Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aktiivimallin ongelma on luultavasti se, että rangaistus voi tulla oikeasti aktiiviselle ja laiska palkitaan

Vierailija
10.03.2018 |

Eli henkilö A hakee ahkerasti töitä, tekee ehkä vapaaehtoistyötäkin ja ei vain käy tuuri, vaikka pääsee haastatteluun ja jopa ekaksi varalle kymmenistä hakijoista. Lisäksi A:lla on pieni homma, johon menee pari tuntia kuukaudessa. mutta se ei täytä mallin vaatimuksia. Mä olin tällainen takavuosina, sitten se tuli se päivä, että lopultakin kävi tuuri. Hakee kursseillekin, mutta työkkärivirkailija ei puolla koska henkilö on aktiivnen ja työllistyy, ei tarvitse kurssia X. Mun tiedoissa todella luki noin, kun virkalija tulosti sieltä jonkun lausunnon tapaise, jonka sai itselle - monta vuotta sitten. Mun pieni homma oli pieni kirjanpito sukulaiselle, aika yksinkertaista kun liikeidea oli sellainen, mulla on kaupallisen alan koulutus.

Henkilö B käy jossain viikon oleskelukurssilla nuokkumassa ja hänet katsotaan aktiiviseksi.

Henkilö C on suvun musta lammas, josta ei ole oikein mihinkään. Hänet otetaan välillä muka töihin enon firmaan, mutta pelailee siellä pleikkaa ja saa palkan muutamalta päivältä, minkä jälkeen voi taas mennä asumaan mummon vinttikamariin tehtyyn yksiöön ilmaiseksi ja nostaa kelan tukia siihen asti, kun taas pitää olla aktiivinen.

Tämä on se, minkä itse näen mallin älyttömyytenä. Eli oikeasti aktiivinen saa rangaistuksen, laiskat, joilla ei ole aikomustakaan mennä töihin, eivät saa.

Mulla siis on töitä nykyään, joten ei koske enää minua.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentuloasiakkaat vain hakevat lisää toumeentulotukea.

Vierailija
2/10 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki työttömät, varmaan suurin osa edes ei, saa toimeentulotukea. Henkilö A ei ole toimeentulotukiasiakas, jos puhutaan itsestäni. Mistä se harha tulee, että työttömät saisivat automaattisesti toimeentulotukea, kun ei sitä statuksen mukaan makseta, vaan ruokakunnan tulojen mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiivimallin kaksi ongelmaa ovat byroslavialaisen kimurantin byrokratia viidakon kasvaminen entisestään mikä hankaloittaa työnhakua ja työnsaamista, sekä se miten miten ihmisillä on eriarvoiset mahdollisuudet aktivoitua ja löytää kelpaava työpaikka.

Vierailija
4/10 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keneltäkään ei viedä kaikkia tukia aktiivimallin perusteella, ainoastaan hieman nipsaistaan pois kolmen kuukauden ajalta. Toistaiseksi kukaan ei ole aiheetta joutunut kärsimään aktiivimallista.

Vierailija
5/10 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keneltäkään ei viedä kaikkia tukia aktiivimallin perusteella, ainoastaan hieman nipsaistaan pois kolmen kuukauden ajalta. Toistaiseksi kukaan ei ole aiheetta joutunut kärsimään aktiivimallista.

Paljon nyt puhutaan tästä aktiivimallin aiheuttamasta kärsimyksestä. Sekin toki tärkeää, mutta itse edelleen epäilen että mikä sen lopullinen hyöty tulee olemaan.

Epäilen, että olematon kansantaloudellisesti ja haitat kerääntyvät kaikista vähäosaisimmille. 

Susi jo syntyessään.

Vierailija
6/10 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki työttömät, varmaan suurin osa edes ei, saa toimeentulotukea. Henkilö A ei ole toimeentulotukiasiakas, jos puhutaan itsestäni. Mistä se harha tulee, että työttömät saisivat automaattisesti toimeentulotukea, kun ei sitä statuksen mukaan makseta, vaan ruokakunnan tulojen mukaan.

Mutta ne jotka sitä saa on varmaan eniten aktivoinnin tarpeessa ja heihin tämä uudistus ei vaikuta mitenkään.

Vierailija
7/10 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsenäisesti hankittu työkokeilupaikka ei myöskään riitä aktiivisuudeksi, vaikka sen etsiminen olisi kirjattu suunnitelmaan. Tuli tämäkin koettua.

Vierailija
8/10 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku on tammi-maaliskuun välillä 5 päivää töissä, hänen tukensa ei putoa. Toinen taas on saanut hommattua töitä koko kesäksi mutta on talven ilman, saa pienemmän tuen huhtikuussa ja toukokuussa.

Vierailija
9/10 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsenäisesti hankittu työkokeilupaikka ei myöskään riitä aktiivisuudeksi, vaikka sen etsiminen olisi kirjattu suunnitelmaan. Tuli tämäkin koettua.

Eikös se pidä hankkia itsenäisesti? Ei kukaan sitä sinulle hanki? Tuossahan on iso moka tullut.

Vierailija
10/10 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tietenkään, koska nyt eletään vasta maaliskuuta ja malli tuli vuodenvaihteessa voimaan. Katsotaanpa mitä käy kun kuukausi vaihtuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän