Voiko Suomen vaalitulokseen luottaa?
Pitäisikö vaatia, että ääntenlasku kuvataan nauhalle jossa näkyy äänestysnumerot?
Itse en luota nykysysteemiin.
Kommentit (18)
Miksi et luota? Kerroppa minulle, miten vaalijärjestelmä toimii ja miten äänet lasketaan. Jos et ymmärrä siitä mitään, en oikein voi ottaa vakavasti tätä epäilystä.
Minä en luota tässä maassa enää mihinkään.
Mikä nykysysteemissä mielestäsi on epäluotettavaa?
Vaalitulokseen luultavasti voi luottaa mutta tämä kuukausia kestänyt gallupien julkaisu vaikuttanee äänestäjiin. Ajatelkaa, jos samalla tavalla olisi toitotettu mattivanhasen johtavan mielipidetiedusteluja 90% kannatuksella. Millä kannatuksella? Vaalit ovat vasta kolmen viikon kuluttua, sitä ennen ei ole mitään kannatusta.
Galluppeja on tehty iät ja ajat. Se nyt ei miksikään muuta sitä faktaa, että istuvalla presidentillä nyt sattuu olemaan kannatusta yli puoluerajojen. Presidentinvaaleissahan tämä on jopa ymmärrettävää ja täysin yleismaailmallinen ilmiö, että istuvalla presidentillä on etulyöntiasema ja hänet halutaan valita jatkokaudelle, jos toimintaan ollaan tyytyväisiä. Minusta tätä kuvaa hyvin jo se, että puoluejohtajat eivät olleet halukkaita lähtemään edes haastamaan.
Voi luottaa. Kaikki äänestysliput säilytetään seuraaviin vaaleihin asti, joten ne voidaan tarvittaessa laskea uudelleen. Äänestyslistoista sitten nähdään, montako lippua pitäisi arkistossa olla.
Ääntenlasku on auringontarkkaa työtä, jossa kaiken pitää täsmätä: vaaliluetteiloiden äänestäjämäärä ja uurnassa olevat vaaliliput. Ääntenlaskua tarkkailee vaalilautakunta, jossa on edustajia kaikista puolueista. Hylättävät (epäselvät) äänet tarkistetaan aina vaalilautakunnan toimesta.
Harmittaa nämä trollitehtaan vaalialoitukset, vaikka kai niihin pitäisi olla jo tottunutkin.
Vierailija kirjoitti:
"Raha ratkaisee"
Kerrotko vähän, että miten rahalla voi vaikuttaa äänten laskemiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Raha ratkaisee"
Kerrotko vähän, että miten rahalla voi vaikuttaa äänten laskemiseen?
En tarkoita ääntenlaskua tai vaalivalvontaa, kyllä ne ovat Suomessa luotettavia ainakin niin kauan kuin lipuilla äänestetään. Tarkoitan sitä että tietyillä ehdokkailla on suuret vaalibudjetit ja valitettavasti Suomessa vaikuttaa että media pönkittää tiettyjä ehdokkaita näkyvyyden, puheajan, tiettyjen teemojen toiston yms. kautta.
Ääntenlasku ja vaalitulos kyllä ovat luotettavia, ei Suomi sentään vielä tässä ole banaanivaltio mutta suomalaiset taas sitten ovat epäluotettavia ja tyhmiä äänestäjiä. Poliittinen muisti on lyhyt eikä tajuta vaalijärjestelmää jossa äänestetään henkilöä mutta oikeasti äänestetään puoluetta eikä näillä yhden ihmisen vaalilupauksilla ole kakkaakaan merkitystä. Suomalaisten pitäisi oikeasti seurata politiikkaa ja nähdä niiden vaalipuheiden läpi ja lakattava äänestämästä niitä samoja henkilöitä eduskuntaan jotka ovat olleet siellä vuosikymmeniä, raha heitä ohjaa ei Suomen tai suomalaisten etu.
Eiköhän sinne voi helposti kirjata sen numeron minkä itse haluaa. Silloin määrät täsmäävät edelleen.
Miten nämä trollitehtailijat jaksavatkin? Kuka/mikä taho kustantaa tämän trollailun?
Suomessa voi luottaa ääntenlaskentaan. Ei tämä mikään Venäjä ole, jossa Putin laskee äänet.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sinne voi helposti kirjata sen numeron minkä itse haluaa. Silloin määrät täsmäävät edelleen.
Niinhän äänestäjä juuri tekeekin.
Herttainen sentään miten tyhmiä ajatuksia
Vierailija kirjoitti:
Ääntenlasku ja vaalitulos kyllä ovat luotettavia, ei Suomi sentään vielä tässä ole banaanivaltio mutta suomalaiset taas sitten ovat epäluotettavia ja tyhmiä äänestäjiä. Poliittinen muisti on lyhyt eikä tajuta vaalijärjestelmää jossa äänestetään henkilöä mutta oikeasti äänestetään puoluetta eikä näillä yhden ihmisen vaalilupauksilla ole kakkaakaan merkitystä. Suomalaisten pitäisi oikeasti seurata politiikkaa ja nähdä niiden vaalipuheiden läpi ja lakattava äänestämästä niitä samoja henkilöitä eduskuntaan jotka ovat olleet siellä vuosikymmeniä, raha heitä ohjaa ei Suomen tai suomalaisten etu.
Olen tässä samaa mieltä. Voisi olla vaikka jokin tentti ennen äänestystä, että äänestäjä tietää edes perusasiat. Vaalituloksen pitäisi perustua äänestäjien valistuneeseen käsitykseen siitä, kuka ajaa omaa asiaa ja mikä on Suomen tila. Viime eduskuntavaaleissa tutkittiin, että esim. SDP:n äänestäjistä 1/3 ei tiennyt edes, onko oma puolue sillä hetkellä hallituksessa vai ei. Miten voidaan perustella, että tällaisen äänestäjän äänellä tai mielipiteellä pitäisi olla mitään merkitystä? Sama koskee tietysti todennäköisesti kaikkien muidenkin puolueiden äänestäjiä, tuon SDP:n sanoin vain siksi, että sitä puoluetta tuo tutkimus silloin koski mutta tulos lienee skaalautuva.
No teepä kansalaisaloite.