Kovaääniset taaperot ja lapset ovat ärsyttäviä. Meneekö ne pilalle, jos opettaa käytöstapoja?
Ihan aluksi, en vihaa lapsia ja heillä on samanlainen oikeus olla olemassa kuin muillakin. Mutta joskus vastaan tulee todella ärsyttäviä tapauksia.
Työskentelen ravintolassa, jossa suurin osa asiakkaista on lapsiperheitä. Kassalle tullessaan lapset huutavat tilauksensa kovaan ääneen, eivät tervehdi, kiitä, tai vaativat huomiota vaikka palvelen vielä edellistä asiakasta.
Joku 4-vuotias ei ehkä tajua, että se ei ole ok käytöstä, mutta miksi ihmeessä vanhemmat eivät puutu asiaan! Ja miksi antavat lastensa ylipäänsä kälättää häiritsevän kovaan ääneen, eihän se ole ok käytöstä aikuisellekaan.
Joudun kuuntelemaan lasten meteliä joka päivä ja se on todella rasittavaa. Itse olen alkanut puuttumaan lasten metelöintiin ja huonoon käytökseen, kun monista vanhemmista ei siihen ole. En jaksa katsella moista työpaikallani.
Kommentit (5)
Ensin pitäisi opettaa ne tavat vanhemmille.
Tosi paha rasti on opettaa vanhemmille myös se, että lapsen tarpeisiin vastataan. Meillä ei ole tarvinnut kälättää, koska olen huomioinut lapsiani. Kaverin lapselle piti pienestä pitäen opettaa, että meillä ei tarvitse huutaa, me kuullaan toisiamme ihan normaalilla puheäänellä. Kaverin kotona kaikki huutaa kun tarvitsee saada huomiota ja ensimmäinen vastaus yleensä on "älä huuda" ja sen jälkeen ignoorataan se varsinainen asia.
Ei ne minunkaan mussukat aina täydellisesti ole käyttäytyneet, mutta eivät todellakaan ole olleet noita aloittajan kuvaamia riiviöitä. Semmoisten kanssa menisi minultakin hermot.
Koska pienet lapset vielä opettelevat näitä käytöstapoja ravintolassa. Ihan fiksua mennä juuri tuollaiseen lapsiperhepaikkaan harjoittelemaan. Mä olen opettanut ihan pienestä asti ja silti joudun kyllä viisivuotiaalle muistuttelemaan, ettei esim. saa puhua päälle ja tervehtiminen unohtuu välillä siinä jännityksessä. Mun lapset ei ole erityisen riehakkaita, mutta jos olisivat, varmasti käytöksessä olisi vielä neljävuotiaana opettelemista. Ihan siis siinä rauhallisena pysymisessäkin, lapsille kun ei vaan ole luontaista istua ravintolassa ja käyttäytyä kuin aikuinen, niitä opetellaan pitkin lapsuusvuosia.
En tiedä tarkoitatko nyt jotain marginaaliryhmää, jotka antavat lastensa todella perseillä ihan miten sattuu, vai puhutko valtaosasta ihan normaaleja perheitä? Toi häiritseminen kesken toisen asiakkaan palvelemisen on ihan selkeä juttu... lapsi voi tehdä sen, mutta vanhempi tietenkin puuttuu sitten asiaan. Valitettavsti lapsi on kuitenkin ehkä jo ehtinyt vähän häiritä... sille ei oikein voi mitään, jos lapsi on erityisen vilkas
Pin kirjoitti:
Koska pienet lapset vielä opettelevat näitä käytöstapoja ravintolassa. Ihan fiksua mennä juuri tuollaiseen lapsiperhepaikkaan harjoittelemaan. Mä olen opettanut ihan pienestä asti ja silti joudun kyllä viisivuotiaalle muistuttelemaan, ettei esim. saa puhua päälle ja tervehtiminen unohtuu välillä siinä jännityksessä. Mun lapset ei ole erityisen riehakkaita, mutta jos olisivat, varmasti käytöksessä olisi vielä neljävuotiaana opettelemista. Ihan siis siinä rauhallisena pysymisessäkin, lapsille kun ei vaan ole luontaista istua ravintolassa ja käyttäytyä kuin aikuinen, niitä opetellaan pitkin lapsuusvuosia.
En tiedä tarkoitatko nyt jotain marginaaliryhmää, jotka antavat lastensa todella perseillä ihan miten sattuu, vai puhutko valtaosasta ihan normaaleja perheitä?
Kaikenlaista perhettä töissä näkee, mutta näitä riehakkaita lapsia ja asiaan puuttumattomia vanhempia näkee hämmästyttävän paljon.
Kyllä mä ymmärrän, että lapset vasta opettelevat, mutta vanhempien pitäisi tosiaan opettaa. Mulle ei ole ok se, jos ei tervehditä, vaan huudetaan kovaan ääneen mitä halutaan ja ollaan kärsimättömiä eikä kiitetä. Ja vanhemmille tämä on ok, hymyilevät vain. Erikoista.
Toki on myös hyvinkäyttäytyviä, normaaliäänellä puhuvia lapsia, jotka kiittävät ja malttavat odottaa. Heillä myös usein rauhalliset, kohteliaat vanhemmat. Ja sitten myös pisteet niille vanhemmille, jotka puuttuvat napakasti liian nkovaan volyymiin, kärsimättömyyteen ja kiittämiseen.
Ap
Ymmärrän aloittaa ja olin sentään vain 2kk harjoittelussa eräässä kaupassa. Paljon kävi lapsiasiakkaita, suurin osa huonokäytöksisiä, ihan joka päivä, muutaman vuoden ikäisistä teineihin. Mutta kun äidin kommentti asialliseen huomautukseen on perus "sulla ei varmaan ole pieniä lapsia" niin tuskin lapsillekaan käytöstapoja opettaa.
Ei, ei, olet nyt väärässä ja puutut asioihin, joista et tiedä mitään. Lapset saavat meluta ja huutaa kuten haluavat, se kuuluu heidän kehitykseensä. Sinun vieraana aikuisena ja asiakaspalvelijana tulee vain hyväksyä kaikki. Korkeintaan ihailevia kommentteja saat sanoa.