11-vuotias vaatii saada pelata tietokoneella klo 00.30 asti, koska kaveritkin...
Kommentit (16)
En antaisi eikä kyllä ole kysellytkään. Kaveritkaan eivät saa yötä päivää pelailla.
Mun poika 14 ja pari kertaa kuussa pelaa ehkä klo 24 asti, en antaisi vielä 11 v pelata klo 22 jälkeen, menee vuorokausi liian sekaisin
Jos on kertaluontoinen asia niin antaisin. Kerran kuussa voisi vielä onnistuakin
Jos kaverin vanhemmat haluavat pilata lapsensa ja tämän kyvyn nukkua normaalina aikoina noin nuorena niin ne voi, mutta minun lapseni ei siihen ala.
Riippuisi vähän mitä pelaa ja millaisessa seurassa (tuntisinko kyseiset kaverit vai ovatko jotain "nettihyypiöitä"), + kuinka kauan on siihen mennessä pelannut tänään.
Itse olin 11-vuotias silloin, kun joka kodista ei vielä löytynyt tietokonetta, mutta ihan yhtä lailla sitä teki mieli valvoa silloinkin. En pidä puolilleöin valvomista (viikonloppuna) itsessään pahana asiana, sillä muistan omasta lapsuudestani sen, että jos lauantai-iltana yhdeksän jälkeen tuli laitettua Taru Sormusten Herrasta pyörimään, niin saimme kyllä rauhassa katsoa sen loppuun vaikka yli puolenyön menikin – ja ihan "kunnon ihmisiksi" kasvoi koko sisarusparvi.
Oletteko huomanneet, miten varsinkin nuorilla on alkanut olemaan yhä enemmän unihäiriöitä? On ollut lehdissäkin juttua.
Tässä taitaa olla syy.
Vierailija kirjoitti:
pelaavat siis yhdessä jotain online. Antaisitko pelata?
"Koska kaveritkin" ei ole koskaan ollut mikään peruste tai syy mihinkään. En antaisi, koska aikuisena minä olen se joka kodin säännöt asettaa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuisi vähän mitä pelaa ja millaisessa seurassa (tuntisinko kyseiset kaverit vai ovatko jotain "nettihyypiöitä"), + kuinka kauan on siihen mennessä pelannut tänään.
Itse olin 11-vuotias silloin, kun joka kodista ei vielä löytynyt tietokonetta, mutta ihan yhtä lailla sitä teki mieli valvoa silloinkin. En pidä puolilleöin valvomista (viikonloppuna) itsessään pahana asiana, sillä muistan omasta lapsuudestani sen, että jos lauantai-iltana yhdeksän jälkeen tuli laitettua Taru Sormusten Herrasta pyörimään, niin saimme kyllä rauhassa katsoa sen loppuun vaikka yli puolenyön menikin – ja ihan "kunnon ihmisiksi" kasvoi koko sisarusparvi.
Itse teininä pelasin yöhön ja joskus aamumyöhään asti. Se johti unihäiriöihin ja vaikeuksiin keskittyä koulussa, vaikka pelasikin viikonloppuna. Ei ne aivot heti rentoudu, kun laittaa sen pelikoneen kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse teininä pelasin yöhön ja joskus aamumyöhään asti. Se johti unihäiriöihin ja vaikeuksiin keskittyä koulussa, vaikka pelasikin viikonloppuna. Ei ne aivot heti rentoudu, kun laittaa sen pelikoneen kiinni.
Harva tuntemani pelaajateini laittoi konetta kiinni niinkin "aikaisin" kuin 00:30, monella meni vähintään sinne aamukolmeen, usein vielä keskellä viikkoa. Kyllähän sen nyt sanoo järkikin, että koulu ja muu elämä kärsii jos pelaa yöt läpeensä kaiket päivät. Mutta että kerran viikossa 00:30 asti, vieläpä viikonloppuna? Tuskin.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet, miten varsinkin nuorilla on alkanut olemaan yhä enemmän unihäiriöitä? On ollut lehdissäkin juttua.
Tässä taitaa olla syy.
Itse näkisin syyksi ennemmin älylaitteet, kuin tietokonepelaamisen. Tietokoneella on vaikeampi olla vanhemmilta salaa, mutta älyluuri on täysin hiljainen ja jos lapsi/nuori vielä selaa puhelinta matalimmalla kirkkausasteella peiton alla, niin harvapa siitä jää kiinni. Vaikka puhelin pitäisikin jättää yöksi "parkkiin", niin mikäpä estää teiniä odottamasta, että vanhemmat menevät nukkumaan (klo 23, 24) - ja sitten hipsii vain hakemaan puhelimen takaisin.
Ehkä antaisin sopimuksesta, siis tyyliin etukäteen sovittuna päivänä (pe, la tai lomalla) kerran kaksi kuussa, kyllä illassa ehtii melko paljon pelailla ilman, että yömyöhään menee.
Vähän pystyisi sivumennen seuraamaan mitä touhuaa ja voisi katsoa päivät, ettei heti aamusta ole menoa, niin saa nukutuksi.
Kysy täältä.