Miksi aina annetaan neuvoksi "Mene terapiaan"?
Ei kaikilla ole varaa terapiaan.
(Eikä myöskään tupakkaan tai alkoholiin, että turha vetää sitä korttia.)
Kommentit (11)
Niin tai "hanki elämä". Minä olen jo pitkään miettinyt, miten se elämä oikein hankitaan. Jos nysväät kotona omissa oloissasi, sinulla ei ole elämää, mutta jos yrität hankkia ystäviä, sinulla ei silloinkaan ole elämää, kun pitää tunkeutua toisten elämään.
Miksi mietit tällaista? Mene terapiaan!
Jos ne luulee että ei muuta oo ...
Koska se on nopeasti ja kätevästi annettava heitto, etenkin nettipalstoilla. Yleensä niin sanovat ihmiset, jotka eivät osaa muuta sanoa, eivät tiedä, miten voisivat edes auttaa tai mitä edes pitäisi sanoa, tai eivät ajattele asiaa sen pidemmälle. Se on vain helppo töksäyttää eikä sanoja joudu enempää perustelemaan sanojaan tai keskustelemaan asiasta oikeasti. Jotkut sanovat niin myös vain loukatakseen ja osoittaakseen ylemmyydentuntoaan.
Terapia ei tosiaan edes auta kaikilla ja kaikkiin vaivoihin, joillekuille kahdenkeskisestä mielenterveyshoitajan kanssa käydystä keskustelusta on enemmän apua kuin laajemmasta terapiasta. Keskusteluapua saa kyllä kunnallisenkin lähetteen kautta, ei ole kallista. Olin itse joskus työttömänä ja opiskelijana sellaisessa, jossa mt-hoitajan kanssa tavattiin joka toinen viikko, kerran viikossa tai harvemmin, fiilisten mukaan.
Mä suosittelen terapiaa, koska hyödyin siitä itse aikoinaan. Kela tosiaan korvaa hyvin, jos vain saa sen korvauspäätöksen. Olen kuitenkin kriittinen siinä millaiseen terapiaan ja minkälaisen terapeutin asiakkaaksi kannattaa ryhtyä.
Itse olen kaverille ehdottanut enkä kadu vaikkei suostu menemään.
Yritti kaiken elämässään kokemansa paskan sälyttää miun niskoille, ei mitään pitäny salassa ja tietenkin minä henkisesti heikko ihminen ahdistuin ja masennuin (etenkin turhauduin koska ne avautumiset ei auttaneet sitä ihmistä yhtään.. joka kerta alkoi sama virsi eikä etene mihinkään suuntaan elämässä, koko ajan säätää ja aiheuttaa itselleen pahaa eli saa lisää juttua mistä avautua) harkitsin jopa että MINÄ menen terapiaan tms puhumaan kaverin ongelmista :(
Tietyt asiat on hyvä puhuu kavereiden kesken mutta vain jos toinen haluaa/pystyy kuunnella.
Terapiaan on vaikea päästä, itse hain vuoden maksusitoumusta ja terapeuttia ennen kuin löysin.
Terapeuttien hinnat ovat 75-140e per 45 min. Terapiassahan käydään kerran viikossa eli kuukaudessa noin 400 ekee. Kelalta saa korvausta jos se saa hyväksynnän.
Masentunut saa tehdä kovan duunin, puoli vuotta omalla kustannuksella psykiatrilla (yli 100e/kerta), sen jälkeen etsii sopivan terapeutin ja hakee lääkäriltä lähetteen, pieni paperisota labroineen, joita voi joutua lähettämään Kelaan jne ja vastauksen odottaminen ennen kuin terapia voi alkaa.
Pirteältäkin ihmiseltä kohtuu hyvä saavutus tuo sota.
Jos ihminen ei kykene väittelemään itseään viisaamman ihmisen kanssa, niin seurauksena on "mene hoitoon, mene terapiaan" -kommentit.
Kai niitä syitä on muitakin, mutta tuon olen itse havainnut.
Tosi tyhmä neuvo, koska kaikki ei edes hyödy terapiasta. Menet terapiaan (varsinkin ratkaisukeskeinen), niin siellä joku tyyppi kertoo että mitä sä tollasia murehdit, totahan sattuu kaikille. Joku saa terapiasta hyötyä joku ei, mutta iso panostus se on.