Miten tuo Helsinki-Tallinna voi olla teknisesti mahdollinen, kun junat eivät pysty tsuutsuuttamaan kovinkaan isoon ylämäkeen?
Kommentit (9)
Tehdäänhän vuoristoonkin junaratoja, jopa suoraan vuorten huipulle. Jyrkimmissä junaa hinataan, mutta kyllä se onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Kumpaan suuntaan Suomenlahti mielestäsi viettää?
Katso karttaa! Onhan Helsinki selvästi ylempänä kuin Tallinna. Kamala ylämäki kiivettäväksi.
Tekosaaret pitäis rakentaa. Eikös junat kulje parin prosentin nousua kun vauhtia on aluksi?
Enemmän mietityttää raideväli, kun se taitaa olla Suomessa eri kuin muussa euroopassa?
Vai onko Virossakin "venäläinen" raideväli, kuten Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Tekosaaret pitäis rakentaa. Eikös junat kulje parin prosentin nousua kun vauhtia on aluksi?
Eikö tässä tapauksessa tunnelien pitäisi alkaa jostain Pirkanmaalta ja Latviasta asti?
Riittää kun juna menee Tallinnaan, sieltä ei ole kiirettä takaisin, kunhan viina ei lopu.
Mennään junajunalla sinne, pannaan juna lautalle ja tullaan lauttajunalla takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Tekosaaret pitäis rakentaa. Eikös junat kulje parin prosentin nousua kun vauhtia on aluksi?
Enemmän mietityttää raideväli, kun se taitaa olla Suomessa eri kuin muussa euroopassa?
Vai onko Virossakin "venäläinen" raideväli, kuten Suomessa?
Virossa on eurooppalaisen standardin mukainen raideleveys eli 1435 mm. Suomessa se on 1524 ja Venäjällä 1520.
Tarpeeksi loiva kulma, niin kyllä se juna sieltä tulee. Englannin ja Ranskan välillä oleva tunneli käy syvimmillään 75 metrissä ja silti ne junat menevät hyvin sieltä läpi.
Kumpaan suuntaan Suomenlahti mielestäsi viettää?