Kerrostalon piti olla esteetön, mutta onkin pienet portaat ennen hissiä - Kuinka rattaiden kanssa?
Hissillä ei pääsekään siis ihan alas vaan tulee pienet portaat ja sitten hissille. Kuinka kulkea rattaiden kanssa?
En haluaisi hyvää asunto ehdokasta hylätä pienten portaiden takia. Eri asia jos pitäisi esim. luhtitalon toiseen kerrokseen rymytä lasten ja kauppakassien kanssa.
Voisinko esim. rakennella itse luiskan taloyhtiön yleiseen käyttöön tai tilata? Vai saako rattaat rymyytettyä nuo parit portaat aina ylös?
Kommentit (14)
ei välttämättä ole toista reittiä. Anopille on tuollain hissi enkä kyllä jatkuvasti jaksaisi. Rattaat saattaa myös tykätä huonoa jos jatkuvasti rynkyttää portaat ylös
Olen asunut tuollaisessa talossa, ja siinä oli kyllä hissille toinen reitti sisäpihan puoleisesta ovesta ilman portaita. Toki se oli pidempi reitti kuin kadulta, ja piti mennä ajoportin kautta eli jos rattaiden kanssa halusi mennä niin avata se koko raskas ajoportti, jossa oli munalukko.
Pikkasen tekniikkaa ja voimaa kun yhdistät, niin ei niitä rattaita tarvitse hallitsemattomasti rynkyttää.
Jos kämppä on muuten hyvä niin kyllä aina parista portaasta selviää.
Kuten selviää myös kahdenkin lapsen vauva-ajat viiskerroksisen talon ylimmässä kerroksessa ilman hissiä: vaunukoppa ja kaksi-kolme kauppakassia oli mun bodypump :D
Meillä kaupungin vuokratalossa portaat on vaihdettu luiskaan. Kysy isännöitsijältä.
Kai nyt rattaat saa nostettua parin portaan yli. Pyörätuoli olisi eri homma ja sellaista asukasta varten taloyhtiön pitäisi hoitaa se liuska, mutta harvaa vanhempaa taloa saa oikeasti esteettömäksi ilman isompaa remppaa, esim. moneen vessaan ei pyörätuolilla mahdu.
Itse ei tietenkään mitään liuskoja pidä alkaa rakentelemaan, mutta taloyhtiöltähän tuota voi kysyä. Saattaa olla etteivät hommaan lähde jos rattaille on oma varastonsa katutasossa ja invalideja ei ole asukkaana.
Meillä sama homma. Ja toista reittiä ei hissille ole. Tai no pyörävaraston kautta toki, mutta sielläkin on portaat (jyrkemmät ja pidemmät). Alakerroksesta on onneksi vain neljä porrasta hissiltä ulko-ovelle. Itse halusin tämän takia kevyet rattaat, että saa helposti nuo rappuset ylös ja alas.
Mielummin muutama rappunen kun ylimmässä kerroksessa ilman hissiä.
Peruuttamalla vetäen nätisti pienet portaat ylös - itse en näkisi tuossa ongelmaa sen paremmin jaksamisen kuin rattaiden kannalta.
Pari porrasta sinne tai tänne. Ei pitäsi olla liian raskas ponnitus.
Meillä kellarikerroksesta, jossa sijaitsee pyörä/vaunujen säilytystila pääsee hissille suoraan, mutta pääovella on ne pariaskelmaa, joissä pärjää vaunujen kanssa. Kävittekö tutustumassa myös kellarin säilytystiloihin?
Ihan jopa pari porrasta, voi kiesus taas. Jos ei sen verran jaksa, millä sä nostat edes niitä kauppakasseja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs alas sitten? Heittämällä?
Keululimalla.
Keulimalla. Eli eturenkaat ylös ja lasketaan varovasti kahdella pyörällä. Ei ole mitään amerikantiedettä.
Vierailija kirjoitti:
Entäs alas sitten? Heittämällä?
Nostat vaunut pelkkien takapyörien varaan, ujutat vaunut portaan reunalle ja aisasta vastaan vetäen lasket ne rauhallisesti alas yhden portaan kerrallaan.
Ei ole raskasta eikä vaikeaa, mutta katsottuani miten ihmiset vaunujen kanssa sompailevat voin kyllä uskoa että kaikki eivät tätä osaa.
Sitten hissille pitäisi olla toinen reitti. Näin on ainakin äitini asumassa talossa.