Kertokaa minulle aktiivimallista se tarkastelujakson periaate:
Alkaako uusi 3 kolmen kuukauden tarkastelujakso aktiivitoimenpiteisiin liittyen nyt huhtikuussa vai vasta kuuden kuukauden jälkeen heinäkuussa?
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaako uusi 3 kolmen kuukauden tarkastelujakso aktiivitoimenpiteisiin liittyen nyt huhtikuussa vai vasta kuuden kuukauden jälkeen heinäkuussa?
Mielestäni 65 päivän jakson tarkastelu vaikuttaa seuraavaan 3 kuukauteen, jonka jälkeen tilanne "nollataan". Korjatkaa jos olen väärässä.
Olet väärässä. Tulojen leikkaus on voimassa niin kauan kunnes on tehnyt vaaditut 18 tuntia kolmessa kuukaudessa.
Kelan sivuilta (löytyy helposti, jos yhtään viitsii etsiä):
"Työttömyysetuus palaa ennalleen seuraavan tarkastelujakson alussa, jos aktiivisuuehto on täyttynyt."
Siis aktiivimallin toteutumiselta saa olla rauhassa aina puoli vuotta kerrallaan, jos nyt sattuisi esim täyttämään jonkin vaadituista ehdoista heti tammikuun aikana?
Jos olet kerennyt saamaan tuon päivärahan alennuksen, ei normaali 18 tuntia enää riitäkään että se palautuisi. Tarvitaan 2 viikon yhtäjaksoinen työskentely. Kelan sivuilla asiaa selvitetty:
http://blogi.kansanelakelaitos.fi/arkisto/4402
"Jos uusi 65 päivän jakso on alkanut siten, että päivärahaan on tehty 4,65 prosentin alennus, alennuksen saa keskeytettyä vain kahden viikon kokoaikaisella työllä. Tämä aktiivisuusehto on ankarampi kuin alkuperäinen ehto. Jos sitä ei täytä, alennus jatkuu seuraavan 65 päivän jakson alkuun asti, jolloin tilannetta tarkastellaan uudelleen."
Mielestäni 65 päivän jakson tarkastelu vaikuttaa seuraavaan 3 kuukauteen, jonka jälkeen tilanne "nollataan". Korjatkaa jos olen väärässä.