turvaton olo miesystävän huumeiden käytön takia :(
Mieheni on ollut ennen päihteiden käyttäjä, mutta kohtuuden rajoissa. Hän ei ottanut amfetamiinia montaa päivää vaan jätti aineen käytön yhteen kertaan, noin parin viikon kuluttua käytti uudestaan. tämä oli minulle ok, sillä hän ei muutu vaikutuksen alaisena juuri lainkaan,paitsi väsymys häneltä lähtee täysin. Hän oli aikaisemmin pahassa opiaattikoukussa, mutta emme olleet silloin tavanneet ja hän pääsi siitä yli ilman katkaisuhoitoa. Nyt kuitenkin meillä on alkanut käymäään miehen uusi kaveri joka "tarjoaa vedot" . tälä viikolla mies käyttänyt amfetamiinia noin 6 kertaa ja pelkään että tästä tulee pikkuhiljaa tapa :( miten voin estää miestäni käyttämästä lisää tai miten saisin puhuttua järkeä? tuntui tosi pahalta kun äsken avasin vessan oven ja hän oli taas piikki kourassa :(
Kommentit (17)
Sano asiasta nyt heti tässä vaiheessa miehelle. Jos odotat, hän jää koukkuun ja siinä kohtaa sanoillasi ei ole enää merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Et pysty.
Ainoa viisas teko olisi lähteä.
Mutta rakkaus on sokea ja uskoo kaiken. En usko,että olet lähdössä mihinkään. Tuossa käy huonosti.
En pystyisi jättämään toista ihan oman onnensa nojaan, olen luvannut rakastaa myötä ja vastoinkäymisissä ja nyt on se vastoinkäyminen, uskon että hän pian vähentää taas, mutta sanokaa suoraan, olenko tässä nyt täysin väärässä? olisiko kenelläkään kokemusta asiasta, miten on käynyt jos mies luvannut vähentää?
Vierailija kirjoitti:
Sano asiasta nyt heti tässä vaiheessa miehelle. Jos odotat, hän jää koukkuun ja siinä kohtaa sanoillasi ei ole enää merkitystä.
sanoin tänään että "Kulta,entä jos sä jäät tohon koukkuun?" ja hän vastasi "no en jää, kyllä mä nyt osaan käyttää viisaasti"
mistä tietää onko koukussa ja mikä on vain viihdekäyttöä?
Eroat nyt heti. Turha tulla myöhemmin valittamaan kun käskettiin lähteä.
Lähde pois! Liian moni tyttöystävä on kärsinyt tavalla tai toisella huumeita käyttävän poikaystävän teoista.
Älä kysy, vaan sanot, että tuo peli ei vetele. Kerro, että mielestäsi tämä kaveri on huonoa seuraa ja miehen menneisyyden huomioiden koukku on todennäköinen. Kyseiset henkilöt jäävät jokaiseen aineeseen riippuvaiseksi. Kuvittelevat, että voivat hallita, mutta eivät oikeasti voi. Ja tämä on nyt täysin kokemuksen syvällä rintaäänellä.
Vierailija kirjoitti:
Älä kysy, vaan sanot, että tuo peli ei vetele. Kerro, että mielestäsi tämä kaveri on huonoa seuraa ja miehen menneisyyden huomioiden koukku on todennäköinen. Kyseiset henkilöt jäävät jokaiseen aineeseen riippuvaiseksi. Kuvittelevat, että voivat hallita, mutta eivät oikeasti voi. Ja tämä on nyt täysin kokemuksen syvällä rintaäänellä.
Yritän huomenna ottaa asian puheeksi, kiitos <3
Melkein joka päivä ottaminen ei ole enää viihdekäyttöä ja jos tolla tavalla vetää viikon putkeen niin kyllä se riippuvuudesta kertoo. Et voi estää miestä ottamasta tai parantaa sitä vaikka mitä sanoisit tai tekisit.
T. viihdekäyttäjä itse
Vierailija kirjoitti:
Lähde pois! Liian moni tyttöystävä on kärsinyt tavalla tai toisella huumeita käyttävän poikaystävän teoista.
Tätä ei moni usko, mutta se on heidän tappionsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et pysty.
Mutta rakkaus on sokea ja uskoo kaiken. En usko,että olet lähdössä mihinkään. Tuossa käy huonosti.En pystyisi jättämään toista ihan oman onnensa nojaan, olen luvannut rakastaa myötä ja vastoinkäymisissä ja nyt on se vastoinkäyminen, uskon että hän pian vähentää taas, mutta sanokaa suoraan, olenko tässä nyt täysin väärässä? olisiko kenelläkään kokemusta asiasta, miten on käynyt jos mies luvannut vähentää?
En ole koskaan itse huudellut provoa, mutta eihän voi olla noin naiivi.
Minulla on kokemusta: isä ja äiti, jotka kuolivat nuorehkoina juuri päihteiden vuoksi sekä kaksi miestä. On turvakotia, psykologia, psykiatria ja psykoterapiaa. Lopulta 4kymppisenä näen kuviot ja ymmärrän mm.että addikteja, raitistuneitakin yhdistää yksi asia:itsekkyys. Millään muulla kuin addiktiolla ei ole merkitystä. Raitistuneena tulee uusi:pelit, naiset,urheilu...
Kyllä hän lopettaa 6 päivää ennen patologin tapaamista.
Vierailija kirjoitti:
Melkein joka päivä ottaminen ei ole enää viihdekäyttöä ja jos tolla tavalla vetää viikon putkeen niin kyllä se riippuvuudesta kertoo. Et voi estää miestä ottamasta tai parantaa sitä vaikka mitä sanoisit tai tekisit.
T. viihdekäyttäjä itse
Parantaa ei voikaan, addikti on aina addikti. Mutta ajoissa puuttumalla on mahdollista haahduttaa toinen, kun kyseessä ei ole ensikertalainen. Addikti on jo kertaalleen käynyt läpi aineesta vieroituksen ja tämän yleensä muistavat. Sen takia varhainen puuttuminen voi pysäyttää kierteen.
T. 2&7, myöskin viihdekäyttäjä, addiktin lähiomainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et pysty.
Mutta rakkaus on sokea ja uskoo kaiken. En usko,että olet lähdössä mihinkään. Tuossa käy huonosti.En pystyisi jättämään toista ihan oman onnensa nojaan, olen luvannut rakastaa myötä ja vastoinkäymisissä ja nyt on se vastoinkäyminen, uskon että hän pian vähentää taas, mutta sanokaa suoraan, olenko tässä nyt täysin väärässä? olisiko kenelläkään kokemusta asiasta, miten on käynyt jos mies luvannut vähentää?
En ole koskaan itse huudellut provoa, mutta eihän voi olla noin naiivi.
Minulla on kokemusta: isä ja äiti, jotka kuolivat nuorehkoina juuri päihteiden vuoksi sekä kaksi miestä. On turvakotia, psykologia, psykiatria ja psykoterapiaa. Lopulta 4kymppisenä näen kuviot ja ymmärrän mm.että addikteja, raitistuneitakin yhdistää yksi asia:itsekkyys. Millään muulla kuin addiktiolla ei ole merkitystä. Raitistuneena tulee uusi:pelit, naiset,urheilu...
Eiköhän lähes jokaisella ihmisellä ole joku riippuvuus. Sinullakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et pysty.
Lopeta itsellesi valehtelu. Jäät koska et halua olla yksin ja jotta et olisi yksin siedät vaikka narkkaria, joka miehesi on. Mies ei vähennä, hän valehtelee. Vähentäminen vaatisi mieheltä motivaatiota jota hänellä ei ole. Hän valitsi huumeet, ei sinua. Lähde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. viihdekäyttäjä itse
Parantaa ei voikaan, addikti on aina addikti. Mutta ajoissa puuttumalla on mahdollista haahduttaa toinen, kun kyseessä ei ole ensikertalainen. Addikti on jo kertaalleen käynyt läpi aineesta vieroituksen ja tämän yleensä muistavat. Sen takia varhainen puuttuminen voi pysäyttää kierteen.
T. 2&7, myöskin viihdekäyttäjä, addiktin lähiomainen
Niin siis totta kai voi aina vaikuttaa mutta jos toinen ei halua/tajua lopettaa ja "ihan vaan viihteellä vaan taas käytän" niin ei sille välttämättä mitään voi. Tietenkin kuitenkin kannattaa aina yrittää mutta ap:n ei kovin pitkäksi aikaa kannata jäädä kattelemaan ja toivomaan että voisi muuttaa toisen.
Siinävaiheessa kun piri menee hihaan on tilanne jo paha, sanonta "kerran narkkari, aina narkkari." Pitää harmilliseti paikkaansa, se muodostuuko ihmiselle addiktio mihin tahansa aineeseen tai tekemiseen on kaikki ihmisen pään sisällä ja tutkittu tosiasia on että 10-20% ihmisistä tämän kyseisen addiktiopotentiaalin omaa. Addiktiopotentiaalia omaava ihminen jää helposti riippuvaiseksi mihin tahansa dopamiinin tai endorfiinin määrää aivoissa nostattavaan tekemiseen tai aineeseen, kun käytetään päihteitä joilla itsessään on taipumusta aiheuttaa fyysistä riippuvuutta, jolloin kehosta tottuu aineeseen elimistössä ja reagoi sen puutteeseen, addiktio riski kasvaa eksponentaalisesti. Onko miehesi todella päässyt yli opiaattiriippuvuudeataan vai vaihtanut vain lennosta addiktiosta toiseen. Sekään ei välttämättä ole huono asia jos vain miettii tarkkaan että millä sen hyvän olon päähänsä tuottaa. Itse vaihdoin nuoruusvuosina erittäin vakavan benzo- ja pirikoukun urheiluun ja kannabikseen. Vaikka en enää käytäkkään amfetamiinia tai bentsoja myönnän silti olevani riippuvainen, mutta en niin pahasti enään, olen psykoterapiassa käsitellyt perimmäisiä syitä riippuvuuksilleni ja olen vuosien varrella tehnyt hurjasti tulosta, silti minulla on vielä pitkä matka riippumattomaan elämään.
Et pysty.
Mutta rakkaus on sokea ja uskoo kaiken. En usko,että olet lähdössä mihinkään. Tuossa käy huonosti.