Laktoosi-intoleranssi mokulapsi?
Niih!
Yritämpä taas viedä palstan keskusteluja maallisempaan ja lapsiinliittyvämpään suuntaan seuraavalla kysymyksellä?
[b]Onko teidän mokulapsillanne monella ongelmia laktoosin kanssa?[/b]
Meillä jäbä on vasta 1v 1 kk ja pari kuukautta ollaan maitotuotteita maistateltu. Pitkällisen yöärtsyilyn seurauksena päädyimme siihen, että masu ei tykkää maidosta. Jäbä oli pari viikkoa täysin maidottomalla linjalla, sitten kokeiltiin laktoositonta maitojuomaa ja jugurttia. Ne sopivat hyvin. Hylasta jo tulee krammeja yölle! :(
Kovasti kaikki väittävät, että laktoosi-intoleranssi on about mahdoton tämän ikäisellä, mutta yhtä kovasti meidän kotikokeilut toisin todistavat!
Kokemuksia, neuvoja?
Kommentit (3)
Mutta usein ensi lehmänmaidoksi suositellaan laktoositonta sen takia, että pienen suolisto kestää sitä paremmin. Välttämättä ei siis kysessä laktoosi-intoleranssi vaan tottumiskysymys vielä. Aika varmaan näyttää kummasta kyse tai mahdollinen testi.
Kuopukseni ollessa noin 2 vkoa vanha joidenkin saman ikäisten lasten äidit olivat satavarmoja siitä, että tuossa iässä alkanut kitinä johtui d-tipoista ja lopettivat niiden antamisen ja kas kummaa kitinä loppui. Itse aloitin d-tippojen antamisen myöhemmin ja kuitenkin noiden äitien kuvailemaa kitinää, joka loppui aikanaan, ilmeni myös kuopuksellani, eli aina ei kannata vetää hätiköityjä johtopäätöksiä.
Mulla on laktoosin sietokyky huonontunut, kun en käytä kovin paljon maitotuotteita, ja tytön isällä on laktoosi-intoleranssi alkanut n. 5-vuotiaana. Varsin paljon mahdollista siis, että tytöllekin tulee. Ja itse asiassahan laktoosin sieto on maailmassa se epänormaali tila ;)
Pienihän tuo poikanne vielä on, mutta jos kerran oireet katoavat laktoosittomilla tuotteilla, vaikuttaa olevan aika selvä tapaus. Ellei kyse ole sitten jonkinlaisesta tilapäisestä suoliston vauriosta, esim. antibioottien aikaan saamana?