Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Herkullisen makaroonilaatikon salaisuus.

Vierailija
28.01.2018 |

Olin niin tyhmä aikanaan etten pyytänyt karjalaismummoltani hänen herkullisuudella kielen vievien ruokiensa reseptejä, maistan vieläkin mummoni tekemän makaroonilaatikon, imelletyn perunalaatikon, marjapiirakat ihanalla muropohjalla, karjalanpaistin, curry-kastikkeen, kahvikuorrutteiset muffinit jne. Vain muutaman mainitakseni.
Mutta luulen että mummoni ei kermassa tai voissa säästellyt ja ruokien maustaminen oli oleellista.
Aivan viimeaikoina onnistunut muutaman kerran tekemään makaroonilaatikon joka muistuttaa sitä jota mummolla söin itseni tajuttomaksi asti. Käytän nesteen yhtenä osana ehta kermaa ja paistijauhelihan maustan ns kunnolla ja perusmausteilla kuten suola ja mustapippuri, ei liikoja kikkailuja.

Jännä miten ruokamuistot voi olla niin eläviä, maun muistaa vuosikymmentenkin takaa, kiitos mummo niistä(kin) <3

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin mummo taisi ruoanlaiton. Erityistä herkkua oli oman maan Pito-perunat, lanttu- sekä porkkanalaatikko ja rasvainen karjalanpaisti ilman mitään krumeluureja.

Vierailija
2/16 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen että mummosi on käyttänyt maustepippuria, oli siihen aikaan yleisemmin käytetty kuin mustapippuri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Mäkin laitoin viimeksi munamaitoon osan kermaa ja maustoin jauhelihan erikseen. Tuli hyvää. Päälle vähän korppujauhoja ja voinokareet.

Vierailija
4/16 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, maustepippuria löytyy kokonaisena itseltänikin, karjalanpaistimausteena oleellinen kuten laakerinlehdetkin. Mutta täytyypä seur kerralla kokeilla lisätä sitä hieman makaroonilaatikkoonkin, itse asiassa tänään :)

Ap

Vierailija
5/16 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MAKARONIlaatikko

Vierailija
6/16 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronin saa keitellä suolatussa vedessä melko kypsiksi. Laatikkoon perusmausteet - Myllyn Paras-pussissa on hyvä ohje. Toki voit lisätä mausteiden määrää, mutta maun kannalta tärkeää on käyttää ne pannun kautta - siis jauhelihan sekaan paistamisen loppuvaiheessa etteivät ne pääse palamaan. Munamaitoon max kolme munaa maitolitralle ja mieto uuni max 175. Myös munamaitoon kannattaa laittaa mausteita, jotta laatikko maustuu kauttaaltaan. Ja olennaisin mummojuttu on laittaa mausteiden sekaan pikku ripaus sokeria.

T: kokki evp

Vierailija
7/16 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummosi tuskin teki makaronilaatikkoa paistijauhelihasta. Karjalaismummojen kasvuperintö on kiinni ajassa, jolloin tuhatkiloista lehmää ei tapettu parin kilon paistin vuoksi, vaan käytttiin kokonaan ja toisaalta sitä paistia ei sitten tuhlattu mihinkään laatikoihin. Siihen lienee käyttty ”pikkulihaa” eli kaikki hukkapalat, rasvaiset osat ja jänteiset osat on pilkottu pieneksi ja säilötty keittämällä. Tätä on sittn ollut hyvä käyttää mm. laatikoihin ja kastikkeisiin. Nykyään tämmäistä ei tietysti ole, mutta jäljitellä voisi yrittää vaikka sikanautajauhelihalla.

Vierailija
8/16 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen kyllä, että mummoni käytti makaroonilaatikkoonsa myös mustapippuria, ajallisesti puhutaan 80-ja 90-luvuista aina v.2000 saakka jolloin mummoni kuoli.

Ja pakko mainita erikseen karjalanpiirakat, ne oli aivan jumalaisen makuisia ja muistan kuinka kastoin niitä maitovoiseokseen piirakoita tehdessämme, slurps!!!

Ap

Vierailija
9/16 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

7, ei ollut mummollani tuollaista vaikkei olisikaan paistiosaa käyttänyt. Muistan mm sen kun kävimme kaupassa ja osti lihatiskiltä joko jo jauhetun jauhelihan tai pyysi jostakin lihapalasta jauhamaan hänelle jauhelihaa.

Ap

Vierailija
10/16 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolla ei ollut reseptiä, luulisin. Aika ns. kädetön täytyy olla jos tarvitsee makaronilaatikkoon reseptin.

Vierailija
11/16 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

6, onkin tapanani lisätä useimpiin suolaisiin ruokiin sokeria ripsaus, mummoni aina sanoi, että aavistus makeaa pyöristää maut.

Kananmunia en pahemmin käytä, en edes makaroonilaatikossa yhtä enempää.

Ap

Vierailija
12/16 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummolla ei ollut reseptiä, luulisin. Aika ns. kädetön täytyy olla jos tarvitsee makaronilaatikkoon reseptin.

Mummoni resepti oli se miten hän laatikkonsa teki ja siitä reseptistä puhun. Saatko tyydytystä ilkeilystä? Jos olisin kädetön niin en valmistaisi useita mm perinneruokia säännöllisesti ja useita ruokia niin etten edes noudata mitään olemassaolevia reseptejä vaan sovellan ja teen itse. Ja lopputulos on raadin mukaan poikkeuksetta mainio, itse toki olen kovin kriitikko tekemisilleni.

Ap

Vierailija
13/16 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini teki aina herkullista makaroonilaatikkoa. Hän käytti siihen aina täysjyväpastaa, täysmaitoa, luomukananmunaa, kermajuustoa ja nokareen voita. En enään muista miten tuo resepti menee kun syön nykyään terveellisesti ja lähinnä kasviksia. Makaronilaatikkoa en ole valmistanut enään kymmeneen vuoteen.

Vierailija
14/16 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummosi tuskin teki makaronilaatikkoa paistijauhelihasta. Karjalaismummojen kasvuperintö on kiinni ajassa, jolloin tuhatkiloista lehmää ei tapettu parin kilon paistin vuoksi, vaan käytttiin kokonaan ja toisaalta sitä paistia ei sitten tuhlattu mihinkään laatikoihin. Siihen lienee käyttty ”pikkulihaa” eli kaikki hukkapalat, rasvaiset osat ja jänteiset osat on pilkottu pieneksi ja säilötty keittämällä. Tätä on sittn ollut hyvä käyttää mm. laatikoihin ja kastikkeisiin. Nykyään tämmäistä ei tietysti ole, mutta jäljitellä voisi yrittää vaikka sikanautajauhelihalla.

Hmmm...minkähän ikäinen olet? Tai minkä ikäinen ap on? Mun mummi syntyi 1917 ja on jo aikaa sitten kuollut, mutta teki taivaallista ruokaa. JA käytti kyllä melkein pelkästään paistijauhelihaa siihen aikaan kun minä (s. 1971) olin lapsi. Vaarini vaatimuksesta. Muistan vieläkin, kun mökillä mentiin kauppaan ja vaari osti aina parasta lihaa mitä oli. Silloin ei grillailtu, paitsi joskus makkaraa nuotiolla, mutta se liha oli aina paistia. Sitten tietenkin oli keittolihat, porsaankyljykset, siansivut , karjalanpaistit jne. erikseen.

Mutta jos ap on ollut lapsi 70-luvulla, niin ei ehkä kuitenkaan se karjalaismummokaan itse tappanut lehmää ja pilkkonut sitä makaronilaatikkoon.

Tosi moni sota-ajan elänyt vaurastuessaan edes vähän ei kyllä enää teurastanut lehmiä ja keitellyt "pikkulihoista" makaronilaatikkoa.

Vierailija
15/16 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin ketjussa jotain kirjoitusta, kun joku ei ole mautanut sitä jauhelihaa erikseen.

Itse en käytä arkiruokien valmistamiseen reseptejä, mutta itsestään selvää on, että jauheliha maustetaan ja minä maustan myös todella sen muna/maito/kermaseoksen, joskus keitän makaronit lihaliemessä.

Vierailija
16/16 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulempa että karjalaismummotkin ovat ostaneet jauhelihansa lihakaupasta aivan niinkuin teki mununkin mummoni. 100% naudanlihaa vasta jauhettuna, paistetaan tuoreeltaa eikä mihinkään kaaskammioon oakattuna. Nykyään sellaista voi ostaa lihatiskiltä jos kaupassa vielä on semmoinen.