Epäiletkö, että juuri sinun tekemisiäsi netissä seurataan IP-osoitteen avulla?
Kommentit (17)
Viranomaiset ok, mutta yksityiset ei!
Mikä on tor... :]
en usko että elämäni olisi niin kiinnostavaa
Vierailija kirjoitti:
Jäi kyllä mieleen, kun eräällä kurssilla yksi entinen puhelinlaitoksen tyyppi sanoi, että joo he näkee siellä helposti mitä asiakkaat puuhaa netissä. Eli jos joku siellä minua haluaisi oikein seurata, niin varmaan sitten tietää minkälaisilla sivuilla käyn ja mitä videoita katson yms. Aina miettinyt, että jos on esim. jotain tuttuja töissä tuollaisissa paikoissa, niin eikö ne sitten ensitöikseen tsekkaile naureskellen että mitä kaikkea pimeetä kaikki tutut harrastaa netissä.
En ole niin mielenkiintoinen, että ketään kiinnostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sikahidas käyttää, kaikki sivut ei toimi ja käynnistymistäkin saa joskus odottaa minuuttikaupalla.
Kyllä, olenkin niin rikas ja vaikutusvaltainen työtön että kannattaa seurata. Hankalaa kun muutenkin yritän olla niin salainen persoona. Käykää tekin katsomassa The.ync-sivuston hauskoja videoita. Arvostaa sitten elämää vähän enemmän
Kyllä. Eikä tarvitse edes epäillä. Olen hakenut erästä virallista läpyskää (Kaukana Suomesta) ja sen hakeminen edellyttää sitä että on ookoo sen kanssa että kaikkea liikennettäni seurataan. Puhelinta, tietokonetta, rahaliikennettä. Varmaan myös tavallista postia. I don't care.
Seurataan tai ei, sillä ei ole mitään väliä, koska en tee rikoksia. Aivan sama, jos joku jossain tietää, että 40v mies kuuntelee Tiktakia.
Olen sanonut niin monta kertaa AV:lla neekerі että aivan varmasti tuikitärkeä intternetpoliisi on saanut moderaattorilta kymmeniä ilmiantoja.
No siinäpä verorahani hyötykäytössä kun tutkivat VPN palveluntarjoajaani.
Jos joku seuraa mun touhuja netissä, niin sitten tässä maailmassa on ainakin yksi ihminen, jolla on tylsempi elämä kuin minulla.
Seuraa ne, isolla porukalla ja resursseilla. Kohta pitävät palverin siitä, mitä mun mies on sanonut tai millaisia ongelmia vanhemmuudessa, mitä ajattelen aktiivimallista, onko fabo kavereita, mitä juttuja luin is:n sivuilta ja onko tullut sähköposteja. Tämä on niiden tehtävä.
Ei meitä poliisi seuraa, mutta tietysti teleoperaattorit ja sitä kautta asiakastietoja ostavat mainosfirmat seuraavat koko ajan liikkeitämme. Siis jokaisen meistä. Ei se ole mitään sattumaa, että kun olen lapselleni googlannut nahkatakkia ja menen sen jälkeen jonkun kv-median sivuille tarkistamaan uutisia, siellä - ylläripylläri - onkin nahkatakkimainoksia Suomeen myyviltä firmoilta.
Onko joku oikeasti niin naiivi, ettei tätä vielä tiedä? Meistä kerätään koko ajan tietoja siitä, millaisia asioita luemme ja googletamme. Se sitten on toinen juttu, miten kauan tietoja rekisteröidään, ja säilötäänkö sitä ja kuka säilöö.
Mutta jo nyt esimerkiksi jokaisen meistä äänestyskäytös on pääteltävissä nettisivujen valintojen mukaan. JA Trumpin hallinto ajoi viime keväänä Jenkeissä läpi lain, joka mahdollistaa nettioperaattoreille noiden tietojen myymisen kenelle tahansa ilman, että asiakkaalle edes kerrotaan, saati että lupaa kysyttäisiin.
https://www.theregister.co.uk/2017/03/28/congress_approves_sale_of_inte…
On tämä vähän pelottavaa minusta, vaikken yöuniani nyt menetäkään.
15 tarkentaa, koska moni ei näytö ymmärtävän, että kyse on ennen kaikkea liikenteen, ei someviestien sisältöjen valvonnasta. Eli seurataan hakuja ja sitä, millä saiteilla vieraillaan.
Google tietää minusta kaiken.
Ja kännyni. Kertoo minulle esimerkiksi, missä asun ja missä käyn töissä.
Tiina
p.s. en ole facessa, mutta testasin kerran kirjautumista sinne. Oli hämmentävää, että kaverikseni ehdotettiin opiskeluaikaista kaveriani, jota en ollut tavannut yli 10 vuoteen. Toinen ehdotus olis työkaverini, jonka kanssa en vapaa-ajallani ole millään tavalla yhteyksissä. (ja töissäkin vain työasioissa, mutta työpisteemme ovat kyllä lähekkäin. ) Ylipäänsä taisin tuntea kaikki henkilöt, joita kaverikseni ehdotettiin.
Onhan se mahdollista ja hakkereitakin on. Toisaalta yksityisyyttä rikkovan tiedon levittäminen taitaa olla laitonta ja kunnianloukkauskin tulla kyseeseen, joten ei sillä tiedolla pitkälle pötkittäisi. Melkein enemmän säälittää ajatus, että joku olisi niin kiinnostunut tekemisistäni, että viitsisi stalkata.
Varmuudella seurataan muttei ehkä niinkään IP-osoitteen avulla. Onneksi tajuan suojautua ja käytän vain tor-selainta.