tunnistaa tunteitaan eikä välttämättä osaa edes puhua asioista, jotka painavat. Joku perheterapia voisi olla paikallaan.

Vierailija
5/17 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
6/17 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosta on jo vuosia aikaa

Vierailija
7/17 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

tälläkin palstalla on monta nettiriippuvaista.

Vierailija
8/17 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on netissä koko ajan, heti koulun jälkeen alkaa (ja jo aamulla) , jatkuu myöhään iltaan n. yhteentoista saakka. Mitään ei tottele, eikä kuuntele.

Vierailija
9/17 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. kirjoitti:

Se on netissä koko ajan, heti koulun jälkeen alkaa (ja jo aamulla) , jatkuu myöhään iltaan n. yhteentoista saakka. Mitään ei tottele, eikä kuuntele.

Sinuna hakisin tähän jo ammattiapua. Siellä voisitte sitten rakentavasti keskustella ammattilaisen kanssa tilanteesta ja siitä ettei homma voi jatkua näin. Jotain täytyisi keksiä sen netissä roikkumisen tilalle. Aluksi voi olla, että mikään ei kiinnosta kun aivot ovat tottuneet saamaan jatkuvaa dopamiinibuustia netinkäytöstä, mutta kun tilanne tasaantuu niin alkaa muutkin jutut kiinnostamaan.

Alkuun kyllä tarvittaisiin ihan totaalivieroitus. Tuon ikäinen ei varsinaisesti tarvitse nettiä mihinkään. Eli ainakin alkuun nyt kännystä netti pois (jos on) ja sitten myös tietokoneet pois teinin ulottuvilta.

Kyllä tuon ikäinen jo ymmärtää puhetta ja sitä, että pitäisi alkaa keskittyä muuhunkin kuin siihen nettiin jos haluaa elämässään saada jotain aikaiseksi.

Hae ihmeessä apua.

Vierailija
10/17 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 48- vuotias ja nettiriippuvainen. En tiedä mistä hakisin apua. Käyn terapiassa mutta terapeutti ei osaa auttaa. Rahaakaan ei ole käytössä paljoa. Ehdotuksia?

Vierailija
11/17 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa erilaisia sovelluksia (Screen time yms) joilla vanhempi voi valvoa ja rajoittaa lapsen netin käyttöä. Tosin lapsi voi suuttua tästä jos ei ymmärrä miksi nöin tehdään.

Vierailija
12/17 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entiset nettiriippuvaiset, miten olette saaneet ongelman hallintaan? Oletteko saaneet ulkopuolista apua?

Vierailija
13/17 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus ja yksinäisyys altistaa nettiriippuvuudelle ja toisaalta nettiriippuvuudelle altistaa masennukselle ja yksinäisyydelle. Noidankehä.

Vierailija
14/17 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 48- vuotias ja nettiriippuvainen. En tiedä mistä hakisin apua. Käyn terapiassa mutta terapeutti ei osaa auttaa. Rahaakaan ei ole käytössä paljoa. Ehdotuksia?

Sama juttu... Musta tuntuu ettei monet terapeutit tajua ongelman vakavuutta. Joku on kuvaillut nettiä digitaaliseksi heroiiniksi, mielestäni se on aika hyvä vertaus.

Mulla ruokariippuvuus on hiljalleen kääntynyt nettiriippuvuudeksi. Eteenpäin olen päässyt sillä, että olen miettinyt mikä on se todellinen syy siellä taustalla. Kun pääsee kiinni siihen "juurisyyhyn" niin alkaa ymmärtää itseään. Mulla on aika paha epäonnistumisen pelko, se ilmenee siten etten oikein uskalla yrittää mennä elämässäni eteenpäin. Netissä kun on niin ei tarvitse miettiä todellisen elämän ongelmia. Se on siis ihan vaan todellisuuspakoa siinä missä alkoholistilla alkoholi tai huumeidenkäyttäjällä huumeet.

Kannattaa miettiä mitkä on ne syyt omassa elämässäsi.

Mua on auttanut myös se että olen yrittänyt tehdä täyskäännöstä tämän asian suhteen. Eli yritän luopua netin viihdekäytöstä kokonaan. Niin kivaa kuin se onkin niin se vaan lopulta tuhoaa mun elämäni. Varmaan ajanmyötä sitä oppii nauttimaan muistakin asioista. Mun on pakko olla näin radikaali, koska mulla mitkään aikarajoitukset ei toimi.

Vierailija
15/17 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entiset nettiriippuvaiset, miten olette saaneet ongelman hallintaan? Oletteko saaneet ulkopuolista apua?

Ei täällä oo sellaisia. Ne on elämässä oikeaa elämää.

Vierailija
16/17 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti on syrjäyttänyt mun kaikki entiset harrastukset ja ajanviettotavat. Ennen olin lukutoukka mutta nyt en pysty keskittymään lukemiseen tai edes tv katseluun. Aina kun mahdollista käsi hamuaa kännykkää tai tablettia, myös silloin kun se ei olisi sosiaalisesti suotavaa. Netti on varmaan muuttanut mun aivoja lyhytjänniteisemmäksi.

Vierailija
17/17 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netti on syrjäyttänyt mun kaikki entiset harrastukset ja ajanviettotavat. Ennen olin lukutoukka mutta nyt en pysty keskittymään lukemiseen tai edes tv katseluun. Aina kun mahdollista käsi hamuaa kännykkää tai tablettia, myös silloin kun se ei olisi sosiaalisesti suotavaa. Netti on varmaan muuttanut mun aivoja lyhytjänniteisemmäksi.

Tuo on ihan totta. Runsas netinkäyttö aiheuttaa muutoksia aivoissa. Keskittymiskyky ja informaation käsittelykyky heikkenee. Nuo muutokset tosin palautuvat ennalleen kun netistä on vieroittautunut. Suosittelen sullekin paastoa internetistä! Se on aluksi ihan järkyttävän vaikeaa, mutta elämänlaatu paranee sen myötä 100%. Itse elin ilman nettiä jonkin aikaa, mutta nyt olen taas liusunut tähän samaan vanhaan ja ollut koko viikonlopun netissä :/ Yritän aloittaa nettipaaston uudelleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä