Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälainen kaupunki Kuopio on muualta muuttavalle?

Vierailija
23.01.2018 |

Olen suunnitellut opintoja Kuopiossa ja muuttavani paikkakunnalle 2-3 vuodeksi. Olen jo yli 30-vuotias, enkä niinkään odota opiskelijarientoja vaan ihan tavallista opiskeluntäyteistä elämää. Uusia kavereita olisi tietysti myös kiva saada.
Millainen kaupunki Kuopio on muualta muuttavan näkökulmasta? Minulla on siellä kaukaisempi sukulainen, jota olen joitakin kertoja käynyt katsomassa. Muuten kaupunki on ihan vieras. Minkälainen paikka Kuopio oikeasti on?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole asunut Kuopiossa mutta olen käynyt siellä vuosien varrella kymmeniä kertoja. Minulle on tullut kuva sympaattisesta järvenrantakaupungista, jonka keskusta ja palvelut ovat kehittyneet paljon viime vuosina.

Vierailija
2/20 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mistä muuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalakuukkoo ja Hanna Partasen lihapiirakoita varten kannattaa muuttaa vaikka vähän pidemmäksikin aikaa. Ja ne opiskelutkin menee mukavasti lupsakassa seurassa.

Vierailija
4/20 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tosiaan vähän mistä muuttaa. Itse täällä koko ikäni asuneena koen paikan jo vähän tylsäksi, olisi kiva jos täällä olisi vähän enemmän vaikka tapahtumia jne. Keskusta on hiljentynyt aika paljon kun moni kauppa on siirtynyt kauppakeskus Matkukseen. Mutta ihan kiva kaupunki tämä on kyllä, useimmat ihmiset ovat mukavia. Hyviä ravintoloita löytyy myös :)

Vierailija
5/20 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä ok, mutta talvella hiljaista kuin huopatossutehtaalla. Niin, ja muista, että kun savolainen puhuu, vastuu on kuulijalla. 😂

Vierailija
6/20 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kaupunki, mutta hitaasta hämeestä muuttaneella menee ensimmäinen vuosi kulttuurishokin ja kielimuurin kanssa kamppaillessa.

Vierailija
7/20 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut koko elämäni Helsingissä eli täältä muuttaisin. Maisemanvaihto houkuttelee ja Kuopiossa minulla olisi edullinen asunto (vanhempieni omistama), joten opiskelu olisi taloudellisesti vähemmän kuormittavaa. 

Ymmärrän tietysti, ettei Kuopion kokoisessa kaupungissa ole samalla tavalla tapahtumia ja kulttuuririentoja kuin täällä, mutta opiskelujen etenemisen kannalta se voisi olla jopa hyvä asia. Tarkoitukseni olisi tosiaan muuttaa Kuopioon vain muutamaksi vuodeksi ja palata sitten kotiin.

Ap

Vierailija
8/20 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tosiaan vähän mistä muuttaa. Itse täällä koko ikäni asuneena koen paikan jo vähän tylsäksi, olisi kiva jos täällä olisi vähän enemmän vaikka tapahtumia jne. Keskusta on hiljentynyt aika paljon kun moni kauppa on siirtynyt kauppakeskus Matkukseen. Mutta ihan kiva kaupunki tämä on kyllä, useimmat ihmiset ovat mukavia. Hyviä ravintoloita löytyy myös :)

Ei ole kaikki ihmiset mukavia. Kuppikuntaisuutta ja sisäänpäin kääntynyttä sakkia on tässäkin kaupungissa ihan riittämiin, niinkuin on joka paikassa, koska taitaa kuulua ihan perusteellisesti suomalaiseen "kulttuuriin". Syntyperäisenä Kuopiolaisena ei ole kyllä rehellisesti sanottuna tuo "savolainen rempseys" edelleenkään täysin itselleni auennut. Toisten asioihin sotkeutujia ja selän takana valheita levitteleviä paskan puhujiakin löytyy. Eikä ole niin helppoa uusiin ihmisiin tutustuminen, mitä tuo "savolainen rempseys" voisi antaa olettaa.

Vierailija
9/20 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ihmiset ovat muualta muuttaneita, ainakin omat kollegat. Eipä pysty yhteen muottiin laittamaan kuopiolaisia, löytyy monenlaista taapertajaa ihanista ihmisistä täysiin m*****ihin, kuten joka paikassa. Kaupunki itsessään on monipuolinen ja kehittyvä. Tosin esim. lyhytnäköisiä päätöksiä tehdään mm. koulujen lakkauttamisten suhteen (suljetaan kouluja sieltä, minne kaavoitettu lisää asutusalueita jne.).

Vierailija
10/20 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni. Kaikille ei myöskään savolaisuus avaudu ja murre on aika kamala.

Vierailija
11/20 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vielä lisää kokemuksia Kuopiosta? Syntyperäisetkin saavat kertoa näkemyksiään: mikä toimii, mikä ei, millainen ilmapiiri kaupungissa on? Kiitos!

Ap

Vierailija
12/20 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin Kouvolasta tänne.. siis toki betonihelvettiin verrattuna ihan jokainen kaupunki on luksusta :D

Tykkään kyllä paljon, täällä on kaunista ja ihmiset on paljon mukavempia ja rennompia kuin mihin olen tottunut. Hyviä ravintoloita ja baareja.. toki Helsinkiin verrattuna aika laimeaa. Hyvät palvelut muutenkin, Matkuksessa toki suurinosa mutta ei ole ongelma (enkä omista edes autoa, bussilla pääsee!)

Suosittelen kyllä!!

Vierailija
13/20 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen täällä nyt kaksi vuotta asunut.

En kyllä tykkää yhtään. Maisemat on toki kesällä nätit mutta muuten kyllä ihan hirveä.

Erittäin, siis erittäin paljon mt-ongelmaisia ja hörhöjä katukuvassa. Siis ihan joka välissä tulee vastaan kun torin poikki kävelet/menet kauppaan/nouset bussiin. Ihan ylipaljon. Verrattuna siis Ouluun josta itse muutin ja jossa on melkein puolet enemmän asukkaita.

Toisekseen aika sisäänpäinlämpiävää porukkaa näin yleisesti mitä olen koulussa ja töissä havainnut. Asiakaspalvelu yleensä jees, bussikuskeissa ihan ääripäitä; puolet tosi mukavia ja puolet ihan täysm*lkkuja.

Takakireetä sakkia. Lupsakkuus on savolaisten ihan oma keksimä juttu.

Muutan kyllä nopeasti pois kunhan saan opinnot siihen vaiheeseen että antaa myöten.

Keskustassa ei ole sitten mitään. Rafloja vain, jotka ihan ok.

Pizzat on btw muuten todella surkeita täällä. Samoin kebab. Aina kun menen Ouluun niin on käytävä hakemassa oikea pizza ja toisena päivänä kebab-annos. Täällä kun niistä ei selkeästi tiedetä yhtään mitään.

Vierailija
14/20 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunis se on kaikille. <3 Hesalaiselle pienuus voi olla aikamoinen shokki. Koko keskusta järjestäytyy käytännössä kauppatorin ympärille. Vähän joka paikkaan on pitkä matka, mutta toisaalta keskeinen sijainti Suomessa... Kyllä siellä pari vuotta menee. Kivoja uimarantoja, luontoa, muutama museo, leffateatteri. Ihan ok!

Vierailija
15/20 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viihtynyt kymmenen vuotta enkä muuta pois.

Enemmän hyvää kuin huonoa. Enkä omalla kohdalla keksi mitään huonoa.

Tykkään asua sisämaan kaupungissa, ei ole meriviimoja. Luontoa en jaksa kehua tarpeeksi. Kun on asunut aakeella laakeella niin monipuolinen maasto on luxusta. Tietysti makuja on monia ja taatusti löytyy moittijia. Ihmiset ovat samanlaisia kuin muillakin paikkakunnilla eli joka lähtöön löytyy.

Varsinaista savon murretta ei paljon kuulu nuoremmat puhuu yleiskieltä. En ainakaan itse ole kuullut kunnon savon murretta monta kertaa. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan on hyvä muistaa.

Vierailija
16/20 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että muutaman vuoden viihdyt hyvin. Itse tykkään siitä, että tuntemattomienkin kanssa voi vaihtaa muutaman sanan torilla tai hallissa. :) Pieneltähän tämä varmasti tuntuu, mutta eipä ole pitkä matka minnekään. Järvi ja metsät lähellä, jos luonnosta tykkäät.

Vierailija
17/20 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, lisääkin saa kertoa!

Ap

Vierailija
18/20 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopion torilla on outo patsas alastomasta äijästä jolla on kala kummassakin kädessä, ilmeisesti jokin Kuopion kansallissankari. Muuta en osaa sanoa.

Vierailija
19/20 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kuopiolaisena aina ihmetellyt usean suusta "talvella ei mitään tapahtumia". Mitä sitten pitäisi olla? Samat kulttuuritoiminnat pyörii kuin kesälläkin ja on enemmän aikaa siihen. Museot,musiikkikeskus,teatteri,elokuvateatteri. Latuja, Kasurilan rinteet lähellä ja Tahkolla ajaa nopeasti missä viikonloppuohjelmaa löytyy sekä valjakkoajeluita.

Vierailija
20/20 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin kuopiolaisena aina ihmetellyt usean suusta "talvella ei mitään tapahtumia". Mitä sitten pitäisi olla? Samat kulttuuritoiminnat pyörii kuin kesälläkin ja on enemmän aikaa siihen. Museot,musiikkikeskus,teatteri,elokuvateatteri. Latuja, Kasurilan rinteet lähellä ja Tahkolla ajaa nopeasti missä viikonloppuohjelmaa löytyy sekä valjakkoajeluita.

Tapahtumat, kuten palvelut ja harrastukset, ovat vain ympäripyöreitä ja määrittelemättömiä trendisanoja. Usein kuulee lausahduksia, kuten: "Kaupungis pitää olla tapahtumii ja palveluit." Mitä niillä sitten ikinä tarkoitetaankaan, jää kuulijan vastuulle.