Nuoremmat naiskollegat kiusaa ja vähättelee. Kun sanon vastaan, nyt minua syytetään työilmapiirin pilaamisesta
Pakko saada purkautua! Olen sairaslomalla työtoverien aiheuttaman stressin takia. Haluaisin olla työssäni, josta todella pidän.
Työyhteisömme on pieni. Se koostuu paristakymmenestä asiantuntijasta, joista puolet on naisia. Työ on vaativaa ja kiireistä mutta antoisaa.
Meille on rekrytty muutaman vuoden aikana monta alle kolmekymppistä, vastavalmistunutta naista. Heitä on noin kolmannes henkilökunnasta. Nämä naiset ovat erittäin kunnianhimoisia (kauniisti sanottuna) ja heidän tapansa pönkittää omaa asemaansa on toisten vähätteleminen ja oman egon korostaminen. Pahimmillaan meillä on käyty kissatappeluita käytävillä.
Koska olen nainen itsekin ja vanhempi, olen joutunut tämän porukan kynsiin ja hampaisiin. Tämä johtuu siitä, että alalla 15 vuotta työskennelleenä minulla on erittäin hyvä kokemus ja taito tehdä nopeasti ja itsenäisesti päätöksiä. Lisäksi minulla on omat, erityiset tehtäväni ja huomattavasti parempi palkka kuin näillä nuoremmilla kollegoilla. Kateus on aivan ilmiselvää.
Saan kokea päivittäin palavereissa huomiotta jättämistä, keskeyttämistä ja päällepuhumista. Ehdotuksiani ei kommentoida vaan aletaan puhua muusta. Tekemisiäni vähätellään, jopa talon ulkopuolisten yhteistyötahojen edessä. Kun puolustaudun ja sanon asiani loppuun tai oman mielipiteeni alkaa koko naisporukan raivoisa jankkaaminen tai riitely yhteen ääneen minua vastaan. Heidän mukaansa minulla ei ole syytä tai oikeutta puolustautua. Kahvihuoneessa tai käytävillä he eivät ole huomaavinaan minua. He myös levittävät valheita minusta, toistaiseksi vielä jäämättä kiinni, koska he suojelevat toisiaan.
Esimiehet näkevät tilanteeni mutta sulkevat silmänsä, koska pelkäävät joutuvansa myös uhreiksi. Toisesta esimiehestä on kuulemma tehty valitus tai kantelu näiden ihmisten toimesta. Tämäkin on aivan keksitty juttu, ainoa tarkoitus on näyttää mihin he pystyvät ja ovat valmiita menemään..
En nyt jaksa kirjoittaa enempää. Tuntuu ettei ole muuta mahdollisuutta kuin irtisanoutua. En jaksa tapella koko ajan.
Kommentit (4)
Vanhempana naisena ymmärrän täysin. Joskus nuoremmat ovat niin erinomaisuuttaan täynnä.
Minä tiedän tekeväni rehellistä työtä hyvällä asenteella ja siksi en anna itseäni polkea miten vaan. Vaikka nuorempi olisi kuinka kunnianhimoinen, pätevä ja esimieheni.
Jaksamista. Toivottavasti tilanne paranee, ettei tarvi irtisanoutua.
Jäävät kohta äitiyslomalle, yksi kerrallaan. Sinnittele sinne asti!
Yhteistyötahot näkevät läpi tuollaisen käytöksen. Anna toisten kouhkata, älä mene mukaan. Jätä mielipiteesi palverissa sanomatta. Hoida hommasi hyvin. Katsele samalla avoimin silmin löytyisikä esim. yhteistyökumppaneilta parempaa paikkaa. Puhu esimiehesi kanssa.
Kyllä näitä riittää..
Mut oot vaan oma itsesi, käyttäydyt asiallisesti ja rauhallisesti, et ole tietääksesikään.
Jos sä oot oikeasti niin hyvä, niin kyllä sä pärjäät sillä. Tee hommas ja unohda muu. Ne pilaa itse omat juttunsa, toivottavasti.