Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko katunut omakotitaloon muuttamista? Mistä syystä?

Vierailija
30.12.2017 |

Kuinka kauan olet asunut omakotitalossa?

Kommentit (351)

Vierailija
41/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on robottiruohonleikkuri ja lumitöitä täällä läsirannikolla on todella vähän. Pihatyöt on lähinnä kukkapenkkien kuopsuttamista (ihanaa) ja haravointia, jonka otan hyötyliikuntana. Oma piha, jossa grillata ja istuskella kesäaamuna aamukahvilla lintujen sirkuttaessa on kyllä jotain mistä en luovu. Ei asuta syrjässä vaan keskikokoisen kaupungin keskustasta 3km päässä. Kaikki palvelut pyöräilymatkan päässä.

Vierailija
42/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaduin. Miestä ja lapsia ei pihahommat ja remontit kiinnostaneet. Itse kannoin jatkuvaa huolta asioista ja maksoin itseni kipeäksi. Hirveät lumityöt täällä Pohjois-Suomessa. Olemme eronneet ja asun kerrostalossa. Kerrostalo on minun asumismuoto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä lumityöt ja ruohonleikkuu joskus vituttaa. Asumiskulut kokonaisuudessaan on rivi- tai kerrostaloasuntoa korkeammat. Eniten rassaa asua junttilassa. Tämä on noin 20 km suuremman kaupungin keskustasta ja täällä ihmiset ovat kaikki jotain punaniskoja. Teinit ja niiden isät päästelee moottorikelkoilla, mopoilla ja traktoreilla ihan estottomasti missä sattuu. Aikuiset ovat tietämättömiä, suvaitsemattomia, tyhmiä ja sivistymättömiä. Huohotetaan vain sitä oman kylän yhteishenkeä vaikka paikka on kuin pahinkin Korso.

22 vuotta omakotitaloilua kahdessa talossa joista toinen on vuokralla.

Ruohonleikkuu maksimissaan kerran viikossa parin kesäkuukauden aikana, alku- ja loppukesästä harvemmin. Lumitöitä ei joudu etelässä tekemään edes joka talvi ja jonain talvena niitä joutuu tekemään aika monesti talven aikana. Neliötä kohti omakotitalon ylläpitokulut on alle puolet osakeasunnosta, mutta toki 200 neliön talon pito kustantaa enemmän kuin 20 neliön yksiön, mutta vähemmän kuin 100 neliön kerrostalo-osakkee.

Asuinpakkakuntanne juntteus ei liity asumismuotoon.

Omakotitaloalueita on tosiaan ihan kaupungeissakin. Itselläni kaupungin keskustaan 4 km ja omakotitalossa asun.

Vierailija
44/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uudehkolla "lapsiystävällisellä", tiiviisti rakennetulla ok-talo alueella asuin. Never again. 

Ei mitään rauhaa. Naapureita, trampoliineja ja mekastavia pentuja joka puolella. Kesällä kadut valloitettu "skeittailuun", talvisin lätkämaalein.

Oli piha minkä ainut funktio oli, että siitä piti nurmi leikata. Lapset eivät ikinä leikkineet "omalla pihalla", vaan lähtivät kauemmas leikkipuistoon tai kavereiden pihoille tai kaduille. 

Etupihan edestä kulki tie ja takapihaa rajasivat naapurit kaikista suunnista. Niin leppoisaa ja yksityistä.

Talo oli huoneratkaisuiltaan tyypillinen nykyajan moderni tönö - siis totaalisen epäkäytännöllinen. Kaikenlisäksi vielä 2-kerroksinen. Lasten makkarit pieniä kopperoita. Säilytystilaa aivan liian vähän, surkean pieni eteinen, hyvä jos 2 aikuista saisi takkinsa ja kenkänsä mahtumaan. 

Onneksi saatiin myytyä ajallaan. 

Sinulla on vain ollut teille sopimaton talo huonolla sijainnilla. Kaikki uudet asunalueet käyvät läpi samat kehitysvaiheet. Meilläkin ensimmäiset 10 vuotta oli tuota pihapelaamista ja trampoliinilla hyppimistä, mutta nyt se on loppunut kun alkuperäisten asukkaiden lapset alkaa olla täysiikäisiä. Moni alkuperäisasukas on myös muuttanut pois ja tilalle on tullut yleensä vanhempi lapseton pariskunta. Täällä on nykyisin erittäin rauhallista.

Vierailija
45/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä kaikki omakotiasujat ovat niin hyökkääviä kun joku kertoo että tykkää enemmän jostain toisesta asumisnuodosta nimenomaan omakotitaloon liittyvien töiden takia? Miksi ette voi myöntää että omakotitalossa on enemmän työtä kuin osakkeessa jossa KAIKKI työt tehdään huoltoyhtiön toimesta? Eihän se tarkoita että te ette silti voisi tykätä omakotitaloista enemmän. Sanoohan nyt tervejärkikin että totta kai omakotitalossa on enemmän töitä kun ne tehdään itse, miksi alkaa sen takia agressiiviseksi? Vaikka niitä lumitöitä olisi vain kaksi kertaa talvessa niin se on kaksi kertaa enemmän kuin osakkeenomistajalla.

Vierailija
46/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uudehkolla "lapsiystävällisellä", tiiviisti rakennetulla ok-talo alueella asuin. Never again. 

Ei mitään rauhaa. Naapureita, trampoliineja ja mekastavia pentuja joka puolella. Kesällä kadut valloitettu "skeittailuun", talvisin lätkämaalein.

Oli piha minkä ainut funktio oli, että siitä piti nurmi leikata. Lapset eivät ikinä leikkineet "omalla pihalla", vaan lähtivät kauemmas leikkipuistoon tai kavereiden pihoille tai kaduille. 

Etupihan edestä kulki tie ja takapihaa rajasivat naapurit kaikista suunnista. Niin leppoisaa ja yksityistä.

Talo oli huoneratkaisuiltaan tyypillinen nykyajan moderni tönö - siis totaalisen epäkäytännöllinen. Kaikenlisäksi vielä 2-kerroksinen. Lasten makkarit pieniä kopperoita. Säilytystilaa aivan liian vähän, surkean pieni eteinen, hyvä jos 2 aikuista saisi takkinsa ja kenkänsä mahtumaan. 

Onneksi saatiin myytyä ajallaan. 

Ketähän tuostakin virhehankinnasta voisi syyttää...

Vierailija
47/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen katunut. Muutettiin aikoinaan rivarista omakotitaloon. Oli niin työlästä että myytiin talo pois kahden vuoden jälkeen ja muutettiin takaisin rivariin. Nykyään asutaan itse vuokralla kerrostalossa ja omistetaan vain sijoitusasunto.

Aikamoisen murjun olette hankkineet, jos omassa talossa asuminen oli työlästä. Mitä se työläs osuus piti sisällään?

En ole edellinen kirjoittaja, mutta nyt ainakin tulee mieleen, ja jotkut hurjat leikkaa nurmikkoakin.

Meillä on tontti 1150 neliötä ja suurin osa pihasta nurmena ja itse asiassa aika hankala nurmenleikkuun osalta koska on rinnetontti. Leikkaan sen kiivaimpaan kasvuaikaan kerran viikossa, joka toinen kerta vain ruohonleikkurilla sen mitä sillä saa (20 minuuttia) ja joka toinen kerta sitten vielä trimmerillä reunukset siistiksi (40min). Eli keskimäärin aikaa palaa nurmenleikkuuseen maksimissaan tunti kahdessa viikossa. Alkukesästä ja loppukesästä nurmi kasvaa sen verran hitaammin että sitä ei tarvi leikata joka viikko, kevään ensimmäisen ja sitä seuraavan leikkuukerran välissä voi olla 3-4 viikkoa. Syksyllä tulee leikattua parin viiko välein, kun nurmelle tulee myös lehtiä yms. ja vaatii siistimistä. Jos vuodessa käytätä 10 tuntia nurmenleikkuuseen, niin nurmi on melko siistissä kunnossa kaiken aikaa. Ja voihan tuonkin ja muuut työt halutessaan ulkoistaa ja ostaa palveluna, mutta sitten alkaa kustanksetkin lähennellä osakeasumista.

Mä jo katsoin, että vähälläpä selviät ruohonleikkuusta, kun meillä menee ilta viikossa, mutta tietty on teillä vähän eri kokoinen tonttikin. Otapa joskus ruohonleikkusta aikaa siitä asti, kun vetäiset saappaat jalkaan siihen asti, kun otat ne pois. Meillä tuppaa ensimmäinen 10 minuuttia mennä jo ennen kuin on päältä ajettava saatu ulos tallista 😂

Kyllä nuo ajat on ihan kellotettu, koska tästä eri palstoilla niin paljon puhutaan. Usein omakotitlaoasumisen kynnyskysymyksiksi nousee ruohonleikkurin bensojen ja nuohuoksen kustannukset. Meillä menee ruohonleikkurin bensaa sen verran että 5 litran pienkonebenspönikkä pitää ostaa joka toinen kesä, no ei se ihan kahta kesää kestä, kanisteri maksaa noin 20€. Nuohous taitaa maksaa tänään jotain 50€, ei ole kolmeen vuoteen nuohoutettu , koska ei ole pidetty takassa tultatakaan.

Vierailija
48/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen katunut. Muutettiin aikoinaan rivarista omakotitaloon. Oli niin työlästä että myytiin talo pois kahden vuoden jälkeen ja muutettiin takaisin rivariin. Nykyään asutaan itse vuokralla kerrostalossa ja omistetaan vain sijoitusasunto.

Aikamoisen murjun olette hankkineet, jos omassa talossa asuminen oli työlästä. Mitä se työläs osuus piti sisällään?

En ole edellinen kirjoittaja, mutta nyt ainakin tulee mieleen, ja jotkut hurjat leikkaa nurmikkoakin.

Öh, lumityöt tulee mieleen, mutta ei näköjään viestiin asti :)

Oman pihan lumitöihin menee sellainen 15 minuuttia jos ne tekee hyvin. Riippuu tietysti paljo talvesta ja siitä että missä päin suomea asuu, jotta montako kertaa tuo operaatio pitää tehdä. Tänä talvena olen tarttunut kahdesti kolaan ja silloinkin vähän huvikseni, koska tiedossa oli että parin päivän päästä sataa vettä ja lumet sulaa ja niin myös kävi. Runsaslumisena talvena noita kolauskertoja voi tulla jopa 30 (talvi 2010), eli aikaa palaa kokonaiset 7,5 tuntia, eli yhden työpäivän verran. Toisaalta voi laskea että tienasi samalla 500€, kun tuotta työtä ei teettetty huoltoyhtiöllä.

t. Turkulainen

Ihan sama, meneekö 15 minuuttia vai 5, jos mun pitää ennen töihin lähtöä käydä pihalla kolaamassa, niin se asumismuoto ei ole mua varten.

Ja taloyhtiössä odotat että huolto tulisi auraamaan parkkipaikan. Rivarissa taas toivot että lumisade ei osu sinun kolausvuorolle, sillä sillin siihen ison parkkipaikan kolaamisen pitää käyttää tunti aamulla ennen kuuutta kuten olette sopineet.

Kerronpa sinulle ihmejutun, rivitaloonkin voi ostaa aurauspalvelun, ihan totta. Niin me olemme tehneet.

Kertaakaan en ole kokannut kuin oman porrasedustani, noin 1,5 metrin pätkän. Joskus sekin tympii. 😊

Vierailija
49/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100v. vuotta vanhaan taloon ja puutarhaan saa uppoamaan loputtomasti rahaa, pakko tehdä kompromisseja ja elää sen kanssa että aina on joku kohta remonttilistalla odottamassa. Joskus mietin olisiko uudessa parempi. Mutta okt sen olla pitää, en kestä seinänaapureita. Kaupungissa tykkään kuitenkin asua, mökit on sitten erikseen, maalla ei voi asua kuin kesällä.

Kyllä uudessa on paljon parempi ja rahoille enemmän vastinetta.

Vierailija
50/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen vuoden kokeilu alkoi toiveikkaasti, laitettiin piha uusiksi, ruvettiin suunnittelemaan, kuinka pidetään eri vuodenaikoina juhlia pihalla ja lasiterassilla.

Sitten iski arki. Talo ei valitettavasti ollut työpaikkojen lähellä, vaikka ei kaukana Helsingistä. Kotoa piti lähteä tuntia ennen työpäivän alkua ja sama tunti tuli työpäivään lisää illalla. Lapsia jouduttiin viemään autolla harrastuksiin, eikä riittänyt aikaa kotitöille juhlien järjestelystä puhumattakaan.

Oikeasti itkin onnesta, kun muutettiin n.100 neliön kerrstaloasuntoon Meilahteen. Työmatka sujuu kävellen, miehen pyörällä tai ratikalla, lapset menevät itse harrastuksiin, kaikki on lähellä ja aikaa riittää järjestää niitä juhliakin.

Silti olemme sitä mieltä, että tuo kolme vuotinen talokokeilu kannatti. Opimme huomaamaan kaupungin hyvät puolet ja sen, kuinka tärkeää on, että perheelle jää tarpeeksi vapaa-aikaa.

Vierailija
51/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman pihan lumitöihin menee sellainen 15 minuuttia jos ne tekee hyvin. Riippuu tietysti paljo talvesta ja siitä että missä päin suomea asuu, jotta montako kertaa tuo operaatio pitää tehdä. Tänä talvena olen tarttunut kahdesti kolaan ja silloinkin vähän huvikseni, koska tiedossa oli että parin päivän päästä sataa vettä ja lumet sulaa ja niin myös kävi. Runsaslumisena talvena noita kolauskertoja voi tulla jopa 30 (talvi 2010), eli aikaa palaa kokonaiset 7,5 tuntia, eli yhden työpäivän verran. Toisaalta voi laskea että tienasi samalla 500€, kun tuotta työtä ei teettetty huoltoyhtiöllä.

t. Turkulainen

Ihan sama, meneekö 15 minuuttia vai 5, jos mun pitää ennen töihin lähtöä käydä pihalla kolaamassa, niin se asumismuoto ei ole mua varten.

Ja taloyhtiössä odotat että huolto tulisi auraamaan parkkipaikan. Rivarissa taas toivot että lumisade ei osu sinun kolausvuorolle, sillä sillin siihen ison parkkipaikan kolaamisen pitää käyttää tunti aamulla ennen kuuutta kuten olette sopineet.

Kerronpa sinulle ihmejutun, rivitaloonkin voi ostaa aurauspalvelun, ihan totta. Niin me olemme tehneet.

Kertaakaan en ole kokannut kuin oman porrasedustani, noin 1,5 metrin pätkän. Joskus sekin tympii. 😊

Jostain syytä rivitaloissa se on perin harvinaista, kaikki asukkaat ovat kädettömiä nuukailijoita.

Vierailija
52/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut omakotitalossa, rivitalossa, luhtitalossa ja kerrostalossa. Luhtitalossa kerran, kaikissa muissa vähintään 2 eri kertaa. Kerrostalo on ehdottomasti minun asumismuotoni, enkä muuhun enää vaihda. Omakotitaloon ja jopa rivitaloon kuuluvat piha- yms. työt eivät houkuta, puuhailen mielummin jotain ihan muuta. Omalle pihallekaan en kokenut olevan mitään tarvetta, en minä siellä jaksanut nököttää. Lasitettu parveke on paljon mukavampi. En myöskään tarvitse kovin paljon neliöitä, sijoitan mielummin asunnon sijaintiin ja laatuun.

Vierailija
53/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmen vuoden kokeilu alkoi toiveikkaasti, laitettiin piha uusiksi, ruvettiin suunnittelemaan, kuinka pidetään eri vuodenaikoina juhlia pihalla ja lasiterassilla.

Sitten iski arki. Talo ei valitettavasti ollut työpaikkojen lähellä, vaikka ei kaukana Helsingistä. Kotoa piti lähteä tuntia ennen työpäivän alkua ja sama tunti tuli työpäivään lisää illalla. Lapsia jouduttiin viemään autolla harrastuksiin, eikä riittänyt aikaa kotitöille juhlien järjestelystä puhumattakaan.

Oikeasti itkin onnesta, kun muutettiin n.100 neliön kerrstaloasuntoon Meilahteen. Työmatka sujuu kävellen, miehen pyörällä tai ratikalla, lapset menevät itse harrastuksiin, kaikki on lähellä ja aikaa riittää järjestää niitä juhliakin.

Silti olemme sitä mieltä, että tuo kolme vuotinen talokokeilu kannatti. Opimme huomaamaan kaupungin hyvät puolet ja sen, kuinka tärkeää on, että perheelle jää tarpeeksi vapaa-aikaa.

Tuliko ostamanne omakotitalon sijainti jotenkin yllätyksenä?

Itsellä on työmatka omakotitalosta työpaikalle 10 minuuttia omalla autolla. Autoa tarvin töissä, joten muu kulkumuoto ei tulisi edes kysymykseen.

Ihmisillä on erilaisia tarpeita ja erilaisia resursseja, ei asumismuodossakaan ole yhtä ainoaa parasta vaihtoehtoa.

Vierailija
54/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerros- ja rivitaloasuminen ei meille sovi, koska meillä on koiria. Omakotitalossa voi koirat päästää pissalle omalle pihalle tai koirat voivat omalla pihalla leikkiä vapaina ilman että kukaan on huutamassa vapaista koirista.

Vierailija
55/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen perfektionisti ja minua ärsytti ok-talossa tekemättömät työt...töistä kotiin ajellessa oli jo rikkaruohot, puiden lehtien siivous ja vihertävien aitojen maalaus mielessä. Ei koskaan enää, krs-talo on paljon mukavampi vaihtoehto asumiseen.

Vierailija
56/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Turkulainen

Jostain syytä rivitaloissa se on perin harvinaista, kaikki asukkaat ovat kädettömiä nuukailijoita.

Olen asunut kaksi kertaa rivitalossa. Molemmissa pihatyöt oli säästösyistä osakkaiden vastuulla, ja molemmissa osa osakkaista luisti niistä joko kokonaan tai suurelta osin. Varmaan on toisenlaisiakin yhtiöitä, mutta minä en aio sitä enää kokeilla koskaan.

Vierailija
57/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

niin vähän tilaa ettei kerry ylimääräistä tavaraa

Oletpas outo. Kyllä pienen tilan aina saa helpommin täyteen kuin ison.

Vierailija
58/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Turkulainen

Tarkoitin tiestöstä kolaamista. 😏

Täällä meilläpäin en tiedä rivitaloa, joka ei olisi ulkoistanut pihatöitä. En omistus- ei vuokrarivaria. Itse asun omistusasunnossa.

Vierailija
59/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pitää meillä tietä lingota(traktorilla) n.1,5km jos haluaa liikkua, lisäksi isot pihamaat ja kuistit joita pitää myös kolata lakaista. Kesällä isot nurmet ja marjapensaat ym kasvimaat. Puunteko ja pinoominen lämmitystä varten. Savossa asutaan, lunta riittää, samoin käärmeitä jos ei nurmea aja. Ja on valintakysymys missä asuu, ollaankin etsimässä taloa taajamasta jos joku hullu tämän ostais. 10v asuttu ja en kadu mutta haluaisin vähemmän työlään vapaa-ajan nykyiseen elämäntilanteeseen, mutta kerros tai rivitaloon ei ikinä.

Vierailija
60/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hotelli on ihan kiva asumismuoto myös, aamiaisen tekee kokki, yöllä voi käydä yökerhossa, aina saa seuraa baarissa. Eikä tartte tapella yhtiökokouksessa putkirempoista.

Minusta suomalainen osakeyhtiömuotoinen kerrostaloasuminen on surkea systeemi, siksi ei ikinä kerrostaloon kuin vuokralle, tai sijoituksena kämppä, jos pääomaa.

Vihaan tällaisia asumisyhteisöjä. Ihme kolhoosimeininkiä ja sitten illuusio siitä, että muka omistat asunnon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme