Te, joilla koko perhe äänestää tiettyä ehdokasta?
Jo vuosien ajan olen kaikeissa vaaleissa hämmästellyt tapaa, jolla hyvin moni kertoo mahtipontisesti, että ”koko perheen äänet menevät nönnönnöölle”.
Montako äänioikeutettua tämä koko perhe on? Miksi menette yhdessä äänestämään? Onko mukana alaikäisiä lapsia, ja kiukuttelette kunnon av-mamman tapaan jos lapsivihassaan virkailijat eivät anna heidän harjoitella äänestämistä? Miten kontrolloitte ryhmäkurin pysymistä?
Kommentit (2)
Minulle on lapsesta asti opetettu, että on asia nimeltä vaalisalaisuus ja kenellekään ei tarvitse kertoa, ketä äänestää. Siksipä minulla ei ole hajuakaan, ketä esimerkiksi vanhempani ajan kuluessa ovat äänestäneet eikä itsellenikään tunnu kovin kaikille kuulutettavalta asialta se, ketä itse äänestän. Tietysti poliittisista mielipiteistä on voinut keskustella ja niiden perusteella ei sitten välttämättä ole niin mahdotonta päätellä, kenelle kunkin ääni mahdollisesti menee.
Meillä koko perhe tarkoittaa kahta täysi-ikäistä sisarusta ja vanhempia :p
En voisi kuvitella olevani sellaisen puolison kanssa naimisissa joka ei edusta samaa poliittista linjaa. Miksi minulla olisi puoliso joka haluaisi vastakkaisen yhteiskunnan kuin minä ja jolla olisi vastakkainen arvomaailma? Äänestäminen ei ole vain yksi vaalipäivä vaan koko arkielämä.