Neuvoja osaajilta, mihin kannattaa sijoittaa 10k ottamatta suurta riskiä?
Kysymys syntyi tuosta ketjusta, jossa kysyttiin paljonko ihmisillä on rahaa tilillä. Monilla on rahaa sijoitettuna. Onko ehdotuksia, millaisiin rahastoihin kannattaisi sijoittaa. Olen nostanut 10k opintolainaa ja mietin, miten tuon rahan saisi vähitellen muutettua omaksi rahaksi tuplaamalla se. Turha tuota rahaa on vain tilillä pitää, josta kuitenkin maksan pientä korkoa.
Ehdotuksia? :)
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Olet joko trolli tai täysi spede. Et sinä saa mistään 100% tuottoa ilman SUURTA riskiä tai yli 10 vuoden sijoitusaikaa. Rahastoissa järkevä tuotto-odotus jotain 5-10%/v.
Miksi aloit heti nimittelemään? Minulla on 30 vuotta aikaa maksaa tuo laina pois. En ole hätähousu, jonka tarvitsisi saada 100% tuotto just nyt heti kaikki mulle nyt. Olisit voinut antaa voin tuon neuvon olematta itse lapsellinen. Korot maksaisin tavallaan joka vuosi viidella s-osuuden korkotuloilla.
Melko pieni riski on hyvissä osinko-osakkeissa, toki nyt ollaan noususyklin loppupuolella (oletan), jolloin kaikki jollain aikavälillä jonkin verran putoavat. Mutta kyllä ne taas nousevatkin, jos on aikaa odottaa.
Telia, Nordea, Capman, Citycon ihan järkevissä hinnoissa ja hyvä osinko. Sampo perusvarma, mutta hintavahko.
30 vuotta aikaa maksaa opintolaina pois? Yleensä maksuaika on kaksi kertaa opintojen mittainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet joko trolli tai täysi spede. Et sinä saa mistään 100% tuottoa ilman SUURTA riskiä tai yli 10 vuoden sijoitusaikaa. Rahastoissa järkevä tuotto-odotus jotain 5-10%/v.
Miksi aloit heti nimittelemään? Minulla on 30 vuotta aikaa maksaa tuo laina pois. En ole hätähousu, jonka tarvitsisi saada 100% tuotto just nyt heti kaikki mulle nyt. Olisit voinut antaa voin tuon neuvon olematta itse lapsellinen. Korot maksaisin tavallaan joka vuosi viidella s-osuuden korkotuloilla.
Etkö itse osaa etsiä sopivia rahastoja, vaikka s-osuuksilla olet oppinut leikkimään?
Niin tai siis se pitää olla maksettuna 30 vuoteen mennessä. Jos rahastoista voisi oikeasti saada sen 500€/v niin tuollahan sitä makselisi pois. K luvun lopussa tarkoittaa kiloa eli tonnia. 10 000€.
Jos haluat hyvää tuottoa pienelle pääomalle, niin neuvo nro 1 on se, että älä sijoita sellaiseen mistä et tiedä mitään.
Parhaat mahdollisuudet saada hyvä tuotto on jokin sellainen, mistä sinä ymmärrät hyvin, ehkä jopa paremmin kuin muut. Silloin voi vainuta hyvät tilaisuudet aiemmin kuin muut.
Muuta en tiedä, minä en ole onnistunut sijoittaja mutta pari kertaa on käynyt pikkuisen tuuria. Pieniä rahoja kuitenkin kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Melko pieni riski on hyvissä osinko-osakkeissa, toki nyt ollaan noususyklin loppupuolella (oletan), jolloin kaikki jollain aikavälillä jonkin verran putoavat. Mutta kyllä ne taas nousevatkin, jos on aikaa odottaa.
Telia, Nordea, Capman, Citycon ihan järkevissä hinnoissa ja hyvä osinko. Sampo perusvarma, mutta hintavahko.
Komppaan tätä. Yleensäkin pankit maksavat hyvää osinkoa, mutta kannattaa myös hajauttaa muutamalle toimialalle. Metsäteollisuus on uudessa nousussa laihojen vuosien jälkeen, esim UPM on mielestäni varsin hyvä osake.
Oisko hyvä idea laittaa 10ke lainarahaa johonkin vakaaseen rahastoon ja sitten ottaa erikseen sitä vasten lisälainaa ja vivuttaa johonkin riskisempään kohteeseen?
Minulla on ollut pankin hajauttamana -80 luvun lopulla aloitettu säästäminen. Eli rahaa on rahastoissa ja osakkeissa. Sinne on maksettu n. 3000.-/vuosi ja tuotto on ollut 29 vuotta keskimäärin 2-3% vuodessa. Joten ei sitä tuottoa nyt niin hirveästi kerry, ellei sitten sijoita riskirahastoihin/osakkeisiin, tässä on taas riskinä että menetät liki kaikki.
Nyt on kasassa n. 110 000,- eli maksettu on 87 000.- ja tuottoa 29 vuodessa 23 000.- ja vuodessa siis 793.-.
Itsehän en ole senttiäkään joutunut maksamaan, mutta mielestäni tuottoa on kertynyt naurettavan vähän, ottaen huomioon, että sijoittajina on jatkuvasti ollut alan ammattilaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö itse osaa etsiä sopivia rahastoja, vaikka s-osuuksilla olet oppinut leikkimään?
En. Valitettavasti en tiedä rahastoista mitään. Siksi ajattelin kysäistä, koska kyllä täältä niitä osaajiakin löytyy. S-osuuksista sain vinkkiä, eikä niiden kanssa tarvinnut arpoa. Rahastoja ja osakkeita on markkinoilla sitten taas mielin määrin.
Sijoitin viimevuonna 15k huumeisiin ja nyt olen kolminkertaistanut sijoitukseni. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Komppaan tätä. Yleensäkin pankit maksavat hyvää osinkoa, mutta kannattaa myös hajauttaa muutamalle toimialalle. Metsäteollisuus on uudessa nousussa laihojen vuosien jälkeen, esim UPM on mielestäni varsin hyvä osake.
Ai kysyitkin rahastoja. Aloittelijalle sopivat esim Nordnetin superit, ovat kuluttamia ja noudattavat pörssin indeksiä.
Myös muutama Etf voisi olla varteenotettava, esim joku robotiikkaan keskittynyt. Japanilaiset rahastot ovat myös nousussa.
Joku merkkilaukku pitää parhaiten hintansa. Jos taiteesta ymmärrät niin sekin
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa 10k?
10k = 10kiloa eli kun puhutaan rahasta --> 10 000€.
Onko todella uusi asia?
Itse ostaisin osakkeita tuolla rahalla ja laittaisin osingot entisten jatkoksi vuosi vuodelta. Korkoa korolle -ilmiö tuottaa vuosien mittaan ison summan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos teille kummallekin. Otan nuo muistiin :)
Sijoitin myös kerran 10.000 e johonkin rahastoon tai mikä lie, 5 vuodeksi, tulos oli että sain korkoa saman kuin säästötilillä. Ihan yhtä tyhjän kanssa oli se sijoitus.
Lopettamalla ihan aluksi vaikka tuon TYPERÄN k lyhenteen käytön rahasummissa.
Sillä pääsee jo alkuun.
Itsellä menee neljään pienikuluiseen ETF rahastoon noin 1000e/kk. En muista rahastojen nimiä, mutta Nordnetin kautta joka tapauksessa. Kaksi eurooppalaista, yksi aasialainen ja yksi jenkki. Tosin nyt jenkkirahastojen kanssa eivät toimeksiannot onnistu, kiitos uusien lakien. Mutta eiköhän tuohon jotain keksitä.
Ovat tuottaneet ihan kivasti reilua 10% vuodessa.