Vierailija

9v mennyt, mutta koskaan eivät mitkään tapaamisaikojen muutokset sovi, koska on työkiireitä.

• ylös 1
  • alas 3

Kommentit (14)

Vierailija

Mietin usein, miksi isät ei suostu maksamaan euroakaan omien lastensa kuluista. Meillä esikoisella oli rippijuhlat viime kesänä ja kysyin jo keväällä rippilapselta, että mitäs me tehdään sen isän kanssa, kutsutaanko. Poika totesi, että ei kutsuta, hän ei halua sitä miestä paikalle kehumaan, miten on lapset tulleet kalliiksi, kun kerran koko elämässä vei Linnanmäelle (jonne äiti maksoi rannekkeet). Riitahan siitä exän kanssa tuli ja oli pakko vääntää rautalangasta, että jos lapsellesi haluat juhlat, niin järjestä itse. Vielä kirkon pihassa exä oli rehvastelemassa, että nyt lähdetään juhlimaan, mutta ei tajunnut, että juhlat olikin mummolassa. Sinne se vei minun kotini pihaan uuden vaimonsa ja veljensä perheineen. Odottelivat 30 min ja soittivat, että missä me oikein viivymme. Rippilapsi vastasi, että "matkalla ollaan".

• ylös 17
  • alas 0
Vierailija

Mä en ole saanut, mutta eipä meillä ole lapsiakaan. Toisaalta myöskään mieheni ei ole saanut elatusmaksuja exältään, mutta kaupunki onneksi maksaa. Lapsen äiti on perustellut, että kun hän ostaa jotain niin hän saa sen tavaran. Koska hän ei saa pitää lasta itsellään 24/7, ei hän maksakaan siitä mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

En ole saanut kertaakaan elatusmaksuja exältä. Erottiin lapsen ollessa 1,5 v. Nyt lapsi on jo aikuinen mies. Mutta exä kyllä teki varsin paljon hankintoja pojalleen eli ei siis laistanut vastuustaan, vaikka ei mulle koskaan antanutkaan yhtään euroa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En ole saanut kertaakaan elatusmaksuja exältä. Erottiin lapsen ollessa 1,5 v. Nyt lapsi on jo aikuinen mies. Mutta exä kyllä teki varsin paljon hankintoja pojalleen eli ei siis laistanut vastuustaan, vaikka ei mulle koskaan antanutkaan yhtään euroa. 

Tämä isä ei ole osallistunut hankintoihinkaan. 

Vierailija

Ei Suomessa pysty jättämään elatusmaksuja maksamatta. Ulosoton kautta otetaan, jolloin vanhempi ne maksaa.

Vierailija

Niin siinä joskus käy, kun mies ei halua lasta, mutta nainen päättää silti pitää.

Vierailija

En ole koskaan saanut elatusmaksuja lasten isältä. Meillä on lapset vuoroviikoin ja laitamme kaikki heidän kulunsa puoliksi. Kumpikaan ei siis maksa elareita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa pysty jättämään elatusmaksuja maksamatta. Ulosoton kautta otetaan, jolloin vanhempi ne maksaa.

Helposti pystyy.Isä ei allekirjoita elatussopimusta, äidin tulee (lapsen edustajana) riitauttaa asia eli viedä se käräjäoikeuteen, prosessi maksaa ja aikaa kuluu. Oikeus määrää maksettavaksi sen alimman summan, isä ei maksa, haluaa sovitella lastenvalvojan luona,prosessi seisoo, neuvotellaan pari vuotta, isä haluaa uuden sopimuksen, ei kuitenkaan allekirjoita jne.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhemmat sopivat ettei niitä makseta, niin asia on sillä selvä

Vierailija

Minäkään en ole saanut. Mutta en minä niitä ole missään vaiheessa pyytänytkään. En tiedä, millä perusteella minulle sellaisia kuuluisi maksaa, koska lapset ovat suunnilleen puolet ajasta isällään ja minä saan lapsilisät ja asumistuen korotukset, joilla voin hankkia lapsille kaiken tarvittavan. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sä höpötät ihan joutavia. Nolla sopparilla ei tarvi maksaa mitään. Lapsille ostan suoraan mitä tahtovat. Virallisesti en ole koskaan eron jälkeen tienannut niin paljoa että pitäisi maksaa elareita. Nyt on 10 vuotta mennyt etten ole maksanut lantin lanttia enkä maksa. Se on periaatekysymys etten maksa siitä etten näe lapsia joka päivä.

Luottotiedot on aina ollu kunnossa, ei mitään ulosottoja. Ex saa mitä tahansa muuta apua lapsiin liittyen mutta tietää että elareita on turha kuvitella. Jos lapsia ei lähes automaattisesti annettaisi naiselle niin olisin lähivanhempi. En alkanut tapella tuulimyllyjä vastaan vaan suostuin etäksi koska naisen pitäisi olla aivan hulttio että miehellä olisi mitään mahdollisuuksia.

Silloin aikoinaan kun erottiin niin lapset jos olisivat saaneet valita niin mun luona olisivat. Siitähän ex oli katkera kun mulle juoksivat syliin joka päivä. Isi tuli, isi tuli huudon kanssa. Sille ei koskaan tapahtunut samaa. Syöhän sellainen naista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Sä höpötät ihan joutavia. Nolla sopparilla ei tarvi maksaa mitään. Lapsille ostan suoraan mitä tahtovat. Virallisesti en ole koskaan eron jälkeen tienannut niin paljoa että pitäisi maksaa elareita. Nyt on 10 vuotta mennyt etten ole maksanut lantin lanttia enkä maksa. Se on periaatekysymys etten maksa siitä etten näe lapsia joka päivä.

Luottotiedot on aina ollu kunnossa, ei mitään ulosottoja. Ex saa mitä tahansa muuta apua lapsiin liittyen mutta tietää että elareita on turha kuvitella. Jos lapsia ei lähes automaattisesti annettaisi naiselle niin olisin lähivanhempi. En alkanut tapella tuulimyllyjä vastaan vaan suostuin etäksi koska naisen pitäisi olla aivan hulttio että miehellä olisi mitään mahdollisuuksia.

Silloin aikoinaan kun erottiin niin lapset jos olisivat saaneet valita niin mun luona olisivat. Siitähän ex oli katkera kun mulle juoksivat syliin joka päivä. Isi tuli, isi tuli huudon kanssa. Sille ei koskaan tapahtunut samaa. Syöhän sellainen naista.

Olet kuin mun ihana isä!

Isä osti mitä tahansa keksi pyytää, sain fillarin ja puhelimen ja tietokoneen ja isä teki selväksi, että hän on se ihana ihminen, joka maksaa, kun äiti kiukkuaa, että ei ole muka rahaa.

Kunnes ollessani noin 13v äiti osoitti kirjanpidolla, miten kalliiksi olin hänelle tullut ja miten vähän isä kuluistani maksoi. Silmäni avautuivat aika lailla tajutessani, että toisessa sarakkeessa olivat isän hankkimat lahjat, toisessa äidin maksavat ruuat, asuminen (hän tosin oli laittanut vain sen summan, mikä laskennallisesti tuli 12 neliön huoneestani kuluja, ei esim 50 % vuokrasta), matkakulut, terveydenhoito, silmälasit, kaverilahjat jne. Tästä kaikesta äiti vähensi lapsilisän ja näytti loppusumman, joka oli paljon suurempi kuin isän hankkimien tavaroiden arvo.

Sen jälkeen meillä puhuttiin rahasta ja isästä ihan eri sävyyn kuin aikaisemmin. Hauskanpito isän kanssa ei enää tuntunut mukavalta kun tajusin, että kyseessä oli pelkästään halu nöyryyttää äitiä, ei isän halu olla hyvä isä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.