Potilastietojen tilaaminen
Sainpas tässä taas vaihteeksi törmätä Suomen byrokratian hulluuteen. Olen vuosina 2000-2005 asunut eräällä paikkakunnalla, jossa minulle tehtiin polvitutkimus, tästä sitten olisin tarvinnut tiedot nyt ensi viikolla lääkärille, joten päätin tilata omat potilastietoni. Vuotta en muista milloin kyseinen tutkimus on tehty, joten soitin kyseiseen terveyskeskukseen tilatakseni koko ajalta potilastietoni. He neuvoivatkin minut omaan terveyskeskukseen, jossa allekirjoitin lomakkeen, jolla tiedot saatiin tilattua.
Tänään soittelin terveyskeskukseeni ja he ilmoittivatkin, että potilastiedot ovat saapuneet, mutta kun paikalle menin oli vastaanotto kylmä. Kuulemma terveyskeskukseni ei voi minulle potilastietojani luovuttaa, kun ovat toisesta organisaatiosta, vaikka pyynnön tein minä. Neuvoivat vain, että pitää ajaa kyseiseen tk:n ja tehdä pyyntö uudestaan siellä. Siis mitä ihmettä!? Eli minun pitää ajaa pitkä matka hakemaan potilastietojani toiselta paikkakunnalta vaikka tietoni ovat jo saapuneet tänne.
Toki olisin voinut lähettää suoraan sähköisen pyynnön tuonne tk:n, mistä potilastiedot tilattiin, mutta silloin kun neuvoa kysyin sanottiin, että kaikkein järkevintä on ne tilata suoraan omaan terveyskeskukseen. Kukaan ei missään vaiheessa puhunut, ettei niitä minulle saisi luovuttaa. Nyt pitäisikin miettiä, että millä ilveellä saan nuo potilastiedot ensi viikon tiistaihin mennessä, jotta voin ne lääkärilleni antaa, vaikka todellisuudessa nuo tiedot olisivat jo saatavilla.. Sähköisesti pyytämällähän nuo tiedot saa vasta n. viikon kuluessa.