Miten jaksatte käydä vanhempain illoissa, kun suurin osa vanhemmista on niin kujalla kasvatuksesta?
Opettajat yrittävät parhaansa, mutta vanhempain illoissa huomaa ettei suurimmissa osissa kodeista kasvateta lapsia lainkaan. Turhauttavaa istua siellä ja kuunnella opettajien neuvoja lasten vaatetuksesta ym. tyhjänpäiväistä.
Kommentit (18)
Lapset kasvaa kasvattamattakin. Elämä on paras opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Lapset kasvaa kasvattamattakin. Elämä on paras opettaja.
Elämä? Ja vanhemmat jotka ei välitä? Olipa siinäkin viisaus.
Ei kai vaatetus ja kasvatus niin liity toisiinsa?
Ei meillä vanhempainillat olleet mitään kasvatusvanhempainiltoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut meilläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut meilläkään.
No riippuu tietenkin opettajasta.
Meillä opettaja opettaa, minä kasvatan. Vanhempainillassa puhutaan opetuksesta.
Tietty opettaja kasvattaa koko ajan omilla teoillaan, mutta päätehtävänsä pitäisi olla opetus.
Yhtä tylsää niissä vanhempainilloissa on joka tapauksessa riippumatta siitä, mitä siellä puhutaan.
Kyllä minä mielessäni hymähdin, kun viimeksi vanhempainillassa pidettiin luentoa jostain kasvatusjutusta ja siellä mainittiin curling-vanhemmuus, niin joku älykkö siellä kuiskasi kaverilleen, että "mitähän tuokin tarkoittaa, höhöö".
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä mielessäni hymähdin, kun viimeksi vanhempainillassa pidettiin luentoa jostain kasvatusjutusta ja siellä mainittiin curling-vanhemmuus, niin joku älykkö siellä kuiskasi kaverilleen, että "mitähän tuokin tarkoittaa, höhöö".
No mä en ole kyllä koskaan kuullut mistään curling vanhemmuudesta, eli valaisetko meitä tietämättämiä jos se on jotain tärkeää mistä pitäisi muka olla tietoinen...
Kyllähän sen nyt näkee siellä tosiaan, että iso osa on aika avuttomia ja pihalla kaikesta. Kuulee jo kysymyksistä, niiden aiheesta ja jopa tavasta kysyä. Mielenkiintoista huomata mistä kaikesta moni saa jonkin ongelman kehitettyä, itselle ja useimmille kun ne ovat ihan maalaisjärjellä ratkaistavia asioita. Yksikin äiti murehti lapsen mahdollisesti palohaavalle meneviä polvia jos jumppatunnilla kaatuu, ehdotti jos vältettäisiin juoksuleikkejä. Hienosti piti opettajalla pokka kun totesi, että sitä valitettavasti ei voida tehdä, mutta jospa Tanelille katsoisitte vaikka polven peittävät verkkarit jalkaan.
Oletettavasti likipitäen yhtä iso osa on näitä reppanoita vanhempia, mitä aikanaan luokallasi oli heikkolahjaisia ja kaikessa kädestä pitäen autettavia. Meillä ainakin aina samat naamat kaikissa aineissa tukiopetuksessa läpi peruskoulun. Mihin se siitä muuttuisi? Nyt vain aiheena ei ole matematiikka, englanti tai äidinkieli, vaan lasten asioista huolehtiminen, kasvatus, arjen asioiden järkeily jne. Jos ongelmanratkaisukyky oli kultakalan luokkaa läpi kouluaikojen, tilanteen voi varmasti aika luotettavasti olettaa pysyvän ennallaan jatkossakin. Ei se synnyttäminen ainakaan asiaa kohenna.
Olisihan ne opettajat siellä paljon mieluummin puhuneet opetuksesta...mutta kun AINA puhe kääntyi tiettyjen vanhempien ansiosta tiettyihin valituksen aiheisiin. Kuten miksi pitää koulussa olla liikuntaa, "kun meidän jani inhoaa sitä...miksi koulu alkaa kahdeksalta..."kun toni ei jaksa nousta silloin...
Olihan se turhauttavaa.
Vanhempainiltojen tarkoitus ei tietenkään ole ohjeistaa vanhempia lastensa hoidossa, mutta valitettavan usein esim. säänmukaiseen pukeutumiseen on puututtava. Vanhemmat ilmeisesti olettaa että alakoululainen osaa pukeutua itsenäisesti aina oikein, mutta valitettavan usein pihalla värjöttelee lapsia ilman kunnollisia ulkovaatteita, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä en ole kyllä koskaan kuullut mistään curling vanhemmuudesta, eli valaisetko meitä tietämättämiä jos se on jotain tärkeää mistä pitäisi muka olla tietoinen...
Oho. Jos olisit lukenut yhdenkin vauvalehden, niin ihan varmasti tietäisit mitä on curling-vanhemmuus. No, ei kai nämä asiat sitten kaikkia kiinnosta.
Curling-vanhemmuus on sitä, että säästää omaa lastaan pettymyksiltä ja "lakaisee" kaikki ikävät asiat hänen edestään pois. Eräänlaista hemmottelua.
Ja ongelma ei ollut tuossa se, ettei nämä tienneet, mitä se on, vaan se, miten se piti sanoa ääneen ja nauraa päälle. Siis asenne puhuttua asiaa kohtaan.
Joskus lapsi valittaa, että on koulussa liian helppoa. Vanhempia kuuntelemalla ymmärrän kyllä hyvin. Omena ei kauaksi puusta putoa ja heikoimpien mukaan nykypäivänä se rima joka paikassa asetetaan.
Olen kasvattanut lapsen itsenäisyyteen ja aikuisuuten käymättä yhdessäkään vanhempainillassa.