Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko katunut omakotitaloon muuttamista? Mistä syystä?

Vierailija
30.12.2017 |

Kuinka kauan olet asunut omakotitalossa?

Kommentit (351)

Vierailija
81/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan puolisoni kanssa pk-seudun tuntumassa tämmöisessä nukkumalähiössä omakotitalossa ja tässä ei ole mielestäni mitään hienoa tai ihanaa.  Joka paikkaaan on mentävä autolla, sillä kaupat ja palvelut ovat muutaman kilometrin päässä. Itse asuminen on kallista, kovat kiinteistöverot ja lämmityksestä aiheutuvat sähkölaskut. Lumityöt, ruohonleikkuut, maalaustyöt. Aina jotain tekemistä tai remppaamista, koskaan ei voi hyvällä omalla tunnolla olla vaan. Ai, että kaipaan takaisin  kerrostaloon.

Vierailija
82/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Tajusin aika nopeasti etten todella ole toimelias ns. käytännön ihminen tai ulkoilmatyyppi enkä viihdy maalla. En tiedä mitä oikein kuvittelin, tuskin mietin asiaa kunnolla.

Asutaan neljättä vuotta sukulaiselta ostetussa 20-luvun talossa, pellon ja metsän laidassa, 15 km pikkukaupunkiin. Ei olla kertaakaan saatu aikaiseksi edes pestyä ikkunoita, ei olla tehty mitään remonttia tai korjauksia tai uudistuksia. Kaikki jää puheen ja ajatuksen tasolle, ollaan vaan ja möllötellään ja juodaan kahvia. Pihalla ja puutarhalla ei tee oikein mitään, kun ollaan aina sisällä. Kertaakaan ei viime kesänä astuttu huvimajaan, isossa ulkorakennuksessa ja sen huoneissa olen käynyt viimeksi, no en edes muista. Pahuutensa vallassa koko höskä.

Olen ymmärtänyt että mun pitäisi ehdottomasti asua vaivattomasti kaupungin keskustassa, mutta hahhah, asunpas täällä ja elän kyllä aika helposti kun en vaan tee mitään. Inhoan autoilua ja jos ei viitsi erikseen lähteä ajamaan, tänne kyllä mökkihöperöityy. Saa nähdä kuinka kauan tätä auvoa kestää, että hajoaako ensin pää vai talo. Ihmeen sitkeästi olen kyllä jaksanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan omakotihehkuttaja ei ole ottanut kantaa suuriin remontteihin. Vai asutaanko sitä vaan vailla huolia putkista, katosta jne. Kerrostaloasujana näissä on aina niin monta maksajaa, että oma osuus on tosi pieni.

Monilla taitaa asuntolaina olla aika äärirajoilla, joten monesti mietin mitä sitten, kun pitää tehdä vaikka 40000 hintainen kunnostustyö?

Vierailija
84/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotoisin Helsingin keskustasta, syntymäkotini on noin 500 metrin päässä Senaatintorilta. Asuin vaimon kanssa omakotitalossa pari vuotta ja se oli yhtä helvettiä. Kaikki järkevät palvelut oli kaukana mm. hyvät pubit, kahvilat, lounaspaikat, ravintolat, museot, elokuvateatterit, hyvät kaupat.

Joka paikkaan piti mennä autolla tai lähes puoli tuntia bussilla. Auto on hirveä riesa ja kuluerä, jota en enää koskaan hanki, jos ei joku aseella uhaten pakota.

Vihasin kaikkea pihan hoitoon liittyvää yli kaiken, ja kyllä todellakin ne lumityöt ja nurmikonleikkuut ja muut ärsyttävät pikkuhommat söivät hermoja ihan huolella. Jatkuva pieni v*tutus päällä. Ei vaimokaan niistä hommista tykännyt, kaupunkilainen hänkin on.

Myimme talon ja muutimme Punavuoreen. Ei koskaan enää omakotihelvettiä, kiitos!

Vierailija
85/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä ei ole kaduttanut.15 vuotta asuttu tässä talossa.Ainoa oikea asumismuoto meille.

Vierailija
86/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Tajusin aika nopeasti etten todella ole toimelias ns. käytännön ihminen tai ulkoilmatyyppi enkä viihdy maalla. En tiedä mitä oikein kuvittelin, tuskin mietin asiaa kunnolla.

Asutaan neljättä vuotta sukulaiselta ostetussa 20-luvun talossa, pellon ja metsän laidassa, 15 km pikkukaupunkiin. Ei olla kertaakaan saatu aikaiseksi edes pestyä ikkunoita, ei olla tehty mitään remonttia tai korjauksia tai uudistuksia. Kaikki jää puheen ja ajatuksen tasolle, ollaan vaan ja möllötellään ja juodaan kahvia. Pihalla ja puutarhalla ei tee oikein mitään, kun ollaan aina sisällä. Kertaakaan ei viime kesänä astuttu huvimajaan, isossa ulkorakennuksessa ja sen huoneissa olen käynyt viimeksi, no en edes muista. Pahuutensa vallassa koko höskä.

Olen ymmärtänyt että mun pitäisi ehdottomasti asua vaivattomasti kaupungin keskustassa, mutta hahhah, asunpas täällä ja elän kyllä aika helposti kun en vaan tee mitään. Inhoan autoilua ja jos ei viitsi erikseen lähteä ajamaan, tänne kyllä mökkihöperöityy. Saa nähdä kuinka kauan tätä auvoa kestää, että hajoaako ensin pää vai talo. Ihmeen sitkeästi olen kyllä jaksanut.

Mulla ja miehellä oli vastaava tilanne, mutta ei kestetty sitä kuin kolme vuotta. Onneksi siihen aikaan vielä talon sai aika helposti myytyä. Nyt ollaan asuttu kaupungissa jo 15 vuotta.

Älä jää sinne kärsimään, pankaa talo myyntiin ja muuttakaa pois sieltä.

Vierailija
87/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan omakotihehkuttaja ei ole ottanut kantaa suuriin remontteihin. Vai asutaanko sitä vaan vailla huolia putkista, katosta jne. Kerrostaloasujana näissä on aina niin monta maksajaa, että oma osuus on tosi pieni.

Monilla taitaa asuntolaina olla aika äärirajoilla, joten monesti mietin mitä sitten, kun pitää tehdä vaikka 40000 hintainen kunnostustyö?

Annatko esimerkin tällaisesta 40 000 euron hintaisesta kunnostustyöstä? Voin kertoa, että koko 120-neliöisen talomme vesiputkien ja viemärien uusinta kolme vuotta sitten maksoi 2000 euroa. Tuskin tarvitsee hetkeen tehdä uudelleen.

Vierailija
88/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katunut, vaikka onhan siinä hyviäkin puolia. Lumityöt ja ruohonleikkuu arsyttää ja kun aura vetää portin tukkoon juuri kun lähdössä jonnekin. Talo olisi pitänyt rempata, mutta töiden lomassa ei riittänyt aika eikä voimat. Kokoajan sai jännittää mikä paikka hajoaa ja hajosihan niitä. Katto alkoi vuotaa, pattereiden termarit jumittaa. Painovoimainen ilmanvaihto niin huono sisäilma. Lopulta tuli sitten vielä kosteusvaurio ja aloin oireilla joten pakkomuutto. Onneksi ei ole ei menneet elinikäiset säästöt. On ollut juttuja kun ostettu uusi 300 000 talopaketti joka onkin asumiskelvoton alusta asti. Siinä sitten makselee lopun elämää taloa jota ei ole enää olemassakaan.  Lisäksi matkustelen paljon joten omakotitalo on siinä mielessä hankalampi.

Tosiaan paljon on hyviä puolia omakotitalossa, Olihan se mukava grillailla ja tallustella pihalla ilman paitaa oluttölkki kädessä. Tällä hetkellä helppous, vaivattomuus ja riskienhallinta vie voiton. Rivari olis ehkä se mun juttu. 

Vierailija
89/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo kerännyt ihan saatanasti kaikkea kamaa, kun on tilaa 8 vuotta okt.

Vierailija
90/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen katunut. Muutettiin aikoinaan rivarista omakotitaloon. Oli niin työlästä että myytiin talo pois kahden vuoden jälkeen ja muutettiin takaisin rivariin. Nykyään asutaan itse vuokralla kerrostalossa ja omistetaan vain sijoitusasunto.

Aikamoisen murjun olette hankkineet, jos omassa talossa asuminen oli työlästä. Mitä se työläs osuus piti sisällään?

En ole edellinen kirjoittaja, mutta nyt ainakin tulee mieleen, ja jotkut hurjat leikkaa nurmikkoakin.

Öh, lumityöt tulee mieleen, mutta ei näköjään viestiin asti :)

Oman pihan lumitöihin menee sellainen 15 minuuttia jos ne tekee hyvin. Riippuu tietysti paljo talvesta ja siitä että missä päin suomea asuu, jotta montako kertaa tuo operaatio pitää tehdä. Tänä talvena olen tarttunut kahdesti kolaan ja silloinkin vähän huvikseni, koska tiedossa oli että parin päivän päästä sataa vettä ja lumet sulaa ja niin myös kävi. Runsaslumisena talvena noita kolauskertoja voi tulla jopa 30 (talvi 2010), eli aikaa palaa kokonaiset 7,5 tuntia, eli yhden työpäivän verran. Toisaalta voi laskea että tienasi samalla 500€, kun tuotta työtä ei teettetty huoltoyhtiöllä.

t. Turkulainen

Ihan sama, meneekö 15 minuuttia vai 5, jos mun pitää ennen töihin lähtöä käydä pihalla kolaamassa, niin se asumismuoto ei ole mua varten.

Ja taloyhtiössä odotat että huolto tulisi auraamaan parkkipaikan. Rivarissa taas toivot että lumisade ei osu sinun kolausvuorolle, sillä sillin siihen ison parkkipaikan kolaamisen pitää käyttää tunti aamulla ennen kuuutta kuten olette sopineet.

En ole tuo edellinen, mutta en ymmärrä mistä puhut. Missä taloyhtiössä siis odotetaan huoltoa auraustöihin? Asun Ullanlinnassa ja työpaikalle pääsen kävellen 10 minuutissa. En edes omista autoa. Ei kaupungin keskustassa ole mitään parkkialueita aurattavaksi. Taidetaan elää niin eri maailmoissa että en pysty edes ymmärtämään mistä sä puhut.

Todellakin jos joudun itse tekemään huoltotyöt niin ei ole mun asumismuoto. Mulla on rahaa maksaa duunareille siitä että ne tekee omat hommansa.

Vierailija
91/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annatko esimerkin tällaisesta 40 000 euron hintaisesta kunnostustyöstä? Voin kertoa, että koko 120-neliöisen talomme vesiputkien ja viemärien uusinta kolme vuotta sitten maksoi 2000 euroa. Tuskin tarvitsee hetkeen tehdä uudelleen.

Niin, eli teitte itse ja edullisesta materialista.

Mitenkäs se liityntäpätkä mahdolliseen kunnan viemäriverkkoon? Kun piha kaivetaan auki, kunnalta haetaan luvat ja taas maisemoidaan piha?

Tiilikaton ja kattotuolien kunnostus maksaa enemmän kuin 2000.

Samoin viemärityöt, jos ne tehdään kunnolla ja tehdään uudet vesieristykset ja kaakeloinnit.

Samoin sähköjen saneeraus. Uudet pinnat ja levytykset entisten päälle.

Se että joku on tehnyt parilla tonnilla vähän putkea ei tarkoita että kaikista taloteknisistä kunnostustöistä selviää samalla summalla. Jos ei satu olemaan alan ammattilainen jo pelkkä suunnitelma maksaa enemmän.

Vierailija
92/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meni okt remonttiin reilusti yli 400k, mutta nyt on kaikki tekninen kunnossa.

Vierailija
93/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen katunut. Muutettiin aikoinaan rivarista omakotitaloon. Oli niin työlästä että myytiin talo pois kahden vuoden jälkeen ja muutettiin takaisin rivariin. Nykyään asutaan itse vuokralla kerrostalossa ja omistetaan vain sijoitusasunto.

Aikamoisen murjun olette hankkineet, jos omassa talossa asuminen oli työlästä. Mitä se työläs osuus piti sisällään?

En ole edellinen kirjoittaja, mutta nyt ainakin tulee mieleen, ja jotkut hurjat leikkaa nurmikkoakin.

Oman pihan lumitöihin menee sellainen 15 minuuttia jos ne tekee hyvin. Riippuu tietysti paljo talvesta ja siitä että missä päin suomea asuu, jotta montako kertaa tuo operaatio pitää tehdä. Tänä talvena olen tarttunut kahdesti kolaan ja silloinkin vähän huvikseni, koska tiedossa oli että parin päivän päästä sataa vettä ja lumet sulaa ja niin myös kävi. Runsaslumisena talvena noita kolauskertoja voi tulla jopa 30 (talvi 2010), eli aikaa palaa kokonaiset 7,5 tuntia, eli yhden työpäivän verran. Toisaalta voi laskea että tienasi samalla 500€, kun tuotta työtä ei teettetty huoltoyhtiöllä.

t. Turkulainen

Ihan sama, meneekö 15 minuuttia vai 5, jos mun pitää ennen töihin lähtöä käydä pihalla kolaamassa, niin se asumismuoto ei ole mua varten.

Ja taloyhtiössä odotat että huolto tulisi auraamaan parkkipaikan. Rivarissa taas toivot että lumisade ei osu sinun kolausvuorolle, sillä sillin siihen ison parkkipaikan kolaamisen pitää käyttää tunti aamulla ennen kuuutta kuten olette sopineet.

En ole tuo edellinen, mutta en ymmärrä mistä puhut. Missä taloyhtiössä siis odotetaan huoltoa auraustöihin? Asun Ullanlinnassa ja työpaikalle pääsen kävellen 10 minuutissa. En edes omista autoa. Ei kaupungin keskustassa ole mitään parkkialueita aurattavaksi. Taidetaan elää niin eri maailmoissa että en pysty edes ymmärtämään mistä sä puhut.

Todellakin jos joudun itse tekemään huoltotyöt niin ei ole mun asumismuoto. Mulla on rahaa maksaa duunareille siitä että ne tekee omat hommansa.

Etkö muista talvea 2010 kun pk-seudullakin tuli vähän enemmän lunta? Huoltoyhtiöt löivät hanskat tiskiin, koska eivät pystyneet auraamaan lunta sopimusten mukaisesti.

Vierailija
94/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs se liityntäpätkä mahdolliseen kunnan viemäriverkkoon? Kun piha kaivetaan auki, kunnalta haetaan luvat ja taas maisemoidaan piha?

Samoin viemärityöt, jos ne tehdään kunnolla ja tehdään uudet vesieristykset ja kaakeloinnit.

Se että joku on tehnyt parilla tonnilla vähän putkea ei tarkoita että kaikista taloteknisistä kunnostustöistä selviää samalla summalla. Jos ei satu olemaan alan ammattilainen jo pelkkä suunnitelma maksaa enemmän.

Putkiremontit ovat kalliita kerrostaloissa ja voivat maksaa kymmeniä tuhansia asuntoa kohti. Omakotitlaoissa purkirempat hoituu muutamalla tonnilla.

Vierailija
95/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OK-talosta ollaan haaveiltu pitkään mutta ei ole ostettu. On käyty katsomassa vaihtoehtoja ja hyviä taloja olisi paljon. Ne ovat vain väärissä paikoissa. Meillä on silti sijainnille tiukat ja mahdottomat kriteerit. Vähintään hehtaarin tontti mahdollisimman keskustassa, eli mahdoton yhtälö. Maalle tai uuden omakotitaloalueen lestahelvettiin en muuta kuin uurnassa.

Kukaan ei ole vielä kommentoinut paritaloasumista? Sehän se vasta idiootein ratkaisu olisikin elle osta rouvalle sitä toista puolta.

No oli minulla mielessä paritalokin, kun arvostelin rivitalossa asumista, mutta jätin keskustelun laajentamatta. Kaikista pahin tilanne on asua 50% osuudella paritaloyhtiössä. Pystytte toteuttamaan vain sellaiset asiat joissa olette toisen puoliskon omistavan kanssa samaa mieltä, erimielisistä asioista ei tule koskaan päätöstä kun äänet menee tasan.

Vierailija
96/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myin 3 vuotta sitten omakotitaloni pois ja muutin rivitaloon. En vaan sinkkuna naisena jaksanut sitä. Ei ole mitään osaamista pienistäkään remppahommista, joten kaikki piti kalliisti teettää maksetulla avulla. Talo oli 1950-luvun mummonmökki joten hommaa riitti. Lisäksi erittäin iso tontti joka pääosin nurmikkoa teetti paljon työtä. Ja talvella kauhistus oli töihinlähtö: asunto oli kaava-alueen ulkopuolella eikä kunta vastannut teiden aurauksesta, vaan sen hoiti tien päässä asuva isäntä traktorillaan kun ehti ja jaksoi. Usein vasta puolenpäivän aikaan, enkä sitä ennen päässyt pienellä sitikallani töihin jos oli yöllä tullut oikein paljon lunta. 

Nyt asun Helsingissä rivitalossa ja minulle tämä sopii mainiosti. Täällä on ihanan epäsosiaalisia ihmisiä: en tiedä yhtään ketä muita tässä talossa asuu. Meillä ei myöskään asukkailla ole mitään lumikolaus- tms vuoroja vaan kaikki työt hoitaa isännöinti- ja huoltoyhtiö. 

Vierailija
97/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi aukikaivettavaa oli vain muutaman metrin matka kaupungin viemäriverkkoon. Siitä selvittiin lapiolla ja tämä tehtiin toki itse. Muuten työn teki palkattu putkimies.

Uudet vesieristykset, kaakeloinnit, pinnat ja levytykset eivät ole halvempia kerrostalossa kuin omakotitalossa. Isojen remonttien ajankohdan saamme päättää itse ja varautua etukäteen säästämällä. Kerrostalossa joku muu päättää puolestasi, että juuri nyt sinun pitää kaivaa lisää rahaa jostain julkisivuremonttiin tai pihan kunnostukseen. 

Vierailija
98/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Turkulainen

Etkö muista talvea 2010 kun pk-seudullakin tuli vähän enemmän lunta? Huoltoyhtiöt löivät hanskat tiskiin, koska eivät pystyneet auraamaan lunta sopimusten mukaisesti.

Enpä edelleenkään tajua miten se mun elämääni olisi silloinkaan vaikuttanut, kun en omista autoa ja kävelen töihin. Kävelemään pääsee lumessakin.

Kummallisia argumentteja omakotiasumisen puolesta. Ilmeisesti täällä luullaan, että kaikki kerrostaloasujat asuu jossain lähiössä. Kaikki nämä jutut bilettävistä ja meluavista naapureista tai nämä parkkipaikkaongelmat on aivan käsittämättömiä minulle. Olen asunut kerrostalossa Ullanlinnassa lähes 50 vuotta enkä ole koskaan törmännyt noihin ongelmiin.

Asuin kerran vuoden vuokraomakotitalossa kun menin töiden takia pienelle paikkakunnalle. Se oli kamala kokemus. Siellä riitti myös melua, kun teinipojat päristeli mopoilla pitkin yötä, tai naapuri käytti lehtipuhallinta, lumilinkoa, moottorisahaa ja muita meluavia koneita vähän väliä.

Vierailija
99/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rivitalo on ehkä kaikista pahin asumismoto. Niihin pesiytyy ihmisiä jotka eivät pärjää omakotialaossa, mutta haluaisivat asua sellaisessa.

Taidat olla samanlainen, kun tunnet asian noin hyvin.

Anoppi ja appiukko on asunnut rivitaloissa niin pitkää kuin olen heidät tuntenut. Ja yllätys yllätys, appiukko on just sellainen mies että ei osaa korjaustoimissa käyttää kuin korkeintaan jeesusteippiä. Anoppi ei paljon parempi, varsinkaan on selkä romuna. Kerran maalasin heidän puuosiaan, kun olivat päättäneet että jokainen maalaa osat oman asuntonsa osalta. Siinä maaletessa kävi yksi ja toinen kysymyssä että voisinko maalata myös heidän osuutensa, no en voinut. Nyt siitä talosta kyllä näkee että missä kohtaa on aina maalari vaihtunut.

Taloyhtiön sairaat säännöt ja niiden noudattamisen kyttääminen on sitten ihan oma lukunsa.

t. OKT kreivi

Vierailija
100/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Turkulainen

Enpä edelleenkään tajua miten se mun elämääni olisi silloinkaan vaikuttanut, kun en omista autoa ja kävelen töihin. Kävelemään pääsee lumessakin.

Kummallisia argumentteja omakotiasumisen puolesta. Ilmeisesti täällä luullaan, että kaikki kerrostaloasujat asuu jossain lähiössä. Kaikki nämä jutut bilettävistä ja meluavista naapureista tai nämä parkkipaikkaongelmat on aivan käsittämättömiä minulle. Olen asunut kerrostalossa Ullanlinnassa lähes 50 vuotta enkä ole koskaan törmännyt noihin ongelmiin.

Asuin kerran vuoden vuokraomakotitalossa kun menin töiden takia pienelle paikkakunnalle. Se oli kamala kokemus. Siellä riitti myös melua, kun teinipojat päristeli mopoilla pitkin yötä, tai naapuri käytti lehtipuhallinta, lumilinkoa, moottorisahaa ja muita meluavia koneita vähän väliä.

Jos ei ole autoa, niin miksi sun pitäisi tehdä lumitöitä omakotitalossakaan? Eihän se auto kuulu asumismuotoon, jollakin pitää olla auto työn vuoksi vaikka asuisi keskustassa ja siellähän se voi tulla todella kalliiksi kun pitää vuokrata tallipaikka parkkihallista, koska keskustan asunnoissa ei yleensä ole autopaikkoja riittävästi. Itse olen asunut kaupungin keskustassa sekä maalla, nyt siinä välimaastossa. Metelöiti on yleensä eniten kiinni siitä että minkälaiset lähimmät naapurit sattuu. Kerrostalossa on enemmän naapureita ja suurempi mahdollisuus että siihen osuu joku häirikkö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän