Lapsenlapset
Te jotka teette lapset vasta nelikymppisenä, oletteko miettineet sitä, että jos teidän lapsenne myös tekee lapset vasta neljän kympin korvilla niin te ette koskaan näe omia lapsenlapsianne eivätkä he isovanhempiaan. Eikä teistä ole vanhana sitä turvaverkkoa tarjoamaan. Varmaan myös lapsenlapset menettävät paljon kun ei ole mummolaa eikä vaari vie kalaan
Kommentit (6)
No onko sulla aloittaja jotain ratkaisua asiaan?
Onkos ap nyt hieman naiivi? Lapsia ei läheskään aina tehdä, vaan saadaan. Meilläkin on mennyt vuosia lapsenteossa.
Ai siksikö muut niitä lapsia tekee, että saisivat olla isovanhempia joskus? Minä kun itse tein omat lapseni ihan tämän vanhemmuuden kokemisen vuoksi. Toki jos omani aikanaan hankkivat lapsia, niin heitä autan mikäli vain pystyn, mutta kyllä minä toivon että hekin ensisijaisesti omiksi perheenjäseniksi lapsensa hankkivat - eivätkä minun seuraneidiksi/apupojaksi.
Ja olen eri mieltä siitä, että isovanhemmat ovat lapsen kehitykselle tärkeitä. Lapsen kehitykselle ovat tärkeitä isä, äiti, vertaissuhteet (=ikätoverit) ja muut tärkeät aikuiset, jotka voivat olla mummeja, kummeja, äidin ja isän ystäviä, opettajia, harrastusvalmentajia. Pääasia lienee että äiti ja isä ovat elämässä aidosti läsnä ja lapsi ei elä eristyksissä muusta maailmasta. Sukulaiset eivät ole mitkään välttämättömyys elämässä, vaikka toki on hyvä, että lapsi saa kokemuksen "juurista", mutta mitään mummon hoitoapua se ei sinänsä vaadi.
Iso osa vanhemmista asuu satojen kilometrien päässä omista vanhemmistaan, ei siinä paljon tukiverkkoilla.
No nyt mietin kun sanoit.
...
Eipä paina paljoa kupissa niitä syitä vastaan minkä takia en aiemminkaan aikonut ihan heti hankkiutua raskaaksi.
t. 31-vuotias
Oletko kuullut koskaan lapsettomuudesta? Yritys on itsellänikin kova. Hoidoissakin ollaan.. saa nähdä tuleeko lasta koskaan vai vasta silloin kun olen 40.