Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka nopeasti 7. lk neuloo sukat?

Vierailija
16.02.2018 |

Kuinka kauan mielestäsi pitäisi seiskaluokkalaisille antaa aikaa sukkien neulomiseen? Käsitöitä on viikossa 2 t (=90 min) ja sukat saa ottaa kotiin neulottavaksi.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellinen kysymys.

Vierailija
2/22 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vieläkin toinen tekemättä. N48

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne molemmat sukat 7. luokan aikana pitäisi saada tehtyä loppuun.

Vierailija
4/22 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu, onko sukat neulottu jo aiemmin kutosella tai vitosella. Ekalla kerralla menee helposti 3kk, tokalla kerralla aika voi jo puolittua.

Vierailija
5/22 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman mummoa mun sukat ois vieläkin tekemättä, ikää 47v.

Vierailija
6/22 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellinen kysymys.

No minun mielestäni on annettu liian vähän aikaa, mutta haluaisin tietää kuinka nopeasti muut olettaisivat sukkien valmistuvan.

Enkä siis tarkoita kuinka nopeasti joku neulontaa harrastava ne tekisi, vaan tavis seiska joka ekaa kertaa vääntää sukkia.

Ap

Vierailija
7/22 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No riippuu aivan täysin siitä, onko ennen neulonut, onko ennen neulonut sukkia, tuleeko virheitä ja pitää purkaa, neulooko oikeasti vai pölpöttääkö kavereiden kanssa jne. Tuon ikäisenä itse neuloin sukat kahdessa päivässä, kun tunteja oli juurikin tuo 90min ja kotona tein sitten loppuun, mutta minulla oli kyllä taitoa jo omasta takaa.

Vierailija
8/22 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon on annettu aikaa? Jos tekee ensimmäistä kertaa, niin voi mennä jopa kuukausia, jos ei voi tehdä kuin koulussa. Epäilen, että ei voi kauheasti ainakaan tehdä kotona, jos kerran ekaa kertaa tekee, pitää varmasti kysyä opettajalta kaikista kavennuksista ja kantapään teosta jne. Ja tietysti itse neulomiseenkin menee aikaa, jos ei paljoa ole neulonut ennen.

Vierailija
9/22 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vieläkin toinen tekemättä. N48

Minullakin villasukista toinen jäi aikoinaan kesken eikä käsityön opettaja muistanut kesäloman jälkeen palata asiaan. Myös ala-asteella ommeltu paitapusero jäi kesken.

Vierailija
10/22 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne molemmat sukat 7. luokan aikana pitäisi saada tehtyä loppuun.

Eli kun rättikässää on seiskalla vain 1 jakso, se tarkoittaa n. 10 viikkoa. Mutta sitten ei sillä kurssilla ehtisi tekemään mitään muuta.

Meidän lapsen pitäisi tuon jakson aikana toki tehdä pari muutakin työtä. Kässätunnneista usea on mennyt johonkin tapahtumaan tai erikoispäivään + 2 kertaa ollut kipeänä.

Ap

Vierailija
11/22 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sukkia tee kokenutkaan neuloja yhdellä istumalla eikä kahdellakaan, ellei sitten ole lähes sormen paksuinen lanka. Noin yleisesti ihmettelen, miten kädentaidot ovat kadonneet viimeisten vuosikymmenten aikana. Olihan niitä tumpeloita muutama joka luokassa jo minunkin kouluaikana, mutta nyt juttu on keikahtanut päälaelleen. On harvinaista, että jollakin on hyvät kädentaidot. Veikkaan, että yksi syy on siinä, että kaikkea saa valmiina kaupasta, kun taas vielä meidän piti opetella tekemään itse sukkamme ja lapasemme. Äidit ja mummot eivät usein ehtineet kotitöiltään tehdä tuollaisia pikkujuttuja. Eri asia oli sitten joku villatakki tai pusero. Moni pikkutyttö oppi neulomaan tai virkkaamaan lapaset jo ennen kouluikää ja sukatkin jo alaluokilla. Peukalot, kärkikavennukset ja kantapäät tuottivat vaikeuksia joillekin vielä oppikoulussa. Aika monia luokkakavereita tuli autettua kouluvuosina. Ei se neulominen niin vaikeaa voi olla, kun sitä osaavat monet miehetkin tehdä!

Vierailija
12/22 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaako joku, jolta sukat jääneet kesken, mikä arvosana kässästä tuli. Voiko tuosta tulla 4 jos arvioitavaa tuotosta ei saa valmiiksi ja pari työtä jää kokonaan tekemättä?

T. Ap

Vierailija
13/22 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein kuutosella sukat viikossa.

Vierailija
14/22 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villasukat ovat noin 30 vuoden projekti. Vieläkin kesken. Jättäisin omaan arvoonsa, jos on tuota lyhyempi aika annettu. Sitäpaitsi niillä sukat nopeasti valmiiksi saaneilla oli noin 90% taustalla neulontataitonen äiti tai mummo, joka "vähän auttoi". Että sillä. Voisi melkein sanoa, että kesken jääminen on paljon hauskempi ja kasvattavampi juttu. :)

Vierailija
15/22 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä neulomaan tunti päivässä, sen voi ottaa pois vaikka somettamisesta. Ei nuorella riitä keskittyminen neuloa koko sukkaa kerralla niin kannattaa tähdätä pienissä pätkissä tekemiseen.

Vierailija
16/22 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistä neulomaan tunti päivässä, sen voi ottaa pois vaikka somettamisesta. Ei nuorella riitä keskittyminen neuloa koko sukkaa kerralla niin kannattaa tähdätä pienissä pätkissä tekemiseen.

Tunti neulomista päivässä olisi lapselle ihan kidutusta. Ei tee minkään ainen läksyjä noin paljon, ei lähellekään. Nyt neuoloo n. 15 min päivässä. Siinä vartissa saa noin 2 kierrosta aikaiseksi. Pelkkän yhteen varteen menee tätä tahtia pari viikkoa.

Ap

Vierailija
17/22 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lapsen katsoa samalla netflixiä tai kuunnella äänikirjaa kun neuloo.

T. Himoneuloja, joka oppi kantapään vasta 20-vuotiaana.

Vierailija
18/22 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna lapsen katsoa samalla netflixiä tai kuunnella äänikirjaa kun neuloo.

T. Himoneuloja, joka oppi kantapään vasta 20-vuotiaana.

Juu, toki antaisin ja olen tuota ehdottanutkin. Lähipäivinä on jotenkuten onnistunut, aluksi tietenkin piti silmä kovana katsoa puikkoja. Eilen tosin yritti soittaa pianoa ja neuloa samaan aikaan. Tuli karjumista takaisin, mun sanoin, että tuo ei kyllä onnistu.

Ap

Vierailija
19/22 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu inspiraatiosta, asenteesta ym. myös muiden läsnäolevien asenteesta!

Jos heti lyödään tiskiin "kantapää on vaikea", "kavennukset yhtä helvettiä", "sulla on vielä toinen tekemättä" niin syöhän se motivaatiota.

Sitä paitsi, jos koulussa vieläkin opetetaan se sama iänikuinen kantapää kolmella puikolla niin kyllä mäkin tunkisin niitä puikkoja jo ranteesta sisälle. Sitä kun sattuu olemaan ainakin noin kolme tusinaa muuta (ja helpompaa) kantapäätä, kuin tuo yksi iänikuinen.

Muistaakseni joskus 90-luvun puolessa välissä kun kässää oli 2h viikossa (+ kotona tehtävä aika) niin villasukkiin meni aikaa syyslukukausi. Ei nyt ihan kokonaan, mutta joulukuussa tehtiin sitten jo jotain pientä muuta. Ja noihin villasukkiin piti käyttää 2- 3 eri väriä ja niillä piti saada jotain jujua tai kuviota aikaan...

Villasukan tekeminen kannattaa esitellä projektina. Tee varsi. Tee kantapää. Tee jalkaosa. Tee kärki. Ja eritoten kantapää kannattaa tehdä yhdeltä istumalta.

Vierailija
20/22 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sukkia tee kokenutkaan neuloja yhdellä istumalla eikä kahdellakaan, ellei sitten ole lähes sormen paksuinen lanka. Noin yleisesti ihmettelen, miten kädentaidot ovat kadonneet viimeisten vuosikymmenten aikana. Olihan niitä tumpeloita muutama joka luokassa jo minunkin kouluaikana, mutta nyt juttu on keikahtanut päälaelleen. On harvinaista, että jollakin on hyvät kädentaidot. Veikkaan, että yksi syy on siinä, että kaikkea saa valmiina kaupasta, kun taas vielä meidän piti opetella tekemään itse sukkamme ja lapasemme. Äidit ja mummot eivät usein ehtineet kotitöiltään tehdä tuollaisia pikkujuttuja. Eri asia oli sitten joku villatakki tai pusero. Moni pikkutyttö oppi neulomaan tai virkkaamaan lapaset jo ennen kouluikää ja sukatkin jo alaluokilla. Peukalot, kärkikavennukset ja kantapäät tuottivat vaikeuksia joillekin vielä oppikoulussa. Aika monia luokkakavereita tuli autettua kouluvuosina. Ei se neulominen niin vaikeaa voi olla, kun sitä osaavat monet miehetkin tehdä!

Juuri siksi on ohjeet kirjoitettava ylös.

Menee monta viikkoa aloittelijalta.

Ihmettelen samaa, jos naishenkilöt eivät osaa, kuten ompelunkaan alkeita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi