Mies alkanut olemaan huolissaan kaikesta (minuun liittyen)
Mies on aina ollut hyvin huolehtivainen ja varmaan tämän käytöksen oppinut äidiltään. Viimeisen perin viikon sisään tämä käytös on hieman voimistunut, hän ei esimerkiksi antanut minun lähteä yksin ulos pimeällä vaan halusi välttämättä tulla mukaan. Portaissa hän ottaa kädestä kiinni etten kaadu ja istuessani portailla käski tulla alas, sillä voisin vaikka tippua. Eilen hän sanoi etten saisi lukita vessan ovea sillä jos jotain tapahtuisi niin hän ei voisi tulla apuun. En saa enää koskea teflon-paistinpannuihin, koska ne aiheuttavat syöpää... nämä muutamia esimerkkejä. Mitä tälläinen käytös on ja mitä voisin tehdä?
Kommentit (6)
Ei mulla muuta, mutta jos joku yrittäisi määrätä, saanko laittaa vessanoven lukkoon vai en, saisi kuulla suorat sanat! Jokainen päättää omat asiointinsa itse ja tasan tarkkaan lukkojen takana jos itse niin haluaa.
Mulla on tuttava jolla oli samanlaisia huolia lapsestaan. Siis sellainen huoli että häiritsi jo normaalia elämää. Äitinsä hommasi hänet psykiatrille joka määräsi lääkkeet ja nyt tämä äiti on taas oma iloinen itsensä.
Onko lähiaikoina ollut joku tilanne joka olisi voinut saada hänet pelkäämään että menettää sinut?
Sairaus? Tapaturma? Riita joka johtanut eropuheisiin?
- Tämä viimeksi mainittu nimenomaan niin päin että jokin hänen sanomisensa tai tekemisensä on ollut käynnistävä tekijä, ja sinä olisit ottanut aiheen esiin.
Yksi vaihtoehto vielä on: mies on tehnyt sinun tietämättäsi jotain mitä hän nyt katuu/ pelkää kuollakseen että saat sen selville.
Tämä voi olla pettäminen nyt tai joskus aiemmin, hänen menneisyyteensä liittyvä asia jonka on sinulta salannut /ei tullut aikoinaan kertoneeksi ja sitten se jäi, hänen työhönsä liittyvä juttu (ylennys joka edellyttää muuttoa ulkomaille /tietää jäävänsä työttömäksi päivänä x, tms jonka vuoksi pelkää suhtautumistasi) /on varannut matkan paikkaan x ja lähtevät äijäporukalla kesälomanne/syntymäpäiväsi/äitienpäivän aikaan/ keksi itse lisää.
Tuohan on kontrollointia puhtaimmillaan, ei huolehtimista.
Eron huomaa helposti esim vessakäyntien kohdalla: huolehtivainen jättää toiselle sentään oman tilan, ja ymmärtää kunnioittaa puolisoaan. Välittävä myös keksii tehdä asioita joilla ilahduttaa töistä, jotain pientä ekstraa.
Kontrolloija taas haluaa vahtia toisen jokaista askeltakin - koska tietää että pettäminen ei vaadi sen kummempaa aikaa tai paikkaa.
Jopa vessassa voi mesettää.
Ei tuo ole huolehtimista vaan sinun elinpiirisi ja tekemistesi rajoittamista kontrolloimalla. Älä anna hänen tehdä sitä vaan ohjaa herra lekuriin.
Ihan oikeasti käsket hänen lopettaa tuon heti ja sanot ettet kuuntele moista.
Onko mies menettänyt jonkun läheisensä onnettomuudessa tai joutunut huolehtimaan nuorena sisaruksistaan tai jopa vanhemmistaan? Jotkut ottavat tuollaisen huolehtijan ja auttajan roolin vaikka väkisin, ja usein siinä on jotain henkistä traumaa taustalla.
Miehesi alkaa olla pakko-oireinen. Lähetä se terapiaan.