YAMK on maisteria laajempi koulutus
Siinä on 30 opintopistettä enemmän. Enää ei ole mitään järkeä hankkia koulutus yliopistosta kun AMK on parempi.
Kommentit (17)
Opintopisteellä ja opintopisteellä on eronsa.
Ylempi AMK 60-90. Paljonko se maisteri olikaan laajudeltaan?
Vierailija kirjoitti:
Amk on löysempi kuin yliopisto...
Isäs oli löysä ku se sut teki.
Tutkintoja on turha vertailla. Koulutusasteeltaan ovat yhtä "korkeita", mutta sisällöltää keskittyvät eri asioihin.
YAMK ei ole akateeminen tutkinto, toisin kuin maisteri. Akateemisia tutkintoja monella alalla arvostetaan enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ylempi AMK 60-90. Paljonko se maisteri olikaan laajudeltaan?
Jep, maisteri on laajempi, yleensä vähintään 120 OP. Monet maisterit tekee myös vähän yli tämän, koska eri kursseja yhdistettäessä kokonaisuuksiksi gradun kanssa ei usein mene ihan tasan pisteet.
jep, peruskoulukin on varmaan korkeampi tutkinto kuin yliopisto kun se kestää pitempään.
Vaikka tankkaisit merkonomin opintoja merkonomien ohjauksessa 20 vuotta, se ei tee siitä yliopistotutkintoa.
Olen opiskellut sekä amkissa että yliopistossa, ja on kyllä vaatimukset hyvin erilaiset. Amkissa paljon löysempi meno.
Vierailija kirjoitti:
YAMK ei ole akateeminen tutkinto, toisin kuin maisteri. Akateemisia tutkintoja monella alalla arvostetaan enemmän.
Kyllä! Myös yliopistot pannaan paremmuusjärjestykseen sisäänpääsyprosentin mukaan. Toisiin on helpompi päästä.
Missä näin? Esimerkiksi insinöörin yamk on 60 op ja sosionomin 90 op. Kummassakin tulee kokonaisuudessaan 300 op eli sama kuin maisterilla. Ammattikorkeassa alempi korkeakoulututkinto on laajempi kuin kandi, mutta ylempi suppeampi kuin maisterivaihe. Yhteensä saman verran pisteitä.
Mulla on terveydenhoitajakaveri, joka tekee nyt YAMK:ta päälle. Kyllä huomaa ettei ole akateeminen tutkinto, ei ymmärrä lääketieteellistä tutkimusta, ei ymmärrä että yksittäistapauksien perusteella ei voi yleistää jne. Perusasioita, joita kaikki yliopiston käyneet oppii jo kandivaiheessa. Ja siis varmasti on fiksumpia terveysdenhoitajia ja sairaanhoitajia, yliopistolta vaan ei pääsisi ihan helpolla edes läpi kursseista tuollaisella perusasioiden ymmärtämättömyydellä.
Vierailija kirjoitti:
Missä näin? Esimerkiksi insinöörin yamk on 60 op ja sosionomin 90 op. Kummassakin tulee kokonaisuudessaan 300 op eli sama kuin maisterilla. Ammattikorkeassa alempi korkeakoulututkinto on laajempi kuin kandi, mutta ylempi suppeampi kuin maisterivaihe. Yhteensä saman verran pisteitä.
Olen sosiaalityöntekijä, tutkinto on yliopistosta ja kooltaan tuo 300op minimissään. Kaveri on amk sosionomi. Minä opiskelin yhteiskuntapolitiikkaa, psykologiaa, tilastotiedettä, lakia jne. Kaverin koulutukseen kuului savenvalantaa, muskarilaulujen opiskelua, tanssia. Päätelkää tuosta.
Jep, kannattaa vaikka kokeilla YAMK pohjalta vääntää väikkäriä, voi tulla paskat housuun, näin tieteellisesti ilmaistuna.
Taas joku on kateellinen maistereille.
Että jaksatte. Ole tyytyväinen, jos sulla on hyvä ja laaja koulutus.
Miksi vertailla? Onko sillä väliä kuinka monta opintopistettä enemmän toisella on kuin toisella? Kuulostaa aika lapselliselta näkemykseltä.