Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sikiöseulonnan labrojen tulokset ei näy Omakannassa, huono juttu?

Vierailija
06.03.2018 |

Kävin viikko sitten labroissa sikiöseulontoja varten. Huomasin, että labratuloksista vain osa oli tullut nyt Omakantaan. Hemoglogiini, erytrosyytit, bakteeriviljely ym. perusjutut näkyvät siellä. Mitkään varsinaiset äitiysseulat eivät näy siellä. Nyt olen ihan paniikissa, koska olen kuullut, että labratulosten näkymistä voidaan viivästyttää, jos potilaalla on esim. syöpä tai jotain muuta vakavaa, mitä potilaan ei haluta näkevän itse netistä. Onkohan sikiöseulontojen kanssa sama? Ja onkohan tämä nyt merkki siitä että siellä on jokin pahasti pielessä :(

Jos joku tietää asiasta jotain, olisin todella kiitollinen vastauksista! Ultraan on vielä yli viikko ja olen niin hermoromahduksen partaalla tämän huolen kanssa, että en tiedä miten selviän sinne asti :( Helsingissä asun, labrat otettu neuvolan lähetteellä HUSLABin toimipisteessä ja ultraan menossa Naistenklinikalle, jos sillä on merkitystä.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lisää vielä, että noista puuttuvista labroista on siellä kuitenkin listaus, eli ne on otettu, mutta mitään tuloksia ei ole näkyvissä...

Vierailija
2/11 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sama. Kriittisimmät tulokset ei näy omakannassa, vaikka tutkimuksen tuloksessa ei olisi mitään poikkeavaa. Väärinkäsitysten ja turhan paniikin välttämiseksi lääkäri/hoitaja on se, joka kertoo tulokset suullisesti (eli potilas ei itse yrittäisi tulkita). Eivät vaan aina muista sanoa tästä potilaille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sama. Kriittisimmät tulokset ei näy omakannassa, vaikka tutkimuksen tuloksessa ei olisi mitään poikkeavaa. Väärinkäsitysten ja turhan paniikin välttämiseksi lääkäri/hoitaja on se, joka kertoo tulokset suullisesti (eli potilas ei itse yrittäisi tulkita). Eivät vaan aina muista sanoa tästä potilaille.

OK, kiitos tiedosta. Eli tulosten puuttuminen ei automaattisesti tarkoita sitä, että kaikki on päin P:tä. Huh, pitää jaksaa odotella sitä ultraa vaan...

Ap

Vierailija
4/11 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh? Ei kaikki labratulokset valmistu samassa ajassa! Mullakaan ei näy oma kannassa selkeästi kaikki tulokset vaikka olivat täysin normaaleja! Lisäksi esimerkiksi laktoosi-intoleranssin tulos tuli 1-2 viikkoa myöhemmin kuin muut tulokset! Ja ei ollut edes laktoosi-intoleranssia.

Vierailija
5/11 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikiöseulontojen tuloksia ei näy ennen ultraa, koska osa tuloksista tulkitaan ultrasta saatavien tietojen avulla. Ja joissain sairaanhoitopiirissä ei laiteta sikiöseulontojen tuloksia lainkaan. Ennen ultraa saatetaan laittaa s-pappa ja hcg-b-v, mutta ei välttämättä sitäkään. Huoli pois ap, ei ole kyse mistään sellaisesta ainakaan tässä vaiheessa, että noissa tuloksissa olisi häikkää.

Vierailija
6/11 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiden tulkintaan tarvitaan se ultra. Laboratorikokewt ja ultran mittaukset antavat yhdessä sen sikiöseulan tuloksen. Ei niistä voi päätellä mitään vielä ja siksi eivät näy sinulle.

Vierailija
7/11 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulokset ei ole oma kannassa, se tarkoittaa sitä etteivät ne ole vielä valmistuneet.

Vierailija
8/11 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitiysseulan tuloksia ei kerrota ennenkuin ne ovat mitanneet niskapoimun, ja ikäsi ja veritestin kanssa lasketaan riskiluku. Ei maallikko välttämättä ymmärrä noita tuloksia joten voi tulla turhaa huolta jos ovat suoraan kannassa. Tätä riskilukua ei tule tietoihin ennenkuin saat postitse tiedon seulan tuloksista. Voi myös pyytää että tulokset soitetaan, itse valitsin paperisen että on helpompi sulatella asiaa jos jotain epätyypillistä löytyy. Nykyään seuraava vaihe on useimmiten nips-verikoe, eli non ivasive prenatal ... en muista mistä tuo s tulee, mutta äidin verestä pystytään katsomaan lapsen kromosomit ja lapsivesipunktiota ei välttämättä tarvita.

Vierailija
9/11 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitiysseulan tuloksia ei kerrota ennenkuin ne ovat mitanneet niskapoimun, ja ikäsi ja veritestin kanssa lasketaan riskiluku. Ei maallikko välttämättä ymmärrä noita tuloksia joten voi tulla turhaa huolta jos ovat suoraan kannassa. Tätä riskilukua ei tule tietoihin ennenkuin saat postitse tiedon seulan tuloksista. Voi myös pyytää että tulokset soitetaan, itse valitsin paperisen että on helpompi sulatella asiaa jos jotain epätyypillistä löytyy. Nykyään seuraava vaihe on useimmiten nips-verikoe, eli non ivasive prenatal ... en muista mistä tuo s tulee, mutta äidin verestä pystytään katsomaan lapsen kromosomit ja lapsivesipunktiota ei välttämättä tarvita.

Vierailija
10/11 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten tuo teksti tuli kahteen kertaan?

Vierailija
11/11 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon kiitoksia lisätiedoista kaikke te jotka olette vastanneet!!! Nyt voin hengittää helpommin. Olen ensisynnyttäjä enkä tiedä mistään näistä jutuista mitään, plus luonteeltani murehtimiseen taipuvainen, huono yhdistelmä. Tulee mietittyä kaikkea ja sitten kun en mistään mitään ymmärrä niin (turhaankin) tulee panikoitua.

Nyt toivotaan vaan että niskaturvotus ja muut seulat olisivat OK eikä tarttisi jatkotutkimuksia. Kiitos vielä vastauksistanne <3

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi