Mieheni aikuinen tytär on sairaalloisen lihava ja täysin autettava. Suomessa läheiset eivät pysty laihduttamaan tällaista henkilöä, piste
Luin tuota yhtä keskustelua hengenvaarallisesti lihavista ihmisistä, jotka ovat lihavuutensa vuoksi vuoteenomia. Moni tuntui siinä keskustelussa olevan sitä mieltä, että senkus vaan läheiset lopettaisivat sen liikuntakyvyttömän lihavan ihmisen syöttämisen. Ehkä Amerikassa asia on toinen, koska siellä nuo liikuntakyvyttömät ovat ainoastaan perheensä avun armoilla, mutta täällä Suomessa tilanne on toinen.
Esim. mieheni aikuinen tytär on perussairautensa vuoksi täysin autettava. Hän asuu palvelutalossa ja hänellä on useita henkilökohtaisia avustajia. Suomessa avustettava on laillisestikin se pomo näille avustajille. Hän määrää täysin itse sen, mitä hän tahtoo kaupasta ostettavan ja mitä hänelle kokataan ja miten. Siinä ei läheisillä ole mitään nokan koputtamista. Asian osuessa näin lähelle, minua suoranaisesti raivostuttaa nuo mielipiteet, että senkus vaan läheiset lopettavat kantamasta epäterveellistä ruokaa tuollaiselle henkilölle.
Palvelutalossa henkilökunta ja tuon miehen tyttären avustajat nostavat häntä aina sellaisen nostolaitteen kanssa. Välillä jos tytär on käymässä meillä isänsä luona, olemme ongelmissa, koska esim. minä en jaksa häntä enää yksin nostaa. Miehellekin se alkaa yksin olla jo liian vaikeaa ja raskasta. Monesti sitten nostamme häntä yhdessä, jotta hän pääsee vessaan. Tästä syystä tytär voi tulla käymään luonamme ainoastaan silloin, kun me molemmat olemme kotona auttamassa. Sellainen nostolaite on iso, joten sitä ei ole mielekästä alkaa raahaamaan mukaan pikkuvisiiteille. Jouluna viimeksi hän oli luonamme ja se tietysti onnistui meidän kaikkien ollessa lomalla. En viitsinyt tytölle tai hänen isälle sanoa tuon tyttären nostelun jo käyneen useamman päivän jälkeen aika pahastikin minun selkääni.
Tietysti tytön isä on monesti paasannut syömisistä tyttärelleen. Kertonut, miten paljon helpompaa hänenkin elämänsä olisi jos hän olisi edes vähän laihempi. Tuolloin hän voisi tulla meidänkin luo useammin, kun ei tarvitsisi olla aina meidän molempien kotona auttamassa häntä vessaan. Nuo puheet vaan kaikuvat kuuroille korville. Joulunakin tyttö söi hirveästi, mutta ei siihen hirveästi edes isänsä viitsinyt enää jouluna puuttua. Avustajat jos käyvät puuttumaan avustettavansa syömisiin, he saavat pian itse potkut. Tämä on oikeasti tekemätön paikka ainakin Suomessa. Pieniä, kotona asuvia lapsia tietysti voidaan laihduttaa ihan vaan päättämällä mitä he syövät, ei enää aikuisia ihmisiä.
Kommentit (8)
Ei se mikään älyttömän lihava voi olla, jos te kaksi kuitenkin jaksatte nostaa hänet...?
Ihmisen pitää itse motivoitua laihduttamaan. Toisten saarnat eivät auta!
Kuinka paljon syö ihminen, joka on niin lihava, että tarvitsee avustajia?
Ja höpö, höpö...
Yksikään "tyttö" ei ole lihavuutensa takia noin autettava, että nostettava vessaan. Tietysti voi olla muuten sairas ja kovin lihava.
Kiitos ennakoivan terveydenhuollon, neuvolloiden ja koulutarkastusten.
Mutta fantasiansa kullakin. Älkää nyt uskoko tätä.
Niin. Ymmärrän kyllä jos henkilökohtaiset avustajat tottelevat "pomoaan" potkujen pelossa. Se on tavallaan heidän velvollisuutensa työntekijöinä. Mikä on omaisten perustelu sille, että kannatte epäterveellistä ruokaa ylettöminä määrinä sänkyyn? Koska se on helpompaa, kuin kuunnella valitusta ja sättimistä? Näiden tyttären vierailuidenkin aikana miksi toimitte näin?
No tämähän on ihan eri asia kuin niiden ohjelmien läskit, joita perhe ruokkii sänkyyn. Tietenkään ihminen ei voi vaikuttaa kuin omaan käytökseensä. Itse voi päättää olla antamatta herkkuja, mutta mitä muut tai ihminen itse tekevät, on eri juttu. Kyllä minäkin pomolle kantaisin ruokaa sänkyyn, jos siitä maksettaisiin, mutta lapselle tai miehelleni en, jos sängyssä maakaamisen ainoa syy on lihavuus.
Jos perussairautensa vuoksi ei pääse liikkumaan, niin lihoohan sitä, jos ruoka maistuu. Toisaalta onko sitä muutakaan huvia elämässä, kuin syöminen.
Mä olen todella lihava mutta ei mulle mies toisi ruokaa sänkyyn. Tätä en tajua miten joku tuo sänkyyn ruokaa?