Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhusten kotiateriapalvelun ruoissa järkyttävän vähän kaloreita! Voiko edes pitää paikkansa? Monessa ruoassa alle 100 kcal! Sis. linkin.

Vierailija
20.02.2018 |

https://yle.fi/uutiset/3-9191506

Ei ihme jos tuon varassa olevat vanhukset ovat aliravittuja.. :(

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis energiaa on esim. 86kcal/100g. Mutta eihän se annos ole 100g vaan esimerkiksi 300g jolloin kalorimäärä on jo paljon isompi.

Vierailija
2/16 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni sai annoksen pinaattilettuja, lisäkkeenä oli keitettyä parsakaalia. Tosi hyvä ja herkullinen yhdistelmä , vai mitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vedän helposti 700-1000kcal ruokaa yhdellä ruokailulla. Tuolla vanhusten ruokamäärällä pidetään huoli siitä, että vanhus on väsynyt jo tokkurainen, ei pysty valittamaan ja pysyy hiljaisena. Siihen päälle pari neuroleptiä niin saa lukea hoitoväki rauhassa kopissa seiskaa.

Ne sano, että hyvinvointivaltio? Tee selkä paskana töitä 60v ja sitten saat pienen eläkkeen, pillereitä naamaan ja tuota sontaa suuhun. Mua hävettäs antaa tuollaista paskaa vanhalle ihmiselle.

Vierailija
4/16 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis per 100 g on mainittu kilokalorimäärä, tyhmä!

Ateriassa on kolmesataa g noin keskimäärin, joten jokainen ateria on lähemmäs 300 kcal. 

Mutta ovathan nuo ravinto-opillisesti heikohkoa kamaa, kuten jutusta ilmenee. 

Vierailija
5/16 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Pinaattilettujen kanssa peruamuusia ja puolukkahilloa. Ei parsakaalia. Eikö ne osaa enää laittaa ruokaa.

Vierailija
6/16 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhan sensaatiohakuinen juttu. 

Ensinnäkin jokaisen aterian yhteydessä tuodaan myös salaatti. Eri asia tietysti syökö pullaan ja kahviin mieltynyt vanhus tätä. 

Hinta on kova kuljetuskustannusten takia. Eivät nämä ruokapalvelut mitään kultakaivoksia ole. Pakkohan se on jostain leipä repiä kuljettajille ja muihin kustannuksiin. 

Toinen vaihtoehto on laitoshoito, jossa ruoka ihan samaa tasoa, mutta muut kustannukset moninkertaiset. Ja useinkaan vanhus itse ei halua kotoaan lähteä. 

Vierailija
7/16 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vedän helposti 700-1000kcal ruokaa yhdellä ruokailulla. Tuolla vanhusten ruokamäärällä pidetään huoli siitä, että vanhus on väsynyt jo tokkurainen, ei pysty valittamaan ja pysyy hiljaisena. Siihen päälle pari neuroleptiä niin saa lukea hoitoväki rauhassa kopissa seiskaa.

Ne sano, että hyvinvointivaltio? Tee selkä paskana töitä 60v ja sitten saat pienen eläkkeen, pillereitä naamaan ja tuota sontaa suuhun. Mua hävettäs antaa tuollaista paskaa vanhalle ihmiselle.

Tämä oli KOTIateriapalvelu. 

Ja sun sairaat ruokailutottumukset ei tähän liity. Ei ole terveellistä vetää yhdellä aterialla tuhatta kilokaloria oli kuka tahansa. 

Metsämiehen annokset ovat vähän erilaisia kuin liikkumattoman vanhuksen. Jos nyt sellainen siis olet. 

Vierailija
8/16 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenellekään varsinkin jos hän asuu yksin, ei pitäisi viedä ruokaa kotiin, kuin poikkeus tapauksissa, kova lentsu tai vatsatauti.

Vähän isommalla vaivalla vanhukset haettaisiin syömään yhdessä, ruoka olisi tuoreempaa, se maistuisi paremmin seurassa, ruokailun lähtö katkaisisi yksin kotona nökötyksen, samalla reissulla voitaisiin hakea kaupasta se maito ja leipä iltapalaa js aamupalaa varten.

Vierailija
9/16 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ostaa lisäksi apteekista Nutridrik-purkkeja ja niistä compact-versiota.

Tosin ovat aivan kohtuuttoman kalliita! Pakko ostaa, jos vanhus alkaa tulla aliravituksi.

Niissä on proteiinia. Yksi geriatri suositteli ostamaan niitä.

Mutta tosiaan ovat aivan kohtuuttoman kalliita.

Vierailija
10/16 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenellekään varsinkin jos hän asuu yksin, ei pitäisi viedä ruokaa kotiin, kuin poikkeus tapauksissa, kova lentsu tai vatsatauti.

Vähän isommalla vaivalla vanhukset haettaisiin syömään yhdessä, ruoka olisi tuoreempaa, se maistuisi paremmin seurassa, ruokailun lähtö katkaisisi yksin kotona nökötyksen, samalla reissulla voitaisiin hakea kaupasta se maito ja leipä iltapalaa js aamupalaa varten.

Tää oli hyvä, mutta tähän ei saisi sitten kulua niitä annettuja taksimatkoja, kun niitä on muutenkin liian vähän.

Saisiko siis äitini kuljetuksen pyörätuolilla invataksilla joka päivä syömään ja vielä kauppakierros kuskin työttömänä sen jälkeen. Olisi erittäin hyvä juttu, mutta ei siihen varmaan suostuttaisi rahoja laittamaan.

Vierailija
11/16 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syötkö vain kahdesti päivässä, oletko läski vai oletko urheilija?

Vierailija
12/16 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa asenteellisesti tehty juttu. Ensinnäkin ei ole ruokapalvelun idea, että vanhusten kotona asumista tuetaan tällaisilla palveluilla. Kyllä se päätös tulee kunnista, on halvempaa auttaa vanhuksia kotiin erilaisilla palveluilla kuin ottaa palveluasumisen pariin. Toisekseen ruokapalveluiden tulee vähintäänkin kattaa omat kulunsa toiminnalla (julkinen ruokapalvelu) ja yksityisten myös tuottaa voittoa. Aterian valmistus, pakkaus ja kuljetus maksavat, henkilöstökulut ovat suurin kuluerä. Enkä nyt sano, että palkkoja pitäisi alentaa, en todellakaan. Työstä pitäisi kaikkien saada asiallinen palkka, jolla voi elää. Vaikka Sipilän hallitus nyt muuta ajaa. 

Vanhukset haluavat perinteisiä ruokia, perunaa ja kastiketta. Se ei varmasti parikymppisille maistu, ja väestön ikääntyessä myös vanhusten maku muuttuu. Nykyisten 5-kymppisten ollessa vanhuksia ei listoilla varmasti enää ole näin paljon muussia ja palapaistia tms. 

Vierailija
13/16 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin jokaisen aterian yhteydessä tuodaan myös salaatti. Eri asia tietysti syökö pullaan ja kahviin mieltynyt vanhus tätä. 

Hinta on kova kuljetuskustannusten takia. Eivät nämä ruokapalvelut mitään kultakaivoksia ole. Pakkohan se on jostain leipä repiä kuljettajille ja muihin kustannuksiin. 

Toinen vaihtoehto on laitoshoito, jossa ruoka ihan samaa tasoa, mutta muut kustannukset moninkertaiset. Ja useinkaan vanhus itse ei halua kotoaan lähteä. 

Eikös noi ruaan kotiinkuletuspalvelut tuo ateria 4,5 eurolla? Tossahan tuodaan koko viikon syömiset kerralla, joten kuljetuksen hinta/ateria on olematon. 

Mutta tuo kalorimäärä/ateria on tosiaan iahn liian alhainen. Niin kun jutussakin sanotaan, niin vanhemmiten pitää saada runsaasti proteiinia. Muuten katoaa lihakset ja toimintakyky. Toi alkaa jo jossain 50 vuoden tietämissä. Vanhusten pitäsi syödä varmaan jo joku 2g/kg proteiinia, jotta liahkset ei kuihdu. Ja sitä pitäisi saada joka aterialta. Ihan jo sen takia ettei tommosta määrää saa muuten täyteen päivän aikana.

Vierailija
14/16 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syötkö vain kahdesti päivässä, oletko läski vai oletko urheilija?

6 kertaa päivässä. Rauhallisella massakaudella olen.

Vierailija
15/16 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös noi ruaan kotiinkuletuspalvelut tuo ateria 4,5 eurolla? Tossahan tuodaan koko viikon syömiset kerralla, joten kuljetuksen hinta/ateria on olematon. 

Mutta tuo kalorimäärä/ateria on tosiaan iahn liian alhainen. Niin kun jutussakin sanotaan, niin vanhemmiten pitää saada runsaasti proteiinia. Muuten katoaa lihakset ja toimintakyky. Toi alkaa jo jossain 50 vuoden tietämissä. Vanhusten pitäsi syödä varmaan jo joku 2g/kg proteiinia, jotta liahkset ei kuihdu. Ja sitä pitäisi saada joka aterialta. Ihan jo sen takia ettei tommosta määrää saa muuten täyteen päivän aikana.

Tämä. Lukekaa tämä hoitoväki rauhallisesti monta kertaa. Jos mä en saa tarpeeksi prodee joka aterialla mulle jää vihainen olo ja nälkä. Tekee mieli kipata pöytä nurin.

Vierailija
16/16 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaapa ihmiset huomioon sellainen seikka, että todella monella vanhuksella ruokahalu vähenee aika reippaastakkin. Työskentelen itse kotihoidossa ja melkein aina kun kysyn asiakkaalta, että lämmitetäänkö ateria kokonaan vastaus on, että puolet siitä, en jaksa syödä noin paljoa. Monesti toki ottavat siihen ruoan kanssa vielä palan leipää ja sitten sen jälkiruoka kiisselin.

Ja mitä tohon proteiiniin tulee, niin Joo, varmasti se jää monella turhan alhaiseksi, mutta kun ei niitä mummoja ja pappina voi väkipakollakaan pakottaa syömään jotain, mistä eivät pidä. Monen mielestä ne apteekin proteiinijuomat maistuvat pahalta, makurahkoista eivät välitä yms.

Itse ainakin ajattelen asian Niin, että pääasia että syövät edes jotain, ihan liikaa on niitäkin vanhuksia, jotka eivät halua syödä enää mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan