Työnantajien "Saammeko säilyttää hakemustasi 6 kk muihin paikkoihin" on bluffia!
Kuinka moni on joskus tullut muka valituksi työantajien "lohtulauseen" kautta, kun varsinainen rekry ei tuottanut tulosta, eli: "Saammeko säilyttää hakemustasi 6 kk, jos meiltä löytyy sopiva paikka sinulle"?
Minusta tapa on vain yritys pehmentää hakijan tömähdystä perseelleen, kun ei tullut valituksi.
Kommentit (5)
Minäkin olen saanut työpaikan kun valittu olikin jäävi (kilpailijan sukulainen) eikä minua edes haastateltu, sitä olen miettinyt millaisia ne haastatellut muut sitten olivat... Oli kyllä outo juttu se! Kyseisessä työpaikassa olin lähemmäs 7 vuotta mutta aina silloin tällöin kirpaisi se etten ollut ensisijainen valinta.
Minä sain toisen paikan tiskin alta kun en tullut valituksi ensimmäiseen.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain toisen paikan tiskin alta kun en tullut valituksi ensimmäiseen.
Tämä toinen paikka oli siis vuorotteluvapaasijaisuus, mihin myös etsivät henkilöä, mutta siihen aikaan ei vielä ollut pakko laittaa avoimeen hakuun, vaan saivat valita sopivan itse. Ei se siis mahdotonta ole. Samoin nyt hain töitä, ja vaikka etsivät kokoaikaista, niin suostuivat palkkaamaan minut osa-aikaiseksi, jos voin sitten hieman myöhemmin opintojeni edettyä jatkamaan kokoaikaiseksi. Älkää luopuko toivosta työnhaussa. Kyllä se vielä tärppää.
Minun työpaikassani huomioidaan haussa aiemmin vastaaviin paikkoihin hakeneet. Useampikin kollega on saanut sitä kautta paikan (eli eivät hakeneet avoinna olevaan paikkaan vaan pyydettiin haastatteluun). Riippuu varmaan suhdanteista. Kun tarvitaan paljon työntekijöitä on kätevää käyttää aiempien rekrytointien hakemuksia. Tuskin silloin kun paikkoja on ylipäätään vähän
Minulle on kerran soitettu, kun työntekijä joka valittiin pestiin ekana, irtisanoutui koeaikana.
Minä olin ehtinyt tuossa vaiheessa jo aloittaa uudessa paikassa, enkä halunnut enää vaihtaa.
Joskus vielä mietin, millaista elämä nyt olisi, jos olisinkin mennyt tuohon työpaikkaan. Tuo työ olisi sisältänyt paljon matkustelua.