Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Virkamiespakkoruotsin ainoa tarkoitus on toimia keinotekoisena perusteluina alempien kouluasteiden pakkoruotsille

Vierailija
04.02.2018 |

Peruskoulusta ei voi poistaa pakkoruotsia, koska lukiossa on pakkoruotsia. Lukiosta ei voi poistaa pakkoruotsia, koska yliopistossa on virkamiesruotsi.

Mitään todellista merkitystä virkamiesruotsilla ei ole, kuten näimme Seinäjoki/Vaasa-päivystyskiistassa, kun Seinäjoen virkamiesruotsinsa suorittaneiden antama palvelu ei kuitenkaan RKP:läisille kelpaa.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta jo. Sulla on pakkomielle.

Vierailija
2/12 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan RKP:läisillä on pakkomielle, koska he nimenomaan vaativat pakkoruotsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkoruotsi aiheuttaa pakkomielteitä siksi pitää poistaa pakkoruotsi. Kun pakkoruotsi poistuu niin poistuu pakkomielteetkin.

Vierailija
4/12 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Olen ollut 15 vuotta virkamies enkä ole tarvinnut ruotsia kertaankaan.

Vierailija
5/12 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustuslaissa luetellaan kansalliskielet suomi ja ruotsi, perustuslaki ei tunne kaksikielisyyttä mitenkään. Kansalliskielien luetteleminen perustuslaissa ei tee maasta kaksikielistä.

Oletettu kaksikielisyys ei myöskään perustele pakkoruotsia koska siitä kehittyy kestämätön kehäpäätelmä. Keinotekoinen ja olematon kaksikielisyys vielä vähemmän voi perustella mitään.

Kehäpäätelmä on kuin kana-muna probleema. Kumpi oli ensin?

Laki pakkoruotsista ei voi kannatella (perustus)lakia 'kaksikielisyydestä' eikä päinvastoin.

Kehäpäätelmä ei toimi lain perusteena. Lait ovat itsenäisiä ja ne ovat laadittu jonkun aiheellisen asian takia, ne eivät ole olemassa itsensä tai toistensa takia, vaan niille pitää olla aiheellinen perustelu.

Laki kaksikielisyydestä ja laki pakkoruotsista eivät voi olla kannattelemassa toinen toisiaan. Poistamalla toisen murenee toisenkin merkitys.

Väite että Suomi on kaksikielinen ja siksi meillä on pakkoruotsi, on tyypillinen kehäpäätelmä joka ei kestä loogista kritiikkiä.

Kaksikielisyys tarkoittaa että Suomessa saa olla yksikielinen ummikko joko suomeksi tai ruotsiksi ja silti tulee saada palvelua äidinkielellään. Kaksikielisyys toimii nimenomaan pakkoruotsia vastaan.

Lain tarkoittama kaksikielisyys ei siis tarkoita pakkoruotsia missään muodossa.

Pakkoruotsittajat ovat kynsin ja hampain pitäneet pakkoruotsista kiinni. Kun pakkoruotsi-laki poistuu huomaamme keinotekoisen kaksikielisyyden myös roikkuneen tyhjän päällä.

Vierailija
6/12 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi jeesus että olet rasittava, palstap.rsu! Lopeta jo. Ketään ei kiinnosta.

Vierailija
7/12 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Minä olen Helsingin kaupungin työntekijä sosiaalivirastossa, ja kyllä minä tarvitsen ruotsia päivittäin. Siskoni on duunissa Tampereen kaupungilla, ja kappas, sielläkin, "supisuomalaisessa duunarikaupungissa" asuu pari tuhatta suomenruotsalaista.

Heillä on oikeus saada viranomaispalveluita omalla äidinkielellään. Vaikka osaisikin hyvin toista kotimaista kieltä, mitä kaikki eivät edes osaa (sinäkään selvästi et ruotsia, koska jaksat paasata asiasta), isolle osalle on silti haasteellista hoitaa vaikka nyt sosiaalipuolen asioita sillä vieraalla kielellä. Tiedätkös, iso osa kantasuomalaisistakaan ei tunne alan termejä!

Joten kyllä, on tärkeää saada palvelua omalla äidinkielellään.

T. Kantasuomalainen, mutta virkamiesruotsin hyvin hallitseva

Vierailija
8/12 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Minä olen Helsingin kaupungin työntekijä sosiaalivirastossa, ja kyllä minä tarvitsen ruotsia päivittäin. Siskoni on duunissa Tampereen kaupungilla, ja kappas, sielläkin, "supisuomalaisessa duunarikaupungissa" asuu pari tuhatta suomenruotsalaista.

Heillä on oikeus saada viranomaispalveluita omalla äidinkielellään. Vaikka osaisikin hyvin toista kotimaista kieltä, mitä kaikki eivät edes osaa (sinäkään selvästi et ruotsia, koska jaksat paasata asiasta), isolle osalle on silti haasteellista hoitaa vaikka nyt sosiaalipuolen asioita sillä vieraalla kielellä. Tiedätkös, iso osa kantasuomalaisistakaan ei tunne alan termejä!

Tampereella kaikki ruotsinkieliset puhuvat paremmin suomea kuin ruotsia.

Tarkoitat niitä Tampereen wannabe ruotsinkielisiä jotkä äänestivät Kimmo Sasin eduskuntaan mutta eivät enää.

Se onkin totaalinen virhe että tuhlaamme kaksikielisyyteen rahaa vaikka olisi paljon tärkeämpiäkin kohteita.

Vierailija
9/12 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä yritä sensuroida keskustelua. Häivy itse jonnekin muualle jos et ole kiinnostunut.

Vierailija
10/12 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko tuo sinusta hyvä perustelu kaikille pakkoruotsia kun joku virkamies on joskus tarvinnut ruotsin kieltä työssään ja vielä Tampereella jossa jokainen ruotsinkielinen osaa hyvää suomea?

Vierailija
11/12 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielikokeilukin kutistui kokoon kun se toteutettiin vajaavaisesti. Jos opiskelee ruotsin tilalla jotain muuta joutuu ruotsin kuitenkin opiskelemaan yliopistossa ja lukiossa.

Jotta kielikokeilu olisi ollut oppilaalle mahdollinen hänen olisi pitänyt saada kielivapaus koko opintojen ajaksi.

Vierailija
12/12 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin kieli on mahdollistanut kahdet standardit Suomessa. Ruotsin kielellä on suomalaiset pidetty toisen luokan kansalaisina jo monta sataa vuotta.

Ruotsin kieli on aina haitannut sivistyksen lisääntymistä ja pitänyt suomalaiset enemmän juntteina muihin pohjoismaihin verrattuna.