Annetaan työttömien lähteä Angolaan?
Työttömän suomalaisen pitäminen hengissä Suomessa maksaa valtiolle helposti yli 1000 €/kk. Moni työtön on kuitenkin toivoton tapaus - eli ei koskaan tule saamaan töitä - joten sama se missä työtön odottelee eläkeikää. Angolassa tai muussa halpamaassa työttömän pitäminen hengissä maksaisi helposti alle 200 €/kk. Suomen valtio säästäisi todella paljon rahaa, jos työttömien sallittaisiin vapaaehtoisesti lähteä halpamaahan ja he saisivat hieman työttömyystukea sinne, eläkeikään asti. Mitä ajattelet? Onko hyvää politiikkaa? Lähtisitkö itse? Lähtisivätkö kaikki?
---
Minä olen sellainen toivoton työtön. Odottelen eläkkeelle pääsyä (vielä yli 25 vuotta odoteltavaa). Olen Suomen vanki, jumissa täällä, kärsimässä. Ja olen Suomen taakka, veronmaksajien kalliisti elättämä. Jos nyt lähtisin ulkomaille, tuet loppuisivat siihen ja kuolisin nälkään. Jos saisin ulkomaille sen verran tukea, että olisi varaa ruokaan, niin lähtisin heti ja en koskaan palaisi!
Kommentit (8)
Eikös yli 50 vuotiaiden ole vaikeinta saada töitä? Jos heille tarjottaisiin vaikka valintaa kahdesta eri maasta, niin silloin se tuntuisi paremmin omalta valinnalta. Eli ehdotan maiksi Thaimaata ja Gambiaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös yli 50 vuotiaiden ole vaikeinta saada töitä? Jos heille tarjottaisiin vaikka valintaa kahdesta eri maasta, niin silloin se tuntuisi paremmin omalta valinnalta. Eli ehdotan maiksi Thaimaata ja Gambiaa.
Olisi kyllä ikäsyrjintää jos vain vanhat päästetään. Kyllä nuortenkin pitää päästä Thaimaahan.
Mulle jos nykyisen kaltainen peruspäiväraha eli 518/kuussa luvataan eikä aktiovida perään, niin muutan vapaaehtoisesti pois maasta.
Vierailija kirjoitti:
Mulle jos nykyisen kaltainen peruspäiväraha eli 518/kuussa luvataan eikä aktiovida perään, niin muutan vapaaehtoisesti pois maasta.
Aika paljon toivot. Mulle kelpaa paljon vähempikin.
Miksi kukaan äänestää että työttömien pitää pysyä Suomessa? Mitä hyötyä siitä on? Tahtooko joku vain kiusata muita vaikka se tulee itselle kalliiksi isoina veroina? Vai onko se joku työtön jonka elämä on jo ihan pilalla ja tahtoo sitten kostaa muille, tahtoo että muidenkin elämä menee pilalle?
Vierailija kirjoitti:
Miehet Thaimaahan ja naiset Gambiaan?
Mieluiten lähtisin. Jos ei se onnistu niin sitten eutanasia. Tuo karmiva Suomessa pysyminen on vihoviimeinen vaihtoehto, paljon pahempi kuin kuolemantuomio.
No ainakin noin työttömistä päästäisiin tehokkaammin eroon kuin hallituksen nykyisillä keinoilla.