Onko gluteenittomuus muotia?
Vai onko keliaatikoita vaan todella paljon/diagnosoidaan paremmin? En siis tarkoita dissata mutta tuntuu että joka toisella on nykyään keliakia.
Kommentit (3)
Vaikuttaa siltä, että sitä nykyään paljon kokeillaan vatsavaivojen hoidossa. Ensin kannattaisi kyllä käydä ihan tutkituttamassa keliakia, koska niitä testejä ei voida tehdä, jos on pitkään noudattanut gluteenitonta ruokavaliota. Tai siis ensin pitää tietyn aikaa taas syödä gluteenia.
Keliakian lisäksi ihmisillä voi olla myös "vain" gluteeniyliherkkyys.
Myös ärtyneen suolen hoidossa käytetty FODMAP-rajoitteinen ruokavalio voi ensisilmäyksellä vaikuttaa gluteenittomalta, koska monet FODMAP-yhdisteitä sisältävät viljat sisältävät myös gluteenia. Kuitenkaan esim. kauraa ei tarvitse tuossa tapauksessa ostaa gluteenittomana, jos ei ole myös keliakiaa/yliherkkyyttä.
Gluteenittomat tuotteet ovat usein kalliita, ja ruokavalion noudattaminen sen verran vaativaa, että sinänsä en usko kenenkään siihen huvikseen ryhtyvän.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa siltä, että sitä nykyään paljon kokeillaan vatsavaivojen hoidossa. Ensin kannattaisi kyllä käydä ihan tutkituttamassa keliakia, koska niitä testejä ei voida tehdä, jos on pitkään noudattanut gluteenitonta ruokavaliota. Tai siis ensin pitää tietyn aikaa taas syödä gluteenia.
Keliakian lisäksi ihmisillä voi olla myös "vain" gluteeniyliherkkyys.
Myös ärtyneen suolen hoidossa käytetty FODMAP-rajoitteinen ruokavalio voi ensisilmäyksellä vaikuttaa gluteenittomalta, koska monet FODMAP-yhdisteitä sisältävät viljat sisältävät myös gluteenia. Kuitenkaan esim. kauraa ei tarvitse tuossa tapauksessa ostaa gluteenittomana, jos ei ole myös keliakiaa/yliherkkyyttä.
Gluteenittomat tuotteet ovat usein kalliita, ja ruokavalion noudattaminen sen verran vaativaa, että sinänsä en usko kenenkään siihen huvikseen ryhtyvän.
Gluteenittomat "tuotteet" ovat kalliita, mutta gluteenitonta ruokavaliota voi noudattaa aivan hyvin ilman niitä. Eikä ole lainkaan vaativaa.
Ei se välttämättä liity keliakiaan. Lapsellani on ärtynyt suoli -oireyhtymä ja vehnä on hänelle yksi eniten oireita aiheuttavista ruoka-aineista. Ostan hänelle joko gluteenitonta leipää tai teen itse leipää, jossa voi olla spelttiä tai emmeriä (viljoja, jotka sisältävät gluteenia, mutta sopivat usein ärtynyt suoli -potilaille). Keliakia on testattu ja sitä ei ole. Ja siis tuo ärtynyt suoli on ihan lääkärin sanoma juttu, ei itse keksittyä. Sen sijaan se pitää itse keksiä, mikä ruoka-aine sopii ja mikä ei. Mitä olen lukenut, niin se vehnä mitä nykyisin syömme on ihan eri vehnä mitä syötiin vaikkapa alle sata vuotta sitten - sitähän on jalostettu hyvin runsaasti tehokkuuden nimissä. Arkijärjellä ajateltuna ei ole ihme, jos ihmiset eivät enää siedä ns. tavallisia ruoka-aineita.