Onko aikuiselle mahdollista tehdä lasua vastaavaa ilmoitusta? Jotta saisi jotain sosiaalipuolen apua?
Ystäväni on vajonnut tilanteeseen, jossa on kotinsa vankina ja täysin yhden hyväksikäyttäjän armoilla.
Ystävä on alkoholisoitunut totaalisesti alettuaan seurustella juopon kanssa. Ystäväni on 47-vuotias nainen. Terveys on pettänyt niin pahasti, että ei pysty kävelemään kodin ulkopuolella. Tähän on näkemäni perusteella ihan fyysiset syyt, mutta toki psyyke on aivan romuna myös.
Miesystävä hakee Alkosta naisen rahoilla päivän juomiset ja ryyppäävät vuorokaudet ympäri ottaen välillä pikku nokosia. Riitelevät ja solvaavat tosiaan. Joskus nainen heittää miehen asunnostaan, mutta tajuaa pian, että viinat loppu ja kutsuu takaisin.
Onko mitään, mitä voi tehdä? Rikosta ei ole tapahtunut ja mies ei ilmeisesti pahoinpitele muuten kuin henkisesti.
Kommentit (21)
Täällä on nykyisin todella, todella vaikea saada ketään aikuista psyk. pakkohoitoon ilman itse henkilön erillistä suostumusta. Ja vaikka haluaisikin mennä, sekin on usein tosi vaikeaa, paikkoja on niin vähän. Suomessa nuo pakkohoitosysteemit eivät toimi samoin kuin Amerikassa. Täytyy olla todistettavasti itselleen tai jollekulle muulle vaarallinen ja sitä ei tuossa tilanteessa näytä olevan.
Edes kaksisuuntaista mieialahäiriötä kärsivän, toisinaan hyvinkin epävakaan ja uhkailevan henkilön saaminen hoitoon on melkeinpä mahdotonta, jos hän ei itse halua.
Olisiko mitään toivoa sinulla ystävänä jutella hänen kanssaan ja yrittää saada ystävääsi vaikka katkaisuhoitoon vapaaehtoisesti lähtemään? Voisi sen aikana päästä hieman irti alkoholista, jotta näkisi oman tilanteensa tarkemmin (selvemmin..).
Voit soittaa sosiaalitoimistoon ja kysyä tarkemmin. Kyllä aikuinenkin voidaan ottaa huostaan, tosin en tiedä tarkkoja kriteerejä.( Vain sen että esim. petipotilaana oleva vanhus, jonka omaishoitaja ei pidä vapaapäiviä, voi joutua/päästä huostaan. Esimerkki on perhepiiristäni).
Näissä vedotaan hyvin pitkälle itsemääräämisoikeuteen, niin kauan kuin on muutama toimiva aivosolu saa ihminen vastata itsestään itse. Älytöntä, tiedän.
Psyyke on romahtanut, ei ole enää sama ihminen.
Niin humalassa jatkuvasti, ettei välttämättä edes muista, että olen käynyt.
Viimeksi mies ajoi minut pois ja en sinänsä ihmettele. Hänelle olen tietysti uhka. Sanallisesti ajoi, ei käyttänyt väkivaltaa.
Ystävälläni on kohtalainen omaisuus ja lisää tulossa, kun ositus edellisestä avioliitosta saadaan tehtyä. On venynyt syistä, joita en tarkalleen tiedä.
Lapsikin avioliitosta on ja hänen kohtalonsa tietysti surettaa. Asuu isällään kyllä. Isä tuskin on täysin tietoinen tilanteesta. Nainen valehtelee sairauksista, jonka vuoksi ei pysty tapaamaan lasta.
Minulla on tosi korkea kynnys puhua isälle, mutta olen harkinnut sen tekeväni.
Vierailija kirjoitti:
Voit soittaa sosiaalitoimistoon ja kysyä tarkemmin. Kyllä aikuinenkin voidaan ottaa huostaan, tosin en tiedä tarkkoja kriteerejä.( Vain sen että esim. petipotilaana oleva vanhus, jonka omaishoitaja ei pidä vapaapäiviä, voi joutua/päästä huostaan. Esimerkki on perhepiiristäni).
Näissä vedotaan hyvin pitkälle itsemääräämisoikeuteen, niin kauan kuin on muutama toimiva aivosolu saa ihminen vastata itsestään itse. Älytöntä, tiedän.
Höpö höpö, alaikäisiä voidaan ottaa huostaan, ei täysivaltaista aikuista. Holhoukseen voidaan laittaa ainoastaan hyvin harvassta tilanteessa esim. täysin dementoituneena. Holhous kylläkin tarkoittaa lähinnä holhottavan raha-asioiden hoitoa ja oikedellisten asioiden hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on nykyisin todella, todella vaikea saada ketään aikuista psyk. pakkohoitoon ilman itse henkilön erillistä suostumusta. Ja vaikka haluaisikin mennä, sekin on usein tosi vaikeaa, paikkoja on niin vähän. Suomessa nuo pakkohoitosysteemit eivät toimi samoin kuin Amerikassa. Täytyy olla todistettavasti itselleen tai jollekulle muulle vaarallinen ja sitä ei tuossa tilanteessa näytä olevan.
Edes kaksisuuntaista mieialahäiriötä kärsivän, toisinaan hyvinkin epävakaan ja uhkailevan henkilön saaminen hoitoon on melkeinpä mahdotonta, jos hän ei itse halua.
Olisiko mitään toivoa sinulla ystävänä jutella hänen kanssaan ja yrittää saada ystävääsi vaikka katkaisuhoitoon vapaaehtoisesti lähtemään? Voisi sen aikana päästä hieman irti alkoholista, jotta näkisi oman tilanteensa tarkemmin (selvemmin..).
Ei hetkeäkään ole alle kolmen promillen humalassa tai ainakaan kahden, en osaa arvioida.
Eli keskustelu mahdotonta. Olen käynyt välillä siivoamassa ja ostanut kaupasta ruokaa.
Mielestään ei juo juuri ollenkaan, vähän nyt viiniä ottaa. Se "vähän" on yksi kolmen litran pönikkä vuorokaudessa ja määräämätön määrä kaljaa päälle.
Ennen niin valoisa ja kaunis nainen on muuttunut ihmisraunioksi. Laihtunutkin niin, etten samaksi kadulla tuntisi. Ja aina siis hoikka ollut.
Ja vihaan tätä miestä, sen voitte uskoa :(
Jos on nuori (muistaakseni alle 30), niin etsivä nuorisotyö. Muuten soita aikuissosiaalityön puolelle ja kerro tilanne.
Henkilö voi saada apua sosiaalitoimistosta, mutta vain jos hän itse ottaa sinne yhteyttä ja pyytää apua. Huolestunut tuttava ei tätä valitettavsti voi tehdä hänen puolestaan.
Ei voida tehdä mitään,ellei henkilö itse halua ja hae apua. Psyyken romahtamisella tässä tarkoitetaan että on esim.psykoottinen ja todistettavasti vaarallinen itselleen ja/tai muille. Eikä välttämättä sittenkään oteta hoitoon. Jos delirium tremens iskee ja on kovin harhainen, saatetaan ottaa pariksi päiväksi osastolle ja sitten päästetään kotiin.
et voi tehdä mitään, pakkohoitoon ei pääse kuin hyvin vakavasti sairaana, eli käytännössä odotat, että juoppohulluus iskee, jolloin ambulanssilla sairaalaan ja sieltä sitten suljetulle... Voit koittaa puhua järkeä ystävällesi, harvoin alkoholisti välittää muiden mielipiteistä.
Tee lasu siitä lapsesta.
Silloin kyllä tutkivat perhesuhteet, vaikka äiti erillään asuukin. Kerrot ilmoituksessa äidin tilanteen.
Tai tutkivat, jos lapsi on vielä tosiaan lapsi, ei teini. Minkä ikäinen on?
Kaikki tosiaan perustuu vapaaehtoisuuteen. Jos ystäväsi suostuisi ymmärtämään tilanteensa ja hakisi itse apua, sitä on kyllä saatavilla. On esim. kotona toteutettavia katkohoitoja ja kotiin tulevia päihdepalveluita. Aloitus on mahdollista humalassakin. Alkoholista puhuminen on parasta aamupäivällä, kun päivän ryyppääminen ei ole vielä alkanut. Olin itse omaiseni kanssa vähän vastaavassa tilanteessa. Saimme katkaistua pahimman kierteen järjestämällä täydellisen ympäristönvaihdoksen. Tunnetko ystäväsi sukulaisia, voisivatko he auttaa sinua? Tsemppiä kovasti, olet ihana ystävä kun mietit näitä asioita!
Voit tehdä ilmoituksen sosiaalihuollolle. Googleta ilmoitus sosiaalihuollon tarpeessa olevasta henkilöstä.
Tämän tuttavasi asuinkunnan sosiaalitoimeen voit tuon ilmoituksen tehdä. He esim voivat tehdä kotikäynnin tilanteen ja tuen kartoittamiseksi. Ja ihan aikuisista siis tän ilmotuksen voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Tee lasu siitä lapsesta.
Silloin kyllä tutkivat perhesuhteet, vaikka äiti erillään asuukin. Kerrot ilmoituksessa äidin tilanteen.
Tai tutkivat, jos lapsi on vielä tosiaan lapsi, ei teini. Minkä ikäinen on?
Jos vanhempi ei edes tapaa lasta, niin ei lastensuojelua kiinnosta. On kädet täynnä näitä vanhempia, jotka ovat tuossa kunnossa ja lapsi on heillä.
Vierailija kirjoitti:
Voit tehdä ilmoituksen sosiaalihuollolle. Googleta ilmoitus sosiaalihuollon tarpeessa olevasta henkilöstä.
Tämän tuttavasi asuinkunnan sosiaalitoimeen voit tuon ilmoituksen tehdä. He esim voivat tehdä kotikäynnin tilanteen ja tuen kartoittamiseksi. Ja ihan aikuisista siis tän ilmotuksen voi tehdä.
Olin juuri tulossa sanomaan tätä samaa! Eli tosiaan voit tehdä kyseisen ilmoituksen, jolloin sosiaalihuollon kautta aloitetaan kartoittamaan hänen tuen tarvettaan.
Ihanaa, kun kannat huolta ja pyrit toimimaan läheisesi parhaaksi!
Missäpäin asutte? Helsingissä on ainakin Aimo- hanke ja muuta etsivää sosiaalityötä, johon voi ottaa yhteyttä. He kartoittavat tilannetta ja ottavat yhteyttä oikeisiin tahoihin. Pakkohoitoon sillä perustein ei ketään saa, mutta mahdollisuuden ulkopuoliseen väliintuloon kyllä.
Kuten tuolla on jo aiemmin sanottu, voit tehdä sosiaalitoimistoon ilmoituksen sosiaalihuollon tarpeessa olevasta henkilöstä.
Olen itse ollut päihdepuolella töissä ja ihan kyllä tuollaisten ilmoitusten pohjalta sitä on menty kotikäynnille . Mutta aikuisten kohdalla se on enemmän sitä avun tarjoamista, väkisin ei mitään voi tehdä. Työtekijästä, paikkakunnasta ja resursseista sitten riippuu missä määrin yritetään auttaa sellaista joka ei itse asiaansa avita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän tuttavasi asuinkunnan sosiaalitoimeen voit tuon ilmoituksen tehdä. He esim voivat tehdä kotikäynnin tilanteen ja tuen kartoittamiseksi. Ja ihan aikuisista siis tän ilmotuksen voi tehdä.Olin juuri tulossa sanomaan tätä samaa! Eli tosiaan voit tehdä kyseisen ilmoituksen, jolloin sosiaalihuollon kautta aloitetaan kartoittamaan hänen tuen tarvettaan.
Ihanaa, kun kannat huolta ja pyrit toimimaan läheisesi parhaaksi! <3
Kiitos paljon vastauksista.
Olen pohtinut sukulaisiin yhteydessä olemista, mutta parempana vaihtoehtona näen tämän ja maanantaina toimin.
On järkyttävä nähdä ystävän vajoavan elämän ulkopuolelle ja ripustautuvan toiseen jo vajonneeseen.
Ystävä mitä kiltein ja ihanin ihminen aina ollut... Minuakin auttanut ja nyt takuulla autan sen minkä voin.
Aikuisesta voi tehdä sosiaalihuoltolainmukaisen ilmoituksen aikuissosiaalityöhön
Jos psyyke romahtaa, niin psykiatrinen pakkohoito. Muuten aikuinen ihminen tekee omat ratkaisunsa ja on hyväksikäytettävänä tai ei. Ei sosiaalitoimi voi pakottaa parantamaan elämänlaatuaan ellei asiakas itse sellaista halua ja hakeudu avun piiriin.