Vierailija

Oletteko katsoneet?
Dokkarissa asiantuntijat kertovat, että laihduttamisen sijaan pitäisi keskittyä hyvinvointiin ja terveelliseen elämään.
170-kiloinen nainen kertoo myös kokemuksistaan lihavana, ja sanoo, että jos häntä olisi kohdeltu eri tavalla, lihominen olisi voinut pysähtyä.

Mielestäni oli aika hyvä dokkari! Kestää alle puoli tuntia, jos mietit onko aikaa katsoa.

areena.yle.fi/1-2289688

• ylös 4
  • alas 4

Kommentit (10)

Vierailija

Tässä kuvaus yleltä:

Terveysviranomaiset suosittelevat tavoittelemaan normaalipainoa. Uusien tutkimusten mukaan terveille ylipainoisille liian nopea laihduttaminen voi olla jopa vaarallista. Miksi?

Tanskalainen dokumentti seuraa Suzette Witthöftiä, joka on koko ikänsä taistellut paino-ongelmien kanssa. Hanne Bruun on puolestaan unohtanut laihdutuskuurit ja saanut elämänilonsa takaisin.

Tanskalaiset sekä tutkijat eri puolilla maailmaa pitävät ihmisten terveyden ja yhteiskunnan kannalta välttämättömänä, että ylipainoon suhtautuminen ja tavat hoitaa ylipainoa saavat uutta näkökulmaa.

Dokumentti kysyykin, voisimmeko olla ylipainoisia – ihan rauhassa.

Vierailija

On totta, että lihavaa ihmistä laihduttaa parhaiten positiivinen ympäristö. Silloin emotionaaliselle syömiselle ei ole tarvetta.

• ylös 12
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
käpälä

Jätä herkut kauppaan ja aloita lenkkeily. Pienennä annoskokoa. Siinä se. Kaikki muu on paskapuhetta ja oikotietä onneen ei ole. Ihmeellistä selittelyn makua jopa asiantuntijoilta. Ihan ku ne ylimääräiset kalorit vaan tulis kroppaan ja mitään ei voisi tehdä. 21 ekaa päivää on tuskaa, mutta sitten helpottaa kun saa rutiinin päälle. Hommasta on tehty avaruustiedettä, vaikka kuka tahansa saa itsensä vuodessa jo ihan ok kuntoon. Miksi et aloittaisi jo tänään?

Vierailija

Laihdutus on kyllä yksi asia, jossa voi mennä tosi pahasti metsään. Minä laihduin melko nopeasri 20kg puolessa vuodessa, mutta laihduin sen näännyttämällä itseni ja urheilemalla mielipuolisesti. Multa oheni hiukset ihan hirveästi, lääkäri löysi vaikka mitä puutteita ja mun rasvaprosentti oli laihanakin iso. Eli olin laihana sauraamoi, kuin 10kg ylipainoisena. Nyt oon sitten syönyt ja käynyt salilla pienentämässä rasvaprosenttia ja kasvattanut lihaksia, jotka mulla katosi loputkin. Painoin 47kg, mut se oli enimmäkseen läskiä eikä lihasta.

Vierailija

Joo, liian nopea laihduttaminen on epäterveellistä. Mutta en ymmärrä miten tästä voidaan vetää se johtopäätös, että läskinä oleminen ja pysyminen on ihan ookoo? Sekin on mielenkiintoista logiikkaa, että koska jotkut ylipainoiset ovat terveitä, niin lihavuuden terveysriskeistä ei saisi puhua. Hyssytellään vaan joo. 

Vierailija

"...sanoo, että jos häntä olisi kohdeltu eri tavalla, lihominen olisi voinut pysähtyä."

Aika surullinen näkökulma. Ymmärrän että kaltoinkohtelu ja vastoinkäymiset saa jotkut ihmiset hakeutumaan syömään, mutta tälläisena asian ilmaisu sysää vastuun omasta painosta muiden harteille ja sillä tavalla ei painoa hallita.

Olen ihmetellyt miksi ylipainoisille ei määrätä mielialalääkitystä. Eikö sairaalloinen ylipaino kerro jo muistakin ongelmista, kuten masennuksesta? Mitä oon televisio-ohjelmia katsellut, niin lapsuuden hyväksikäyttö on ollut monen syömisongelmaisen taustalla (ilmeisesti haluaa rakentaa muurin, ettei kukaan koske enää). On mielialalääkkeitä (fluoksetiini esimerkiksi) jotka vievät ruokahalua ja tasaavat syömistä ja vähentävät pakko-oireita, eli tässä esimerkissä ruuan ympärillä pyörivää pakonomaista suhtautumista. Vaikka en ikinä ylipainoinen ole ollutkaan niin mulla ainakin auttoi bulimiaan, nimenomaan siihen pään sisäiseen taisteluun sen kanssa ja olen kiitollinen että kokeilin sitä.

Tuo on totta että laihduttamisen sijaan pitäisi keskittyä hyvään oloon, liian monet keskittyvät pelkkään ulkonäköön. Oi kun he saisivat kokea sen, miltä tuntuu se kun jaksaa kävellä rappuset ylös ja helteillä ulkona ilman pelkoa sydänkohtauksesta ja jaksaa juoksennella ja leikkiä jälkikasvunsa kanssa.

Vierailija

käpälä kirjoitti:
Jätä herkut kauppaan ja aloita lenkkeily. Pienennä annoskokoa. Siinä se. Kaikki muu on paskapuhetta ja oikotietä onneen ei ole. Ihmeellistä selittelyn makua jopa asiantuntijoilta. Ihan ku ne ylimääräiset kalorit vaan tulis kroppaan ja mitään ei voisi tehdä. 21 ekaa päivää on tuskaa, mutta sitten helpottaa kun saa rutiinin päälle. Hommasta on tehty avaruustiedettä, vaikka kuka tahansa saa itsensä vuodessa jo ihan ok kuntoon. Miksi et aloittaisi jo tänään?

Varsinainen asiantuntijalausunto. Miksi sinä et aloittaisi jo tänään pitämään pääsi kiinni asiasta, josta selkeästi et tiedä mitään!

Vierailija

Totta kai se keho menee jumiin jos lopettaa syömisen kokonaan ja treenaa kuin huippumaratoonari ilman mitään pohjakuntoa. Tuo on silkkaa tyhmyyttä jo.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
käpälä kirjoitti:

Varsinainen asiantuntijalausunto. Miksi sinä et aloittaisi jo tänään pitämään pääsi kiinni asiasta, josta selkeästi et tiedä mitään!

Satun tietämään, koska olen pudottanut painoa 50 kg. Noh, jatka sinä lihavana pysymistä. Kukaan ei sua voi auttaa, jos sysäät aina vastuun muille. Kuka muu sen laihtumisen aloittaisi sun puolesta jos et sinä itse? Pitkälle et tule pääsemään, jos et edes aloita.

Vierailija

Katoitteko tuota dokumenttia ollenkaan... Vai mitä turhaan, jokainenhan on nykyään ''kokemusasiantuntija''.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.