Epäilen, että lasta kiusataan
9-vuotiasta poikaa. Kaikki merkit ovat oikeastaan läsnä. Tänään lapsi ei olisi taaskaan halunnut lähteä kouluun, hän viivytteli, kiukutteli, sanoi että maha on kipeä, jalat kipeät... Kehotin silti lähtemään kouluun kun ei ollut oikeasti kipeä. Lapsi paukutteli ovia, sanoi haista vittu ja haukkui minua myös virtahevoksi. Nimittely ja epäkunnioittava käytös on meillä kielletty ja siitä seuraa pelikieltoa ja ei saa lähteä ulos kavereiden kanssa, joten tuollainen vaikuttaa huomion hakemiselta.
Iltaisin lapsi on mukava ja oma itsensä, kun on "tottunut" kotona oloon. Usein on kuitenkin ärtyisä ja vastaansanova tietyn kaverin kanssa olemisen jälkeen. Ongelma on, että pojat ovat "kavereita" ja lapsi ei oikein ehkä tunnista kiusaamista, eikä kerro siitä. Olen ennenkin kyllä kysynyt asiasta, että millaista heillä on ja niin edelleen. Mitä tekisitte? Ottaisinko yhteyttä opettajaan vai terveydenhoitajaan? Kysyin myös opettajan tavatessa syksyllä, millaiset välit pojilla on, eikä hän ollut huomannut mitään erityistä.
Jatkan vielä. Porukkaan kuului ennen toinenkin poika, ja edellisen opettajan (vaihtui viime vuonna) kanssa puhuttiin, että pojilla on usein jotain kiistaa ja vääntöä keskenään. Tämä lapsi vaihtoi vuosi sitten uuteen kouluun.
Olen tuon jäljelle jääneen kaverin tavannut monesti ja käytös aikuista kohtaan on sellaista kuin lapseni käytös välillä minulle, väittää vastaan ja on halveksuva, ei tottele tavallisia kehotuksia. Oikeastaan en usko, että tilanne paranee millään palavereilla, sillä ongelmaiselta tuo kaveri vaikuttaa. Tuntuu varmaan siltä, että syyttelen muita ja omassa murrosikää lähestyvässä lapsessa ei mitään vikaa olisi... Mutta myös siskoni on tavannut tuon kaverin ja mainitsi, kuinka nokkava on vierasta aikuista kohtaan. Ap