Ripuli vai ummetus
Vatsa vaivaa monia ihmisiä. Kumpi mielestäsi on PAHEMPI vaiva?
Kommentit (9)
Minä tiesin tämän vatsallani jo ennakkoon.
Tässä on jo neljättä päivää vaivannut todella löysät ulosteet tai oikeastaan ehkäpä jo ripuli olisi oikea termi.
Outoa tässä on se, että aamuisin kun herään, niin pitää juosta vessaan ja suoli tyhjenee todella ärhäkästi miltei kerralla. Aamuisin vessassa tarvitsee rampata noin 2-4 kertaa. Ja tämän ripuloinnin jälkeen joskus tulee melko heikko olo.
Kuitenkin kun suoli on jo ihan täysin tyhjä, niin pystyn kuitenkin syömään ja juomaan ihan normaalisti, eikä vatsa tunnu siihen reakoivan mitenkaan huonosti, mutta kuitenkin sitten päivän mittaan ei tarvitse käydä lainkaan vessassa, vaan sitten taas seuraavana aamuna ja kaikki sitten tyhjeneekin taas ripulina ulos.
Olisiko mitään konsteja miten tämän vaivan voisi saada jotenkin kuriin? Olisi melko kiusallista jos tämä vaiva ehtisi jatkua ensi viikkoon saakka, kun työtkin alkaisi silloin, enkä todellakaan haluaisi mahdollisesti myöhästyä ripulin takia tai sitten siellä töissä käyttää aikaana vessassa ramppailuun.
Vastaan, että ummetus on pahempi vaiva. Minulla oli kerran todella kovaa ummetusta ja ulostaminen oli melkein mahdotonta. Sattui ihan s**tanasti yrittää pinnistää sitä ulos. Ei millään mahtunut. Oikeasti itkin ja huusin vessassa :D Lopulta sain sen ulos ja se oli melkein ranteeni paksuinen (riippuu toki kädestä, mutta itselläni se oli noin ranteeni paksuinen) Voin sanoa, että tuolta luutavasti synnyttäminen tuntuu.. voin olla väärässäkin mutta voisin kuvitella.
Ripuli taas ei ole niin paha. Mahaan sattuu, mutta kipu menee pois vessakäynnin jälkeen. Ja vessassa on helppo käydä, sillä kaikki tulee ulos :) itselläni ei toki ole kokemusta jonkun 4 päivän ripulista.
En ihan oodia antaisi imodeumille mutta on se tehokas. Mahassa ei mikään liiku mihinkään suuntaan kun sellaisen ottaa. Vatsavaivoihin suosittelen visipliiniä. Sitä pitää käyttää vähintään viikko tai mielummin jatkuvasti. Olen käyttänyt jo kauan kun stressin takia pahimmillaan ripuli ja ummetus.
Olin aluksi ettei näitä voi olla yhtäaikaa. Googlettamalla selvisi että kyllä ne voi olla samaan aikaan. Siinä alkaa huumoria loppua kun pieree liejua ja silti on jumi olo eli ummetus samalla. Tuo kuitulisä on auttanut niin hyvin että sitä voi kehua. Plussa sekin ettei ole lääke, niissä lääkkeissä kun on haittansa.
Vierailija kirjoitti:
Vastaan, että ummetus on pahempi vaiva. Minulla oli kerran todella kovaa ummetusta ja ulostaminen oli melkein mahdotonta. Sattui ihan s**tanasti yrittää pinnistää sitä ulos. Ei millään mahtunut. Oikeasti itkin ja huusin vessassa :D Lopulta sain sen ulos ja se oli melkein ranteeni paksuinen (riippuu toki kädestä, mutta itselläni se oli noin ranteeni paksuinen) Voin sanoa, että tuolta luutavasti synnyttäminen tuntuu.. voin olla väärässäkin mutta voisin kuvitella.
Ripuli taas ei ole niin paha. Mahaan sattuu, mutta kipu menee pois vessakäynnin jälkeen. Ja vessassa on helppo käydä, sillä kaikki tulee ulos :) itselläni ei toki ole kokemusta jonkun 4 päivän ripulista.
Jep ripuli sentään helpottaa päästelemällä. Ummetus vain jatkuu ja jatkuu. Kerran oli niin paha kun sain irtoamaan että piti tehdä välihuuhtelu kun pelkäsin tukkivani pöntön. Se jööti ylsi jo veteen ja sitä tuli vieläkin. Ja se oli vasta ensimmäinen pökäle, loput oli onneksi pienempiä.
Ummetus on paljon pahempi vaiva, koska siitä tulee niin ikävä olo.
Mä saan ummetuksesta päänsäryn ja muutenkin sairaan olon, joten valitsen sen. Lisäksi kova uloste repii ja venyttää suolistoa, aiheuttaa peräpukamia ja muuta, joka ei välttämättä niin helposti korjaannukaan.. Ripuli helpottaa ripuloimalla, vaikkei sekään tietysti mukavaa ole.
Pinnistetään lisää vastauksia.