Kirkon perheneuvojan peruskoulutus
Oletko itse/tiedätkö jonkun kirkon perheneuvojana työskentelevän? Mikä on hänen koulutuksensa?
Kommentit (11)
Psykologeja ja pappeja ovat. Ei tarttee kuulua kirkkoon, eikä puhua hengellisiä asioita jos ei ne hierrä parisuhteessa. Ovat käyneet myös erityiskoulutuksen perheneuvonnan tehtäviin.
En ole enkä tiedä, mutta veikkaisin, että ovat sosionomeja, sos.työntekijöitä, pappeja, teologian maistereita jotain tän tyyppisiä.
Minua kiinnostaisi perheneuvojan työ. Valmistun teologian maisteriksi ja katsoin, että perheneuvojan erikoiskoulutuksen voi hankkia myöhemmin, kun on tullut valituksi tehtävään. Lähinnä mietin, palkataanko tehtävään vastavalmistunutta/teologia vaan mieluummin psykologi.
Ap
Minun tuntemani kirkon perheneuvojat on pappistaustalta. Molemmat ovat kouluttautuneet lisäksi psykoterapeuteiksi. Työ sinänsä ei ole tunnustuksellista. Pappisvihkimystä ei tarvita.
Psykoterapeutteja on ainakin mun tietämät
Onkohan psykoterapeutin koulutus välttämätön? Tietääkö joku?
Vierailija kirjoitti:
Minun tuntemani kirkon perheneuvojat on pappistaustalta. Molemmat ovat kouluttautuneet lisäksi psykoterapeuteiksi. Työ sinänsä ei ole tunnustuksellista. Pappisvihkimystä ei tarvita.
Niin. Suomessa evankelis-luterilaisen kirkon perheneuvojan ammatillinen peruskoulutus voi olla teologin, psykologin tai muu perheneuvontatyöhön soveltuva ylempi korkeakoulututkinto. (Eli esimerkiksi sosionomi (amk) ei toimia/ tula valituksi perheneuvojaksi).
Tultuaan valituksi perheneuvojan virkaan työntekijä sitoutuu perheneuvonnan erityiskoulutukseen, joka suoritetaan työn ohella.
Perheneuvonnan erityiskoulutukseen voi hakeutua vain tultuaan valituksi perheneuvojan virkaan. Sitä ei voi suorittaa etukäteen. - Erityiskoulutus kestää 3 vuotta.
Tiedän yhden, joka on tosin nyt jo eläkkeellä. Hän on koulutukseltaan teologian maisteri. Sen lisäksi hän on suorittanut jotain perheterapiaan liittyviä opintoja, mutta en tiedä niistä sen tarkemmin.