kylmät kädet ja jalat
Hei, jalkani ja käteni (varsinkin sormet) ovat alkaneet kylmettyä paljon. Tiedän sen olevan normaalia talviaikaan, mutta ei tälläistä ole ennen ollut. Sormia alkaa paleltaa, vaikka piirtäisin tai neuloisin. Sisällä en voi kuvitellakkaan, että olisin ilman sukkia, näin ei ole ennen ollut. Nykyään aina sukat jalassa ja päällä vielä villasukat/kengät. Olen 16v.
Luin netistä (tiedän, että näin ei saisi tehdä :D) , että syynä voisi olla esim. heikko ääreisverenkierto tai vaikka kilpirauhasen vajaatoiminta, mitä luulette? Olen jatkuvasti väsynyt, vaikka nukun 8-10h joka yö, enkä jaksa arkisinkaan valvoa klo 22 pitemmälle, viikonloppuisin KORKEINTAAN 24 asti. Paino on myös noussut, mutta siihen voi olla, että olen itse syypää. Vaikka en mielestäni mitenkään normaalia enemmän ole herkutellut ja paino pysynyt jo monta vuotta samana ja liikun lähes päivittäin 1h verran, joka on paljon enemmän kuin ennen.
Kysyn tätä täällä siksi, että lähimmälle lääkärille on paljon matkaa ja kulkuvaikeuksia, niin olisi kiva tietää, että onko syytä huolestua ja yrittää esim. terveydenhoitajalle vai vaan yrittää tottua.
kiitos.
Kommentit (3)
Ihan oikeesti, jos on oikeesti tommosia vaivoja, niin puhu koulussa hoitajalle tai mene suoraan lääkäriin.
Tuo puutuminen ja muutkin oireet kuulostaa semmoiselta jutulta, että kannattaa mennä lääkäriin. Joku syy noille oireille on. Yritä päästä sinne lääkäriin jotenkin. Tuommoisiin kannattaa puuttua heti alkuunsa.
+ täytyy vielä lisätä, että kädet ja jalat puutuvat paljon, esim. oikean käden sormet puutuvat heti jos tavallaan puristan jotain väärässä asennossa ja joskus harjatessa hiuksia tai kirjottaessa. suvussani on rannekanavan ahtaumaa, voiko kylmettyminen johtua siitä? tai esiintyykö sitä näin nuorilla?
joskus öisin herään siihen kun nilkka ja jalkapöytä on niin puutunut, että sattuu todellla paljon ja täytyy nousta sängystä ylös ja seista pitkään, että pystyy edes vähän lepuuttaa.