Järkyttävä kurkkukipu, ei muita oireita. Ei nuhaa, ei kuumetta, ei yskää. Pitääkö lähteä lääkäriin?
Alkoi torstaina, perjantaina oli jo enemmän kipua. Tänä aamuna kipu on jo sellainen, että on vaikeaa niellä. Luulin, että tämä olisi jotain flunssaa, enkä siksi mennyt lääkäriin. Olin töistä pois omalla ilmoituksella.
Yleisvointi on hyvä, eikä siis ole mitään muita oireita kuin tämä järkyttävä kurkkukipu. Polttelee kurkussa, ääntä ei lähde pihaustakaan ja sattuu nieltäessä. Googlasin, että angiinassa pitäisi olla kuumetta.
Kunnalliset lääkäriasemat tietenkin nyt kiinni. Pääsen viikonloppuna työterveyslääkärille, mutta ainoa avoinna oleva on 10km päässä ja auto on veljellä lainassa - julkisia ei ole, enkä tässä kurkkukivussa lähde tuota matkaa kävelemäänkään tai pyöräilemään.
Kuulostaako siltä, että voin hyvin odotella kotona maanantaihin ja menen lääkäriin sitten, jos kurkku on vielä kipeä? Vai pitäisikö mennä pelkän kurkkukivun kanssa ihan taksilla sinne yksityiselle?
Kommentit (17)
Nieluviljelyllä angiina todetaan, alustaviin tuloksiin menee ainakin päivä ja 3 päivää varsinaisiin, joten ei kiirettä.
Kurkunpääntulehdus. Kipeä kurkku ja ääni käheänä.Menee ohi viikossa.Kannattaa juoda lämmintä,imeskellä pastillia ja olla puhumatta.Höyryhengitystä muutama kerta päivässä.
Mulla oli sama juttu viime viikolla ja kyllä se kurkkukipu muutamassa päivässä meni ohi. Oletko yrittänyt hoitaa sitä kotikonstein? Et ainakaan kerro mitä olet kokeillut. Ei lääkäri kuitenkaan aina se ensimmäinen vaihtoehto ole.
Ota särkylääkettä ja strepsilsiä. Juo lämmintä ja tee olosi mukavaksi. Menet maanantaina sitten lääkäriin. Kuulostaa angiinalta. Jos nyt kuitenkin saat jotain outoja lisäoireita tai olosi käy sietämättömäksi, työt ei odota tai loma tulossa, niin pyydät sen veljesi viemään sut lääkäriin tai taksilla, että hoito saadaan aloitettua aiemmin. Miksi näissä joissain aloituksissa on mukana tällaisia absurdeja lisätietoja ja avuttomuutta ilman hätää? Provoja? Kurkkukivusta?
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli sama juttu viime viikolla ja kyllä se kurkkukipu muutamassa päivässä meni ohi. Oletko yrittänyt hoitaa sitä kotikonstein? Et ainakaan kerro mitä olet kokeillut. Ei lääkäri kuitenkaan aina se ensimmäinen vaihtoehto ole.
Ensi alkuun join Finrexiniä, kun luulin tätä flunssaksi. Olen juonut kuumaa muutenkin ja syönyt Toncils-pastilleja. En oikein keksi, mitä muuta voisin tehdä, kun ei ole mitään muita oireita kuin tämä kurkkukipu.
Flunssaa tai influenssaa tämä ei ainakaan ole, vaikka kumpaakin on lähipiirissä pyörinyt viime viikkoina.
ap
Kipulääkettä, Bafucinia ja Zyxiä. Kylmää juotavaa (lievittää tulehdusta).
Menet lääkäriin jos monta päivää jatkuu tai nieleminen estyy.
Vierailija kirjoitti:
Ota särkylääkettä ja strepsilsiä. Juo lämmintä ja tee olosi mukavaksi. Menet maanantaina sitten lääkäriin. Kuulostaa angiinalta. Jos nyt kuitenkin saat jotain outoja lisäoireita tai olosi käy sietämättömäksi, työt ei odota tai loma tulossa, niin pyydät sen veljesi viemään sut lääkäriin tai taksilla, että hoito saadaan aloitettua aiemmin. Miksi näissä joissain aloituksissa on mukana tällaisia absurdeja lisätietoja ja avuttomuutta ilman hätää? Provoja? Kurkkukivusta?
No, siis koska lääkäriin meneminen on nyt vähän hankalampaa kuin normaalisti, niin mietin, josko tämä kuulostaisi siltä, että voin hyvin odottaa maanantaihin. Mutta jos täällä olisi joku, jolla olisi ollut tasan tämä sama oire ja se olisi todettu jostain syystä pikaista lääkärihoitoa vaativaksi, niin toki lähden taksilla sinne lääkäriin.
Mutta sain nyt varmistuksen, ettei kuulosta mitenkään vakavalta. Odotan siis maanantaiaamuun ja jos edelleen kurkku kipeä, menen sitten sinne lääkäriin.
ap
Mulla on nyt ollut aaltoileva kurkkukipu noin 3 viikkoa. Välillä tuntuu pahempana ja välillä helpompana. Olen ottanut pahimpaan buranaa.
Kuumetta tai nuhaa ei ole tullut. Mutta vihreää limaa on keuhkoissa jota saa välillä yskiä pois. Ja väsynyt olo
Varmaan jotain flunssaa siis
Mulla lienee tuo sama tauti, kurkku kipeä ja pahenee pikkuhiljaa. Mies lienee tyytyväinen kun vaimolta lähtee ääni :P.
En mä kyllä menis kurkkukivun takia lääkäriin, enkä etenkään maksaisi satasta yksityisellä käymisestä kun kyse on vain kurkkukivusta. Ottaisin särkylääkettä ja lepäilisin viikonlopun ajan ihan rauhassa.
Täällä oli samat oireet ja diagnoosina angiina. Onneksi menin lääkäriin, joskus angiina on päässyt pahenemaan ja se oli jotain aivan hirveää. Viljelyssä tuloksissa tosiaan menee päivästä kolmeen, mutta pikatestin tuloksen voi saada alle tunnissa. (Pikatestissä ei tosin näy kaikki positiiviset, mutta suuri osa kuitenkin.)
Itselläni on ollut kuumeeton angiina lukuiset kerrat. Niistä seurasi angiinakierre, joka päättyi nielurisaleikkaukseen. Eli jos nyt minulla olisi vielä nielurisat ja tuollaiset oireet, menisin suoraan lääkäriin, koska tuo ei koskaan parantunut ilman antibiootteja. Ja siellä leikkauksessa muuten kerrottiin, että risani olivat aivan reikäiset ja arpiset, eli ne tulehdukset todellakin tuhoavat kudoksia ja siksi se sattuu.
Kotisohvalla ei voi tietää, onko toisella angiina vai virustauti, hei haloo ihmiset! Usein voidaan ottaa pikanäyte ja aloittaa lääkitys ennen kuin viljelyt tulee.
Kovassa kurkkukivussa lääkäriin, etenkin kun ei ole muita flunssaoireita.
Tartutat tautia, jos angiina ja jälkitaudit voi olla vaarallisia. Koeta päästä päivystykseen!
Angiina on niin kamala tauti, itse ainakaan en pystyis odottamaan maanantaihin, kurkku on silloin niin jäätävän kipeä, buranakaan ei auta...
Angiina tosiaan tarttuu, mutta et sä siihen kuole jos nyt vaan vkl kestät kotona olla. Penisilliini kuurin se vaatii parantuakseen. Ja jos hellittää maanantaihin mneenssä, niin on sit jotain muuta kurkkukipua!
Vierailija kirjoitti:
Kotisohvalla ei voi tietää, onko toisella angiina vai virustauti, hei haloo ihmiset! Usein voidaan ottaa pikanäyte ja aloittaa lääkitys ennen kuin viljelyt tulee.
Kovassa kurkkukivussa lääkäriin, etenkin kun ei ole muita flunssaoireita.
Tartutat tautia, jos angiina ja jälkitaudit voi olla vaarallisia. Koeta päästä päivystykseen!
Ei angiina ole päivystysaihe. Henkeä ja terveyttä uhkaavissa tilanteissa sinne mennään, angiinan kanssa pärjää kyllä maanantaihinkin. Jos tulee nielupaise niin sitten päivystykseen.
Mulla on ollut kuumeeton angiina. Kerkesi olla viikkoja ennen kuin menin lääkäriin, koska en tajunnut muiden flunssan oireiden puuttuessa mennä. Kannattaa maanantaina mennä lääkäriin jos ei helpota.