Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko mahdollista, että psykiatrisia diagnooseja pihtaillaan potilailta nykyään aikaisempaa enemmän, koska halutaan estää ihmisten päätyminen sairaseläkkeelle tms?

Vierailija
20.01.2018 |

Minulla oli viime vuonna n. puoli vuotta kestänyt avohoitojakso, jossa persoonallisuuttani kartoitettiin kaikenlaisin kahdenvälisin keskusteluin, kyselylomakkein jne. Minua haastatellut psykologi oli melko vahvasti sitä mieltä, että minulla saattaisi olla persoonallisuushäiriö, mutta hoitojakson loppuvaiheessa joku ylilääkäri, joka ei ollut tavannut minua kuin yhden kerran ohimennen päätti ihan tuosta noin vaan, että minä olen ns. terve.

En siis saanut ongelmistani huolimatta minkäänlaista diagnoosia, hoitosuhteeni katkaistiin vähin äänin ja ainoa mitä jäi käteen, oli lähete johonkin helvetin psykoanalyyttiseen psykoterapiaan. Mulla on kyllä kokemusta psykoterapiasta, ja se oli niin käsittämättömän turhaa paskanjauhantaa ja rahastusta kuin voi vaan olla, joten eipä ole aikomustakaan enää hakeutua yhteenkään sellaiseen.

Nyt minulla ei ole enää hoitosuhdetta, mutta voin edelleen pahoin, minulla on laaja-alaisia ongelmia elämässäni, olen sosiaalisesti täysin syrjäytynyt, kaiken elämäniloni menettänyt, mikään lääkitys ei auta, en kykene työhön jne. Että näin hyvällä tolalla on suomalainen mielenterveyshoito.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla ei ole mitään lääkitystä, niin lääkäri ei ainakaan voi tehdä enempää.

Vierailija
2/16 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama tilanne mulla. Omakannassa diagnoosit kyllä lukevat ihan rehellisesti, mutta mitään apua ei saa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei persoonallisuushäiriödiagnoosi oikeuta työkyvyttömyyseläkkeeseen eikä edes sairauslomaan. Ei sitä diagnoosia pihdata. Mutta en kyllä keksi mitä hyötyä siitä diagnoosista saisit, koska et pääse sen avulla edes päiväksi saikulle, et eläkkeelle, et saa siihen lääkkeitä (koska niihin ei auta lääkkeet), et saa sillä diagnoosilla mitään muitakaan tukia tai etuisuuksia.

Vierailija
4/16 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään apua ei alun jälkeen saa. Työkyvyttömyyseläkkeelle ei pääse, vaikka on lääkärin mukaan työkyvytön.

Näin hyvinvointivaltiossa nykyisin toimitaan

Vierailija
5/16 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei persoonallisuushäiriödiagnoosi oikeuta työkyvyttömyyseläkkeeseen eikä edes sairauslomaan. Ei sitä diagnoosia pihdata. Mutta en kyllä keksi mitä hyötyä siitä diagnoosista saisit, koska et pääse sen avulla edes päiväksi saikulle, et eläkkeelle, et saa siihen lääkkeitä (koska niihin ei auta lääkkeet), et saa sillä diagnoosilla mitään muitakaan tukia tai etuisuuksia.

Minulle on sellaisesta suurikin hyöty, koska se auttaisi minua ymmärtämään paremmin itseäni ja ongelmiani. Sensijaan täysmulkvisti lääkäri ei kiusallaankaan voinut myöntää minulle diagnoosia, vaikken selvästikään ole ihan normaali.

AP

Vierailija
6/16 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä sähköä tai ketamiinia... Josko ne auttaisi? Sähköllä on vissiin useamman masennus saatu remissioon.

Kysyisin, että oletko elänyt kaikki masennusvuotesi samoissa ympyröissä?

Jos olet, oletko koskaan miettinyt vaihtaa ympyröitäsi edes osin?

Joskus masennukseen auttaa ympäristön vaihto.

laittaa esim koti vuokralle ja lähteä ulkomaille esim. etelän lämpöön ja tehdä töitä siellä...

Vierailija
7/16 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että tuon takia diagnooseja pihtailtaisiin. Sen takia kyllä välillä, että osa diagnooseista on ns. muotidiagnooseja nykyään. Tämän on minulle lääkäri suoraan sanonut kun pohti mitä kaikkea mulla voisi olla. Sitten kirsikkana kakun päällä se kysyi MINULTA voisiko minulla olla tämä DID vai ei? Että hän ei haluaisi diagnosoida sitä, mutta epäilee mulla olevan.

No mistä minä sen tietäisin onko mulla se vai ei? :D Enkä minä ala itselleni diagnooseja pyytelemäänkään.

Vierailija
8/16 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auts. Tämä ehkä selittää miksi en aikanaan saanut oikeaa tai kunnollista hoitoa - persoonaallisuushäiriöillä ei ole väliä. Mutta ne ovat toisaalta portti vaikeampiin ongelmiin ja nyt minulla onkin sitten yhtä jos toista vakavampaa mt-ongelmaa siinä päällä että hoito on lähes mahdotonta. Diagnoosit kyllä löytyy. Lääkkeet on korkeintaan ainoa ja niitä minä tässä kokeilenkin. Siinä mielessä olen sitä mieltä että resursseja pitäisi olla enemmän ennaltaehkäisyyn. Tulee maksamaan loppupeleissä enemmän jos ne jätetään muhimaan. T. eri kuin aloittaja

Vierailija
9/16 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on sellaisesta suurikin hyöty, koska se auttaisi minua ymmärtämään paremmin itseäni ja ongelmiani. Sensijaan täysmulkvisti lääkäri ei kiusallaankaan voinut myöntää minulle diagnoosia, vaikken selvästikään ole ihan normaali.

AP

Mutta se sanoit että se psykologi totesi sinulle, että sinulla on selviä viitteitä jostain pers,häiriöstä. Eikö se riitä auttamaan sinua ymmärtämään itseäsi? Mitä lisäarvoa toisi, jos joku sinulle vieras ylilääkäri kirjoittaisi sen dg:n johonkin papereihin? Eiköhän se psykologi jo ole omiin lausuntoihinsa sen kirjoittanut.

Vierailija
10/16 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sait lähetteen psykoterapiaan- persoonallisuushäiriöitä hoidetaan psykoterapiassa. Mikä siis on ongelma, en ymmärrä?

Vierailija
11/16 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Mutta se sanoit että se psykologi totesi sinulle, että sinulla on selviä viitteitä jostain pers,häiriöstä. Eikö se riitä auttamaan sinua ymmärtämään itseäsi? Mitä lisäarvoa toisi, jos joku sinulle vieras ylilääkäri kirjoittaisi sen dg:n johonkin papereihin? Eiköhän se psykologi jo ole omiin lausuntoihinsa sen kirjoittanut.

Riippuu pers.häiriöstä. Resurssien vuoksi ne usein niputetaan yhteen, mutta aloituksessa aloittaja mainitsee myös elämänhallinan ongelmat. Ja tämä taas viittaa väsymykseen. Ja hankalahan sitä on lähteä avaamaan persoonan solmuja, jos vaikkapa työstressi tai mikä tahansa stressi painaa päälle. Kaikkien mt-ongelmien hoitaminen on raskasta - erityisesti potilaalle itselleen.

Vierailija
12/16 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkällä syrjäytymisellä ja luonnevialla ei heru diagnoosia. Pitää jatkaa tuota elämäntapaa, että tulee lisää diagnooseja.

Vierailija
13/16 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että tuon takia diagnooseja pihtailtaisiin. Sen takia kyllä välillä, että osa diagnooseista on ns. muotidiagnooseja nykyään. Tämän on minulle lääkäri suoraan sanonut kun pohti mitä kaikkea mulla voisi olla. Sitten kirsikkana kakun päällä se kysyi MINULTA voisiko minulla olla tämä DID vai ei? Että hän ei haluaisi diagnosoida sitä, mutta epäilee mulla olevan.

No mistä minä sen tietäisin onko mulla se vai ei? :D Enkä minä ala itselleni diagnooseja pyytelemäänkään.

Minultakin psykiatri kysyi kerran, mitä hän laittaa diagnoosiksi. Olin hakeutunut vastaanotolle siksi, koska olin alamaissa ja halusin nostaa lääkeannostustani. Hän kysyi: "Laitanko tähän 'pitkäaikaisen masennuksen oireeton vaihe' "? Minä siihen huomauttamaan, että enhän minä ole oireeton, jos oireeni ovat viime aikoina pahentuneet ja haluan nostaa annostusta. 

Kerran kysyin samalta lääkäriltä, voisiko minulla olla epävakaa persoonallisuushäiriö. Hän sanoi, että sitä on "vaikea tutkia" ja kehotti minua tulostamaan jotain papereita netissä, niin voimme tutkia niitä sitten yhdessä. Ajattelin, että antaa sitten olla. 

Vierailija
14/16 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, siltä tuntuu ainakin omalla kohdallani.

Olen sairastanut paria vakavaa kipusairautta jo vuosia ja jatkuvat tuskat (lääkkeet ei auta) saa mielen masentumaan ja voimakkaan ahdistuksen aikaan. Pari vuotta sitten kun kaikkea tutkittiin todettiin vakava masennus ja voimakas ahdistushäiriö sekä vaativa persoonallisuus. Odotin papereita muiden eläkehakemusteni liitteeksi. Satuin sitten eräällä kerralla sanomaan että oli ihanaa kun oli aurinkoinen kevätpäivä, tuntui ihan hyvältä. Tulos: vakavasta masennuksesta tuli lievä ja eläkepäätös torppasi siihen. Puolikkaan sitten taistelun jälkeen sain ja se ajoi elämäni entistä pahempaan helvettiin - tulot putosivat kolmannekseen aiemmasta. Nyt olen sairas, masentunut ja rahaton.

Ja sitten joku parikymppinen itkee psykiatrin olkapäätä vasten ja saa suoraan eläkepaperit..... Vituttaa.

Vierailija
15/16 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sait lähetteen psykoterapiaan- persoonallisuushäiriöitä hoidetaan psykoterapiassa. Mikä siis on ongelma, en ymmärrä?

Ymmärsin että ap ei halua hoitoja, vaan työkyvyttömyyseläkkeen. 

7:lle tiedoksi, DID ei kuulu persoonallisuushäiriöihin. Sekoitat asioita.

t: ei-ap

Vierailija
16/16 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, siltä tuntuu ainakin omalla kohdallani.

Olen sairastanut paria vakavaa kipusairautta jo vuosia ja jatkuvat tuskat (lääkkeet ei auta) saa mielen masentumaan ja voimakkaan ahdistuksen aikaan. Pari vuotta sitten kun kaikkea tutkittiin todettiin vakava masennus ja voimakas ahdistushäiriö sekä vaativa persoonallisuus. Odotin papereita muiden eläkehakemusteni liitteeksi. Satuin sitten eräällä kerralla sanomaan että oli ihanaa kun oli aurinkoinen kevätpäivä, tuntui ihan hyvältä. Tulos: vakavasta masennuksesta tuli lievä ja eläkepäätös torppasi siihen. Puolikkaan sitten taistelun jälkeen sain ja se ajoi elämäni entistä pahempaan helvettiin - tulot putosivat kolmannekseen aiemmasta. Nyt olen sairas, masentunut ja rahaton.

Ja sitten joku parikymppinen itkee psykiatrin olkapäätä vasten ja saa suoraan eläkepaperit..... Vituttaa.

Olet lähtenyt ihan väärästä päästä liikkeelle. Jos sinulla on vakava fyysinen sairaus, kuten sanoit, se on syy hakea työkyvyttömyyseläkettä, ei sen epämääräisesti aiheuttama masennus tai ahdistus tai jotain sellaista... Lääkärit toimivat sairauksien perusteella. Sekundaarinen mielialahäiriö ei riitä eläkepäätökseen. Eläkepäätökseen riittää vakava fyysinen pitkäaikaissairaus ja sitten vakavat psykiatriset sairaudet kuten skitsofrenia, bipolaarihäiriö tms.

t: 15