Hei kolmekymppinen, tiedätkö milloin pääset eläkkeelle?
67-vuotiaana. Ikärajoja nostettiin hiljattain. Ennen oli 63-vuotta.
Kommentit (16)
Tiedän, kovasti tässä tehdään töitä ja kartutetaan omaisuutta, jotta voisi jäädä jo aiemmin. Edes osittain.
Mies tosin työkyvyttömyyseläkkeellä, joten jää minun hommakseni yhteisen talouden vaurastuttaminen :)
N30
Sitten kun olen taloudellisesti riippumaton ja voin elää pääomatuloilla.
En usko pääseväni eläkkeelle ikinä. Ahnaat suuret ikäluokat ajat systeemin polvilleen, ja me nuoret jäämme nuolemaan haavojamme. Joudumme kyllä maksamaan itsemme kipeäksi, mutta järjestelmä ajetaan alas.
Vierailija kirjoitti:
1970 jälkeen syntyneillä eläkeikä on tällä hetkellä maksimissaan 70 vuotta, mutta tuskin se siihen jää vaan rajoja vielä ehditään korottaa ennen kuin eläkeikä koittaa.
Vierailija kirjoitti:
En usko pääseväni eläkkeelle ikinä. Ahnaat suuret ikäluokat ajat systeemin polvilleen, ja me nuoret jäämme nuolemaan haavojamme. Joudumme kyllä maksamaan itsemme kipeäksi, mutta järjestelmä ajetaan alas.
Kannattaisi äänestää vaaleissa ja potkia suuret ikäluokat hiiteen päättävistä asemasta ja muuttaa eläkelakeja ennen kuin suuret ikäluokat ovat syöneet siemenpotutkit.
Huvittavaa että peresidentinvaaleissakin edolla oli kolme eläkeiläispapparaa ja yksi näistä valittiin presidentiksi.
Ihan saatte sitä mitä olette toivoneet.
69 vuotiaana ja 4 kuukautta päälle. Tämä on siis tavoite, muutamaa vuotta aiemmin voi jo jäädä.
Mä uskon myös vakaasti, että Y-sukupolvi ei tule pääsemään tulevaisuudessa nykyisen järjestelmän tuntemalle eläkkeelle.
N30
Vierailija kirjoitti:
Varmasti kukaan poliitikko ei seuraavan 37 vuoden aikana lähde eläkeikää nostamaan lisää... eihän?
Onneksi olen itse taloudellisesti riippumaton, eikä tarvitse tuollaisesta murehtia. Ihan kolmekymppisenä en ehtinyt työelämän oravanpyörästä hyppäämään pois. Reilusti alle nelikymppisenä kuitenkin.
Tiedän arvion ja siksi yhdessä miehen kanssa kartutetaankin molempien omaisuutta, jotta voidaan lopettaa työnteko sitten kun halutaan. Toisaalta rakastan mun työtä, joten tällä hetkellä tuntuu, että voisihan sitä jatkaa niin pitkään kuin terveys kestää.
Onneksi tykkään työstä. Tosiaan tuskin pääsen koskaan. Eikä edes kiinnosta ainakaan jäädä Suomeen. Imetään aivan kuiviin.
Voisin jäädä pois työelämästä vaikka heti, pääomatulot kattavat pakolliset menot. En kuitenkaan tee sitä, koska nautin työstä mitä teen ja se tuo rytmiä elämään. Ansiotulo menee 100% uusiin sijoituksiin. On kuitenkin helpompi elää ja hengittää kun tietää, ettei taloudellisesti joudu kuseen, vaikka jostain syystä työt joskus loppuisivatkin.
Yhden lapsen YH, M30
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi äänestää vaaleissa ja potkia suuret ikäluokat hiiteen päättävistä asemasta ja muuttaa eläkelakeja ennen kuin suuret ikäluokat ovat syöneet siemenpotutkit.
Huvittavaa että peresidentinvaaleissakin edolla oli kolme eläkeiläispapparaa ja yksi näistä valittiin presidentiksi.
Ihan saatte sitä mitä olette toivoneet.
No kannattaa toki, mutta kun yhtä nuorta äänestäjää kohti on kolme vanhusta, niin ei meidän sukupolvi saa ehdokkaita läpi.
Ihan sama. Kunhan nyt pääsisin töihin.
Todennäköisesti noin 45-vuotiaana, koska muutan ulkomaille todennäköisesti vuoden sisällä tekemään hommia joiden mediaani palkka on noin 150 tuhatta euroa vuodessa ja veroprosentti huomattavasti pienempi kuin täällä sekä ruoka, autot, jne ovat halvempia. Tuosta pystyy säästelemään mukavasti n. 60-80 tuhatta vuodessa. Eli kun noin 15-vuotta säästelen vaikkapa 60 tonnia, niin 45-vuotiaana se olisi 900 tuhatta (jos se ei kasvaisi mitään korkoa), mutta kun pyrkimäni korko tulee olemaan 4-7% + inflaatio (alhainen riski) niin sijoitus tulee olemaan noin 1,35 miljoonaa (4% korolla) kun olen 45-vuotias. Sitten voin elellä 4% korolla koskematta pääomaan loppu elämäni eli 54 tonnia vuodessa saisin kuluttaa.
Ennen kuin joku huutelee, että missä pääomaverot, niin monessa maassa maailmalla ei makseta osingoista eikä välttämättä muistakaan sijoituksista veroa. Suomi on kakka maa :).
Jos jäisin Suomeen joutuisin makselemaan muiden eläkkeitä ja MAHDOLLISESTI saisin jäädä eläkkeelle vähän ennen kuin olisin 68-vuotias ja saisin vähemmän rahaa kuin mitä saan kun teen suunnitelmieni mukaan. Ja toisaaltaan sukupolveni ei todellakaan tule saamaan Suomesta eläkettä, se on tilastollinen mahdottomuus . Kun olen tuossa iässä olisi Suomessa 2 työikäistä ihmistä per yksi elääkkeellä oleva. Tilastojen mukaan pelkästään vanhuksen hoitokulut ovat yli 10,000 euroa vuodessa (60-70v ja monin kertaisesti enemmän kun ollaan 70v+). Sitten vielä kun lisätään tuohon, että työikäisistä noin 75% on töissä, joista n. 10% osa-aikaisia. Lisäksi nykyiset nuoret ovat kasvaneet tukien ympäröimänä on heidän työllisyys vielä alempi kuin aikaisempien sukupolvien kun on totuttu siihen, ettei töissä tarvitse käydä. Vielä kun trendiä seuraten minimipalkkoja nostetaan, joka syrjii nuoria ja ei koulutettuja, koska työntekijä ei voi palkata esim. ei älykästä työntekijää suorittavaan työtehtävään, koska laki käskisi maksamaan hänelle enemmän palkkaa kuin mitä hän tuottaa työnantajalleen. 25v-34v ihmisten työllisyys on laskenut n. 5% sitten vuoden 2008. Itsekkään en töissä kävisi mikäli olisin yhtä sokea kuin monet ja luottaisin tukijärjestelmän pysyvän pystyssä kuolemaani saakka, koska en minäkään töissä käymisestä nauti vaan teen sitä rahan vuoksi.
69v ja joitain kuukausia päälle. Oon nyt 36.