Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia hormonilaastarista vaihdevuosissa ja mitä tapahtuu jos lopetan niiden käytön?

Vierailija
20.01.2018 |

Minulla oli muutaman kuukauden ajan vaikeita vaihdevuosivaivoja, joiden vuoksi en saanut nukuttua yöllä ollenkaan. Oli pakko lopulta turvautua hormonihoitoon, vaikka se oli viimesijainen vaihtoehto ja kävin kaikki mahdolliset luontaisemmat konstit läpi ennen sitä. Otin hormonikierukan ja aloitin nuo estrogeenilaastarit puoli vuotta sitten.

Nyt olen kyllästynyt siihen, että laastarien aikana minulla on aivan jatkuvaa kuukautisvuotoa, kuukautisten tapaista kipua ja aina laastarin vaihtopäivänä kivut ovat kovempia ja on kuvottava olo. Muitakin sivuvaikutuksia on, kuten ihoärsytyksiä ja mielialakin on matalampi. Unohdin laittaa uuden laastarin keskiviikkona kun otin entisen pois ja muistin asian tänä aamuna. Olo oli kaiken kaikkiaan paljon parempi tuon vuorokauden aikana, kun olin ilman laastaria eikä vuotoakaan ollut. Heti kun laitoin laastarin, alkoi kuukautiskipu ja tihkuttava vuoto.

Jos lopetan laastarit niin tulevatko ne vaihdevuosioireet välttämättä takaisin? Onhan minulla vielä se kierukka kuitenkin. Tuntuu että on vain kaksi huonoa vaihtoehtoa. Onko kenelläkään kokemuksia laastareista ja niiden käytön lopetuksesta?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaan: siis parin vuorokauden aikana. Ap

Vierailija
2/14 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäisit varmaan pienemmällä annoksella? Puolita kokeeksi laastari pariksi viikkoa. Mulla on myös laastari jossa sekä estrogeeni että keltarauhashormoni samassa ja pieni annostus. Ei ole vuotoja ollenkaan.

Vierailija
4/14 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärjäisit varmaan pienemmällä annoksella? Puolita kokeeksi laastari pariksi viikkoa. Mulla on myös laastari jossa sekä estrogeeni että keltarauhashormoni samassa ja pieni annostus. Ei ole vuotoja ollenkaan.

Kiitos, kokeilen tuota :).

Vierailija
5/14 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kohtaa ap pidät laastaria ? Itse vaihtelen joka viikko alavatsan molemmat puolet ja sitten pakaran molemmat puolet. T 3

Vierailija
6/14 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjeen mukaan alavatsalla vuorotellen molemmilla puolilla.

Vierailija
7/14 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vielä raivostuttava kun liima reunoista värjäytyy mustien vaatteiden nukasta mustaksi ja ei meinaa millään irrota. Ap

Vierailija
8/14 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo näin on, saat liiman helposti kuitenkin irti esim. ruokaöljyllä tai suihkun jälkeen rapsuttamalla :)

Vierailija
9/14 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo näin on, saat liiman helposti kuitenkin irti esim. ruokaöljyllä tai suihkun jälkeen rapsuttamalla :)

Ruokaöljy ei tuohon toimi. Rapsuttelulla menen...

Vierailija
10/14 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oireet palaavat vuorokaudessa, jos lopetan laastarin käytön. Käytän pienintä määrää, millä koen voivani hyvin ja leikkelen laastasia sopivaan kokoon. Säädän annosta siis itse kokeillen. Tästä syystä aloin käyttää pelkkää estrogeenilaastaria ja sitten osan kierrosta terolutia, niin välivuodot pysyvät kurissa ja toisaalta vuoto alkaa oikeaan aikaan. Mulla on tyroksiinilääkitys kilpirauhaseen ja sen annosta nostettiin estrogeenilisän takia. Vaika virallisesti vain pillerimuotoinen estrogerni sitoo tyroksiinia, niin mulla vaikutti kyllä laastarin kauttakin.

Vierailija
11/14 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras luontaistuote vaihdevuosiin - https://nplink.net/t9gmnzae  Helpotti alkavia vaihdevuosi oireita,mm. kuumia aaltoja yöllä ja hikoilua päivisin. Vaikutti myös mielialaan myönteisesti. Lieneekö tuotteen ansiota että olen pysynyt terveenä koko talven vaikka lähipiirissä ollut flunssaa. Olen erittäin tyytyväinen! Suosittelen! 

Vierailija
12/14 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä vaihdoin geeliin ja on kaikista kätevin. Suosittelen.

Vierailija
13/14 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne oireet takaisin tulee, mutta voithan vaan yrittää kestää ne läpi, ja ottaa tarvittaessa esim. täsmälääkityksen tuohon unettomuuteen, jos se on ainoa hankala oire. Esim. masennuslääke mirtatsapiini pieninä annoksina on usein tehokas ja paljon haitattomampi kuin hormonien syönti. 

Vierailija
14/14 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla yhdistelmänä Mirena hormonikierukka ja Estradot laastarit. Ei mitään vuotoja tai oireilua nyt parin vuoden aikana kun olen käyttänyt..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän