Kuparikierukka
Haluan kertoa omista kokemuksista ja nettikeskusteluiden perusteella en ole ainoa. Eli minulle laitettiin kuparikierukka n.puoli vuotta sitten. Asettaminen ei sattunut juurikaan ja alkuun kaikki vaikutti menevän paremmin kuin hyvin. Kuukautiset eivät juuri muuttuneet ja pysyivät suhteellisen säännöllisinä. Muutamia kuukausia sitten aloin kiinnittää huomiota, että minulta on yhtäkkiä alkanut lähtemään hiuksia vähintään yhtä paljon kuin imetysaikana ja kasvojen iho alkaa jo muistuttamaan aknea. Iho-ongelmia minulle ei ole ollut aiemmin. Myös limakalvojen kuivumisesta olivat monet maininneet ja itsekin olen ensimmäistä kertaa saanut siitä vaivasta kärsiä. Sattumalta löysin netistä keskustelun missä keskustelijat puhuivat aiemmin mainitsemistani oireista kierukan asentamisen jälkeen ja googlaamalla löytyi lisää. Kannatta siis harkita tarkkaan jos miettii ottamista. Itse en olisi todellakaan ottanut jos olisin tiennyt! Ja käsittämätöntä, että ainoaina oireina mainitaan yleensä vain kuukautisiin liittyvät muutokset..
Kommentit (9)
Jaa. Mulla on ollut kuparikierukka neljä vuotta ja olen ollut tyytyväinen. En ole havainnut ihomuutoksia ja hiuksetkin on suunnilleen samanlaiset. Tai jos ovat ohentuneet, niin laitan yksinomaan iän piikkiin.
Ei tämä täydellinen ehkäisymuoto ole, mutta kaikista tarjolla olleista minulle paras.
Onneksi me voimme valita.
Minulla on ollut kierukka nyt vuoden. Ihoni on huono, mutta niin se oli jo ennen kierukan laittamista. Muita oireita en ole havainnut. Ehkä ei kannattaisi yleistää pienen osan kokemia sivuvaikutuksia koskemaan kaikkia. Melkein mistä tahansa joku voi saada sivuvaikutuksia ja joku ei, se on yksilöllistä. Itse esim sain hirveät sivuvaikutukset e-pillereistä, jollekin toiselle ne sopivat mainiosti.
Kuparikierukka ollut myös kolme vuotta. Olen ollut erittäin tyytyväinen eikä mitään ongelmia ole ollut. Hyvä valinta näytti sopivan minulle N 47
Niin, siis ilmeisesti vaihdoit hormonaalisesta ehkäisystä kuparikierukkaan? Vai asennettiinko kierukka synnytyksen/imetyksen jälkeen? Kierukka itsessään ei aiheuta hiusten lähtöä tai ihon kunnon muutoksia, vaan nuo johtuvat hormonitasojen muutoksesta. Sama vaikutus siis olisi tullut pelkällä hormonaalisen ehkäisyn lopetuksella tai hormonitason muutoksella synnytyksen/imetyksen jälkeen, vaikkei kierukkaa olisi asennettu. Nämä ovat asioita, joista gynen olisi tietysti hyvä keskustella ehkäisymuotoa pohdittaessa. Itsellä onneksi hiuksissa ei muutosta tullut ja ihon kunto parani, kun siirryin e-pillereistä kuparikierukkaan. Että niinkin päin voi käydä. Ja suurimmalla osalla ei näy eroa kumpaankaan suuntaan.
Imetyksen lopettamisesta oli melkein vuosi kun kierukka laitettiin ja aiemmin on käytetty vain kondomeita. Hormonaalista ehkäisyä en ole koskaan käyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut kierukka nyt vuoden. Ihoni on huono, mutta niin se oli jo ennen kierukan laittamista. Muita oireita en ole havainnut. Ehkä ei kannattaisi yleistää pienen osan kokemia sivuvaikutuksia koskemaan kaikkia. Melkein mistä tahansa joku voi saada sivuvaikutuksia ja joku ei, se on yksilöllistä. Itse esim sain hirveät sivuvaikutukset e-pillereistä, jollekin toiselle ne sopivat mainiosti.
Ei ollut tarkoitus yleistää. Haluan tuoda vain esille, että tällainenkin on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä aina googlailen muiden kokemuksia jo ennakkoon. Sen jälkeen teen päätöksen, haluanko kyseisen asian vai en.
Gyne suositteli toisen synnytyksen jälkeen kierukkaa. Googlailin ja luin monia keskusteluja kierukasta. Tulin siihen tulokseen, että en sellaista halua. Olen tyytyväinen päätökseen.
Harmi, että kokemuksesi on tuo. Poistata kierukka ja anna hormonien tasaantua. Muistakaa sitten se kondomi niin ei tule ylläreitä.
Kyllä itse myös googlailin paljonkin, mutta ei jostain syystä sattunut kohdalle keskusteluita noista oireista.
Kuparikierukasta nuo oireet eivät johdu. Kas kun kuparikierukka on hormoniton.
Itse kyllä aina googlailen muiden kokemuksia jo ennakkoon. Sen jälkeen teen päätöksen, haluanko kyseisen asian vai en.
Gyne suositteli toisen synnytyksen jälkeen kierukkaa. Googlailin ja luin monia keskusteluja kierukasta. Tulin siihen tulokseen, että en sellaista halua. Olen tyytyväinen päätökseen.
Harmi, että kokemuksesi on tuo. Poistata kierukka ja anna hormonien tasaantua. Muistakaa sitten se kondomi niin ei tule ylläreitä.